Το Νέο Opel Astra στο Εργαστήριο Ακουστικής
Η απόλυτη ησυχία. Κυριολεκτικά δεν πέφτει καρφίτσα σε αυτή την τόσο παράξενη αίθουσα. Το νέο Astra τοποθετείται στο κέντρο και περιστοιχίζεται από πολυάριθμα μικρόφωνα. Μήπως ηχογραφείται ο ήχος του κινητήρα του νέου συμπαγούς μοντέλου για την επόμενη διαφημιστική καμπάνια; Όχι ακριβώς. Όταν το Astra φτάνει στο εργαστήριο ακουστικής, βρίσκεται ακόμα στην τελική φάση της προετοιμασίας του για μαζική παραγωγή. Οι μηχανικοί της ομάδας του Bernd Justen πρέπει να διασφαλίσουν από την πλευρά τους ότι το νέο Astra είναι πραγματικά ένα quantum leap, ένα τεράστιο άλμα. Προκειμένου το συμπαγές μοντέλο να πληροί όλες τις απαιτητικές προδιαγραφές εκπομπών θορύβων δοκιμάζουν το Astra προσεκτικά στο εργαστήριο ακουστικής της Opel στο Rüsselsheim. Πέρα από την αξιολόγηση του επιπέδου άνεσης και θορύβων στο Κέντρο Δοκιμών της Opel στο Rodgau-Dudenhofen, όλα τα νέα μοντέλα της εταιρίας πρέπει να έρχονται εδώ για την τελική δοκιμή.
Θόρυβοι & κραδασμοί: Όλα καλά κάτω από το καπό του Astra
Ο δυναμικός ήχος του οχήματος σε συνδυασμό με την εξαιρετικά ομαλή και πολιτισμένη λειτουργία ήταν από τις βασικές προτεραιότητες στη λίστα προδιαγραφών του νέου Astra. Αυτό διασφαλίζεται πρωτίστως από τους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες βενζίνης και diesel τελευταίας γενιάς του Astra που καθιστούν ακουστικά αισθητή την σπορ παρουσία του. «Είναι μόνο ένα από τα στοιχεία που ελέγχουμε στο εργαστήριο ακουστικής,» εξηγεί ο Bernd Justen, Vehicle Performance Manager στα συμπαγή οχήματα . Επιπλέον, το Astra πρέπει να πληροί ορισμένες συγκεκριμένες απαιτήσεις. «Εκτός από τον κατάλληλο ήχο του κινητήρα ή το θόρυβο κύλισης, αξιολογείται επίσης ο ήχος που κάνει το κλείσιμο μιας πόρτας ή το κλικ του φλας. Αρχικά ελέγχουμε τους βασικούς τομείς μέσω προσομοιώσεων. Με βάση αυτό συνεχίζουμε την προσπάθεια μέχρις ότου το Astra πληροί τις δικές μας απαιτήσεις.
Οι τοίχοι και η οροφή του εργαστηρίου είναι πλήρως ηχομονωμένοι χάρη στα ηχοαπορροφητικά υλικά. Κατά τη διάρκεια των δοκιμών, το Astra οδηγείται πάνω σε κυλιόμενους διαδρόμους οι οποίοι παράγουν αντίσταση αντίστοιχη με αυτή που δημιουργείται από τον αέρα και την τριβή κύλισης. «Αυτό επιτρέπει την εξομοίωση οδηγικών συνθηκών σε κανονικό οδόστρωμα. Με το δεδομένο ότι δεν εξαρτάται από τον καιρό μπορούμε να δοκιμάζουμε διάφορα σενάρια υπό σταθερές συνθήκες» δήλωσε ο Justen. Οι δοκιμές περιλαμβάνουν συμπεριφορά στο ρελαντί, λειτουργία Start/Stop και οδήγηση υπό μερικό ή πλήρες φορτίο κινητήρα, για παράδειγμα. Τα πολύ ευαίσθητα μικρόφωνα καταγράφουν όλους τους ήχους, οι οποίοι αναλύονται αργότερα.
