Επιτυχία και ανταπόκριση στη δράση του Ι.Ο.ΑΣ.
Με μεγάλη επιτυχία και ανταπόκριση από τους πολίτες διοργάνωσε και φέτος το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» την εκδήλωση «Ευρωπαϊκή Νύχτα χωρίς Ατυχήματα», το βράδυ του Σαββάτου 15 Οκτωβρίου 2016. Η δράση διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο για 10η συνεχή χρονιά, ταυτόχρονα με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες παρουσιάζοντας στους νέους ότι το αλκοόλ και η οδήγηση δεν πάνε μαζί.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε σε 28 χώρους διασκέδασης σε 27 πόλεις της Ελλάδας (Αθήνα, Αίγινα, Αμαλιάδα, Αμύνταιο, Άργος, Άρτα, Βόλος, Θεσσαλονίκη, Θήβα, Καλαμάτα, Κατερίνη, Κέρκυρα, Κεφαλλονιά, Κομοτηνή, Λαμία, Λάρισα, Μέγαρα, Μεσολόγγι, Νάξος, Ναύπλιο, Ορεστιάδα, Πάτρα, Σέρρες, Τρίκαλα, Φλώρινα, Χαλκίδα, Χίος) και το μήνυμα της βραδιάς ήταν: «Όλοι διασκεδάζουν, ΕΝΑΣ δεν πίνει… Ο ΟΔΗΓΟΣ της παρέας». Περίπου 480 εθελοντές του Ι.Ο.ΑΣ. κινητοποιήθηκαν για να ευαισθητοποιήσουν τους νέους που οδηγούν και να τους παροτρύνουν να μην καταναλώσουν αλκοόλ στην περίπτωση που θα αναλάμβαναν το ρόλο του «οδηγού της παρέας τους».
Η εκδήλωση διήρκησε από τις 22:00 του Σαββάτου 15 Οκτωβρίου έως τις 05:00 ξημερώματα Κυριακής. Περίπου 2370 νέοι συμμετείχαν στη δράση και συμφώνησαν να φορέσουν το αναγνωριστικό βραχιολάκι, σημάδι της δέσμευσής τους να μην πιούν. Το 66% ήταν άνδρες και το 34% γυναίκες, στην πλειοψηφία τους μεταξύ 20 – 45 ετών. Συνολικά σε όλη την Ελλάδα διενεργήθηκαν περισσότερα από 1470 αλκοτέστ. Οι άνδρες κράτησαν την υπόσχεσή τους σε ποσοστό 73% και οι γυναίκες σε ποσοστό 82%, που σημαίνει πως σχεδόν το 80% των Οδηγών της Παρέας βρέθηκαν κάτω από το νόμιμο όριο του 0,25 (0,10 για τους επαγγελματίες, τους νέους οδηγούς και τους δικυκλιστές) που ορίζει ο ΚΟΚ. Αντίθετα, 1 στους 8 οδηγούς δεν κράτησε την υπόσχεσή του και βρέθηκε πάνω από το όριο.
Με βάση τα παραπάνω ποσοστά, η φετινή διοργάνωση ήταν η πιο επιτυχημένη μέχρι στιγμής, που καταδεικνύει την αποτελεσματικότητα της συστηματικής ενημέρωσης των πολιτών από το Ινστιτούτο, ενώ ιδιαίτερα ενθαρρυντικό είναι το γεγονός πως οι νεαροί οδηγοί ήταν εκείνοι που κυρίως επέδειξαν πιο υπεύθυνη οδηγική συμπεριφορά.
Οι πόλεις όπου καταγράφηκε η πιο αυξημένη κατανάλωση σε αλκοόλ ήταν οι: Φλώρινα, Ορεστιάδα, Τρίκαλα. Καλύτερα ήταν τα αποτελέσματα στις περιοχές: Αγ. Παρασκευή, Άρτα, Κεφαλονιά, Αίγινα. Αξίζει να σημειωθεί πως, παρά το γεγονός πως το Ινστιτούτο διαπιστώνει την υιοθέτηση όλο και πιο υγιών και ασφαλών συμπεριφορών από τους συμπολίτες μας, παρατηρήθηκε φέτος σε πολλές περιοχές της χώρας μας σημαντική υπέρβαση του ορίου από όσους αποφάσισαν να μην οδηγήσουν νηφάλιοι.
Ας μην ξεχνάμε ότι σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του ETSC (European Transport Safety Council), πανευρωπαϊκά 1 στους 4 θανάτους από τροχαία δυστυχήματα οφείλονται στην κατανάλωση αλκοόλ, ενώ και στη χώρα μας, παρά τη μείωση σε νεκρούς που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια, τα στατιστικά της Τροχαίας δείχνουν πως το αλκοόλ παραμένει μία από τις κύριες αιτίες θανάσιμων τραυματισμών στο δρόμο.
