Εκτοξεύθηκαν οι τιμές των κλασικών Ferrari
Γράφει ο Γιώργος Λιβέρης
Στις 14 Αυγούστου του 1988 έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 90 ετών ο Enzo Ferrari (γεν. στις 18/02/1898), ιδρυτής από το 1947 της μοναδικής φίρμας πολυτελών και αγωνιστικών αυτοκινήτων με το όνομα του. Πριν φύγει από τη ζωή είχε την χαρά όχι μόνο να απολαύσει τις επιτυχίες των μοντέλων του αλλά ν’ αναγνωριστεί εν ζωή (σπάνιο αυτό ως προσωπικότητα) και ν’ αποκτήσει από το Πανεπιστήμιο της Μόντενα τον τίτλο του επίτιμου Δρα. Φυσικής.
Αρκετοί υποστηρίζουν ότι η χρυσή περίοδος της Ferrari ήταν αυτή μεταξύ των ετών 1950-1970 όταν οι μετοχές της είχαν τις υψηλότερες αποδώσεις. Όμως οι εξελίξεις άλλα φανερώνουν.
Σήμερα στις ΗΠΑ οι τιμές για τις ιστορικές Ferrari συνεχώς ανεβαίνουν και βρίσκονται 7 φορές πάνω από τις αντίστοιχες προ δεκαετίας !!
Από τα 13 βασικά μοντέλα της εποχής εκείνης η θρυλική 250 GTO (Γκράντ Τουρίσμ Ομολογκέ) των 3000cc V12 και 300 ίππων που κατασκευάστηκαν 39 μόνο αντίτυπα κατέχει το παγκόσμιο ρεκόρ με 64 εκατ. δολλάρια η 47 εκατ. ευρώ. Βέβαια να μην ξεχνάμε ότι υπάρχει και η έκδοση 4000cc πάλι V12 των 330 ίππων αλλά με αυτόματο κιβώτιο. Αποτελούν σχεδιασμούς εμπνεύσεις και κατασκευές των 1962-1963 όταν ο Ενζο σε ηλικία 64-65 ετών διατηρούσε όλη του την δημιουργικότητα.
Ακόμη και τα μοντέλα της δεκαετίας του ’80 (που βρίσκονται στα όρια των ‘’Young Timer’’), όπως η Testarossa, στις ΗΠΑ έχουν καταφέρει να διπλασιάσουν την αξία τους στους τελευταίους 12 μήνες, όπως αναφέρει το πρακτορείο bloomberg.
Δεν είναι εύκολο να εξηγήσει κανείς πως επήλθε τα τελευταία 2 χρόνια αυτό το εκρηκτικό ενδιαφέρον των φίλων των κλασικών αυτοκινήτων για τις ‘’retro’’ Ferrari. Μπορεί να είναι η ποιότητα, η φήμη, ο σχεδιασμός, οι επιδόσεις, η αξιοπιστία η ακόμη μια ‘’θεϊκή λατρεία’’ που με τον καιρό αναπτύσσεται για μια ισχυρή παράδοση.
Είναι ενδιαφέρον ότι παρά την αλματώδη αύξηση της αξίας των Ferrari η αγορά των κλασικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ παρουσιάζει στοιχεία κορεσμού και οι προηγούμενες αποδόσεις δεν αποτελούν εγγύηση για το μέλλον. Εν τούτοις οι συναλλαγές των παλαιών-ιστορικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ ανέρχονται στα 90 δις. ευρώ. Είναι ενδιαφέρον έως αστείο εκ προκειμένου το εξής:
Η Fiat Chrysler αποφάσισε πρόσφατα να εισάγει στο χρηματιστήριο της Wall Street την Ferrari. Ωστόσο χρηματιστηριακοί κύκλοι της Νέας Υόρκης πιστεύουν ότι η κίνηση αυτή μπορεί να δυσκολευτεί να προσελκύσει επενδυτές, εξ αιτίας του ανταγωνισμού που προέρχονται από το εσωτερικό.
Είναι φανερό ότι η τεράστια φήμη για το παρελθόν της φίρμας δεν βοηθά τη σημερινή πραγματικότητα. Ίσως πάλι να απέχουν παρασάγγας οι εκτιμήσεις των φίλων των ‘’classics-retro’’ αυτοκινήτων από όσους κινούνται στους σύγχρονους ρυθμούς.