Μία τυπική διαδικασία πάνω σε τύμπανο δοκιμής είναι τέρμα γκάζι με 3η σχέση – μία απαιτητική δοκιμή που ο νέος 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo, μία τετρακύλινδρη μονάδα Opel από την ίδια οικογένεια κινητήρων με το καινοτόμο, χιλιάρη, τρικύλιδρο κινητήρα, περνά με επιτυχία παραμένοντας πάντα εντός της προκαθορισμένης καμπύλης ανοχής για θόρυβο στην καμπίνα. Όπως ο τρικύλινδρος κινητήρας, η μονάδα 92 kW/125 hp or 110 kW/150 hp εξελίχθηκε με γνώμονα νέα πρότυπα ως προς τα χαρακτηριστικά θορύβων και κραδασμών (κατανάλωση μικτού κύκλου: 5.5-4.9 l/100 km, Εκπομπές CO2 στο μικτό κύκλο: 128-114 g/km). Η εξαιρετικά αθόρυβη λειτουργία είναι αποτέλεσμα της βελτιστοποιημένης σχεδίασης μπλοκ κινητήρα. Μεταξύ των μέτρων που εφαρμόστηκαν για τη μείωση του επιπέδου θορύβων ήταν ο διαχωρισμός του κάρτερ λαδιού, ηχομόνωση της ενσωμάτωσης της κυλινδροκεφαλής στην πολλαπλή εξαγωγής, ο σχεδιασμός ενός ηχοαπορροφητικού καλύμματος εκκεντροφόρων, απομόνωση των μπεκ ψεκασμού υψηλής πίεσης και μηχανουργική επεξεργασία της καδένας χρονισμού για αθόρυβη λειτουργία. Οι εργαστηριακές δοκιμές έδειξαν ότι οι μηχανικοί έκαναν εξαιρετική δουλειά: Οι κινητήρες προσφέρουν μία ευχάριστη και δυναμική εμπειρία ήχου – και μειώνουν τα επίπεδα θορύβων στην καμπίνα.
Δοκιμή μέσω ‘κεφαλιού ανδρείκελου’: Ευχάριστος ήχος στην καμπίνα του Astra
«Τα ‘κεφάλια ανδρείκελων’ επιβεβαιώνουν το υποδειγματικό επίπεδο θορύβου,» εξηγεί ο Justen, αναφερόμενος στις παράξενες φιγούρες στην καμπίνα του Astra που θυμίζουν μανεκέν. Πλαστικά ομοιώματα ανθρώπινου κεφαλιού και της περιοχής των ώμων που φέρουν ακριβή αντίγραφα όλων των σχετικών εξωτερικών στοιχείων του ανθρώπινου αφτιού τοποθετούνται στα καθίσματα. «Επίσης, υπάρχουν πολύ ευαίσθητα μικρόφωνα στα αφτιά των ανδρείκελων δοκιμών. Αυτά μας επιτρέπουν να ηχογραφούμε και να αναπαράγουμε θορύβους με τον ίδιο τρόπο που τα αντιλαμβάνεται ένα ‘πραγματικό’ ανθρώπινο αφτί.» Επίσης υπάρχει δυνατότητα στερεοφωνικής ηχογράφησης και αναπαραγωγής, καθώς και διαφοροποίησης μεταξύ πάνω και κάτω κατεύθυνσης του θορύβου, κάνοντας την ακοή του ανδρείκελου δοκιμών σχεδόν τρισδιάστατη.
Για να επιτευχθεί ο επιθυμητός ήχος του οχήματος, γίνονται μετρήσεις ανάλυσης και σύνθεσης ακουστικών αυλών από δύο αυτιά που επίσης επιτρέπουν το διαχωρισμό αεροδυναμικών από τους δομικούς θορύβους. «Αυτό μας παρέχει τη δυνατότητα να αναγνωρίζουμε και να αναλύουμε τις διαφορετικές πηγές ήχου,» εξηγεί ο Justen. Χρησιμοποιώντας ένα μοντέλο διαδρομής μετάδοσης θορύβου, οι μηχανικοί μπορούν να αναγνωρίζουν για παράδειγμα ποιες βίδες χρειάζονται προσαρμογή, για να επιτευχθεί ο συμφωνημένος στόχος – πρώτα εικονικά και μετά σε πραγματικές συνθήκες. Εάν τα αποτελέσματα είναι ικανοποιητικά και στις δύο περιπτώσεις, τότε το Astra έχει ξεπεράσει το επόμενο εμπόδιο στο δρόμο για την παραγωγή.