Το Ι.Ο.ΑΣ. από το 2007, εκπροσωπώντας τον Οργανισμό Responsible Young Drivers (RYD) στο έργο Ευρωπαϊκή Νύχτα Χωρίς Ατυχήματα (European Night Without Accident) στην Ελλάδα, επεκτείνει κάθε χρόνο τη συνεργασία του με δεκάδες κοινωνικούς φορείς σε διαρκώς αυξανόμενο αριθμό πόλεων. Φέτος ο ΟΑΣΑ, συμμετέχοντας στην ενέργεια του Ι.Ο.ΑΣ., προχώρησε σε μια σημαντική ενέργεια επεκτείνοντας τα ωράρια των νυχτερινών δρομολογίων του στην Αττική, για να διευκολύνει όσους επιθυμούσαν να διασκεδάσουν και να επιστρέψουν στο σπίτι τους με ασφάλεια το Σάββατο το βράδυ.
Η 10η Ευρωπαϊκή Νύχτα χωρίς Ατυχήματα πραγματοποιήθηκε από το Ινστιτούτο με την πολύτιμη συμβολή της Τροχαίας που διέθεσε τα αλκοολόμετρα. Υποστηρίχτηκε από την Ένωση Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕΝ.Ε.Α.Π) και το Σύνδεσμο Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ). Το Ι.Ο.ΑΣ. ευχαριστεί επίσης τα ΕΛΤΑ – Courier και το Σοροπτιμιστικό Όμιλο Ψυχικού που ανέλαβαν το κόστος μεταφοράς των υλικών σε κάθε πόλη καθώς και τις εταιρίες ΒΙΟΛΑΝΤΑ, General Mills και Unity που προσέφεραν κάποια από τα αναμνηστικά δώρα.
Επιπλέον, καθοριστική για την επιτυχία της διοργάνωσης ήταν η βοήθεια και ο ζήλος των εθελοντών και συντονιστών του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς», όπως και των δεκάδων συνεργατών του Ινστιτούτου, τους οποίους ευχαριστούμε ιδιαίτερα για τη σημαντική βοήθειά τους. Το μήνυμα της φετινής βραδιάς στάλθηκε με πολύ δυναμικό τρόπο και από τα κοινωνικά δίκτυα, με συνεχείς ενημερώσεις και αναρτήσεις από τους εθελοντές μας σε όλη την Ελλάδα. Συνολικά, αισθανόμαστε ιδιαίτερη ικανοποίηση και ενθάρρυνση από την ανταπόκριση του κόσμου στην προσπάθειά μας να ενημερώσουμε το κοινό, για την πρόληψη των τροχαίων δυστυχημάτων, η οποία απαιτούσε το δύσκολο συντονισμό πανελλαδικά των δεκάδων φορέων και συντελεστών οι οποίοι ανταποκρίθηκαν με ευαισθησία και ενθουσιασμό στην υλοποίηση της ενέργειας.
Το Ινστιτούτο θα ήθελε να ευχαριστήσει θερμά για την υποστήριξη και τη συμμετοχή τους στη 10η Ευρωπαϊκή Νύχτα χωρίς Ατυχήματα, τους παρακάτω φορείς, συλλόγους και ενώσεις: Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, Σώμα Ελλήνων Προσκόπων, Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός, Σώμα Εθελοντών Σαμαρειτών και Διασωστών Χαλκίδας, Δήμος Αμυνταίου, Δήμος Τρικκαίων, Δήμος Θεσσαλονίκης, Δήμος Χαλανδρίου, Δήμος Λαμίας, Οργάνωση Τρικάλων «Πράσινη Κιβωτός», Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε., Ε.ΚΑΤ.Ο. Φλώρινας, Όμιλος Ενεργών Νέων Φλώρινας (Ο.Ε.ΝΕ.Φ.), Equal Society – Κέρκυρα, Αθλητικός Ποδοσφαιρικός Σύλλογος «Όλυμπος» Κέρκυρας, Ελληνική Ομάδα Διάσωσης, AXA Ασφαλιστική, Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης – Europe Direct Κομοτηνής, Ομάδα Εθελοντών Τμήματος Τροχαίας Άρτας, Ομάδα Διαχείρισης Κρίσεων (Ο.ΔΙ.Κ.), BMW Central Greece Club, Ομάδα Εθελοντών Δήμου Τρικκαίων, ΛΕ.ΜΟ.Ν. Λέσχη Μοτοσικλετιστών Νάξου, Σχολή Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού (ΣΕΦΑΑ) Τρικάλων Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας, Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας (έδρα Τρίκαλα), Τμήμα Περίθαλψης & Κοινωνικής Μέριμνας ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας, Λέσχη Ειδικών Δυνάμεων Μαγνησίας, δεκάδες φορείς και συλλόγων γονέων κ.ά. Η ενέργεια του Ινστιτούτου εντάσσεται στο πλαίσιο της Συμμαχίας για την Ασφάλεια και τον Πολιτισμό στο Δρόμο «Δρόμοι στο Μέλλον».