F1: Η πρόκληση του καινούργιου
Η Formula 1 πάει σε μια νέα περιοχή εκεί όπου έχει φτιαχτεί η πίστα του Σότσι δίπλα στη Μαύρη Θάλασσα στη Ρωσία. Σ’ αυτό σημείο διεξήχθησαν φέτος οι Χειμερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες. Είναι η πρώτη φορά από το Ώστιν και το 2012 που ένας νέος προορισμός μπαίνει στο πρόγραμμα των αγώνων.
Η εγκατάσταση της πίστας ολοκληρώθηκε πολύ πρόσφατα οπότε δεν υπάρχουν διαθέσιμα πολλά δεδομένα. Παραταύτα η Pirelli προχώρησε σε προσομοιώσεις υψηλού επιπέδου σε συνεργασία με τις ομάδες ώστε να προετοιμαστεί για τις απαιτήσεις του νέου προορισμού και να προβλέψει τις πιθανές στρατηγικές. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την επιλογή της μέσης γόμας P Zero White (άσπρο χρώμα) και της μαλακής γόαμς P Zero Yellow (κίτρινο χρώμα) για τη Ρωσία. Η τελευταία φορά που είδαμε αυτό το συνδυασμό ήταν στο Σπα του Βελγίου.
Τ o Σότσι είναι μια πίστα μέσης ταχύτητας με ποικιλία στροφών. Υπάρχει μια αριστερή παρατεταμένη που μοιάζει με τη στροφή 8 των 3 κορυφών ( apex ) στην Κωνσταντινούπολη. Σ’ αυτό το σημείο το εμπρός δεξιά ελαστικό καλείται να μεταφέρει υψηλά ποσά ενέργειας. Στο σύνολο υπάρχουν 12 δεξιές και 6 αριστερές στροφές. Υπάρχει μια ευθεία 650 μέτρων ανάμεσα στις στροφές 1 και 2 εκεί τα μονοθέσια αναμένεται να πλησιάζουν τα 320 km / h . Η μέση ωριαία ταχύτητα θα είναι περίπου στα 215 km / h . Η διαδρομή έχει σχεδιαστεί από το αρχιτέκτονα Hermann Tilke , η τελευταία του δουλειά για τη F 1 ήταν το Ώστιν του Τέξας.
Paul Hembery , αγωνιστικός διευθυντής Pirelli : «Η Ρωσία είναι μια περιοχή κλειδί για την Pirelli όπως και για όλες τις μεγάλες εταιρείες αυτοκινήτου στον πλανήτη. Οπότε ανυπομονούμε για τον αγώνα στο Σότσι που θα είναι το πρώτο Ρώσικο Grand Prix πρόκειται για ένα σημείο σταθμό στην ιστορία του σπορ. Όσον αφορά στα ελαστικά αποτελεί μια ενδιαφέρουσα πρόκληση καθώς υπάρχει ένα μεγάλο εύρος διαφορετικών στροφών που θα τεστάρει όλους τους τομείς απόδοσης. Όπως συνέβη σε κάθε αγώνα φέτος στόχος είναι δυο με τρεις αλλαγές ελαστικών και με την επιλογή/συνδυασμός που κάναμε αυτό επιδιώκουμε. Η Ρώσικη πίστα είναι περίπου στο μέσον όσον αφορά στις ενεργειακές φορτίσεις που υπόκεινται τα ελαστικά. Οι μετρήσεις μας δείχνουν άσφαλτο όχι ιδιαίτερα τραχιά. Τέλος οι μετεωρολογικές προβλέψεις κάνουν λόγο για φυσιολογικό καιρό με ηλιοφάνεια. Το να πας για πρώτη φορά σε μια νέα πίστα είναι συναρπαστικό και μόνο όταν θα βρεθούμε εκεί θα αποκτήσουμε μια ξεκάθαρη εικόνα. Οπότε η δουλειά που θα γίνει στις ελεύθερες δοκιμές είναι πολύ σημαντικά για όλους».
Jean Alesi , σύμβουλος Pirelli : «Με την τεχνολογία προσομοιώσεων που υπάρχει πλέον είναι πολύ πιο εύκολο απ’ ότι στην εποχή μου για ομάδες, οδηγούς και φυσικά τις εταιρείες ελαστικών να προετοιμαστούν για ένα νέο Grand Prix . Όμως υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ εικονικής πραγματικότητας και πραγματικότητας. Οι προσομοιώσεις δε θα μπορέσουν ποτέ να υποκαταστήσουν κάποια πράγματα. Οπότε θα είναι σημαντικό για οδηγούς και μηχανικούς να εξερευνήσουν προσεκτικά την πίστα. Για να κατανοήσεις τη φύση της επιφάνειας πρέπει να την ακουμπήσεις να την αισθανθείς. Την πρώτη μέρα ειδικά η πίστα θα είναι ακάθαρτη και πολύ δύσκολο να οδηγηθεί. Αυτό δυσκολεύει την προσπάθεια να διαμορφώσεις τη σωστή εικόνα για το σετάρισμα και τα χαρακτηριστικά των ελαστικών. Χωρίς να έχεις καθόλου πληροφορίες από το παρελθόν είναι εύκολο να γίνουν παρανοήσεις ή να πάρεις λάθος δρόμο στο set – up . Όλο αυτό προσθέτει ένταση στην πρόκληση μιας νέας πίστας».
Η πίστα υπό το πρίσμα των ελαστικών
Το Σότσι δεν μοιάζει ιδιαίτερα με κάποια άλλη πίστα της Formula 1. Έχει κάποια κοινά χαρακτηριστικά με τη διαδρομή στο λιμάνι της Βαλένθια που ήταν στο πρωτάθλημα μέχρι το 2012. Όπως στο Μόντρεαλ και στη Μελβούρνη έτσι και στο Σότσι οι εγκαταστάσεις είναι μόνιμες κατά το ήμισυ ενώ όπως στο Μόντρεαλ έτσι και στο Σότσι οι εγκαταστάσεις φτιάχτηκαν αρχικά για Ολυμπιακούς αγώνες.
Η μέση γόμα έχει πιο χαμηλό παράθυρο θερμοκρασιακής λειτουργίας και αποδίδει καλύτερα σε μεγαλύτερο εύρος θερμοκρασιών ακόμη και στις πιο χαμηλές. Αντίθετα η μαλακή γόμα έχει πιο υψηλό παράθυρο θερμοκρασιακής λειτουργίας και λειτουργεί καλύτερα σε υψηλές θερμοκρασίες. Οι συνήθεις θερμοκρασίες περιβάλλοντος αυτή την εποχή στο Σότσι κυμαίνονται από 15 έως 20 βαθμούς Κελσίου.
Ένας από τους λόγους που η καινούργια άσφαλτος γλιστρά είναι ότι το λάδι που χρησιμοποιήθηκε για την πίσσα αναδύεται και φτιάχνει μια ανεπαίσθητη στρώση στην επιφάνεια. Με το πέρασμα του χρόνου αυτό στεγνώνει και η επιφάνεια γίνεται πιο τραχιά. Αν βρέξει κάτι που δεν αποκλείεται τέτοια εποχή η πίστα γίνεται ύπουλη και δύσκολη.
Η διαδρομή των 5.853 km είναι η 3 η μεγαλύτερη στο καλεντάρι μετά το Σπα και το Σίλβερτσον. Περίπου 1700 m εξ’ αυτών είναι δημόσιοι δρόμοι, ο αγώνας θα διαρκέσει 53 γύρους.