Στην κυκλοφορία οι νέοι αυτοκινητόδρομοι
Πασχαλιάτικη έξοδο με νέους αυτοκινητόδρομους για τους οδηγούς υποσχέθηκε ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, αλλά η ολοκλήρωση των έργων δημιουργεί ανάμεικτα συναισθήματα στους περίπου 7.000 εργαζομένους στην κατασκευή τους, τους αφανείς δημιουργούς τους.
Ενα μέρος τους θα μείνει χωρίς δουλειά, εκτός από κάποιους τυχερούς που θα παραμείνουν για μερικούς μήνες στις θέσεις τους καθώς οι εργασίες στους αυτοκινητόδρομους προβλέπεται να ολοκληρωθούν στα τέλη Αυγούστου και ειδικά ο μεγάλος κόμβος στο Ρίο θα παραδοθεί το φθινόπωρο.
Για τις τοπικές κοινωνίες μετρά επίσης ότι δημιουργούνται περίπου 700 μόνιμες θέσεις εργασίας στη λειτουργία και συντήρηση των αυτοκινητόδρομων.
Το υπουργείο Υποδομών κάνει αγώνα δρόμου για να ολοκληρώσει τους φακέλους των έργων που εντάχθηκαν στο νέο ΕΣΠΑ, όπου όμως το κατασκευαστικό σκέλος θα απορροφήσει μόνο 5,2 δισ. ευρώ.
Εξετάζει επίσης την εξασφάλιση χρηματοδότησης από άλλα ταμεία και επενδυτές. Με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις, νέες μπουλντόζες δεν προβλέπεται να πιάσουν δουλειά πριν από το φθινόπωρο.
Εγκαίνια
Η πρώτη «κορδέλα» θα κοπεί στις 31 Μαρτίου στα Τέμπη, όπου εργάζονται πυρετωδώς περίπου 300 άτομα στην ασφαλτόστρωση, τις διαγραμμίσεις και κυρίως στα ηλεκτρομηχανολογικά των σηράγγων.
Είναι άλλωστε το μόνο κομμάτι των αυτοκινητόδρομων που οι εργασίες αγγίζουν το 100%, καθώς θα απομένουν μόνο κάποιες μικρές διορθώσεις στις συνδέσεις με το υπόλοιπο εθνικό οδικό δίκτυο, που προγραμματίζονται για το φθινόπωρο.
Κατά την πλήρη ανάπτυξη των εργοταξίων δούλευαν πάνω από 1.500 άτομα, όπως είπαν στην «Εφ.Συν.» οι αρμόδιοι του «Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου», που διαχειρίζεται τη διαδρομή των 230 χλμ. από τη Σκάρφεια Φθιώτιδας ώς το Κλειδί Ημαθίας.
Τα νέα έργα αφορούσαν μόνον τα 24 χλμ. της κοιλάδας των Τεμπών, όπου κατασκευάστηκαν τρεις δίδυμες σήραγγες συνολικού μήκους 22 χλμ.
Οι εντυπωσιακές σήραγγες των 6 χλμ., που διατρέχουν τον Ολυμπο και είναι οι μεγαλύτερες των Βαλκανίων, είχαν διανοιχθεί στα τέλη του 2011.
Με αυτά τα δεδομένα οι οδηγοί δεν θα βρεθούν μπροστά σε νέους σταθμούς διοδίων, αφού προβλέπονται μόνο μετατοπίσεις τους σε άλλες θέσεις.
Στη λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου υπάρχουν περίπου 500 μόνιμες θέσεις εργασίας, ενώ προβλέπεται ότι 200 άτομα του τομέα των κατασκευών θα παραμείνουν κατά τη διετή περίοδο της δοκιμαστικής λειτουργίας των πολύπλοκων συστημάτων.
Στους άλλους τρεις αυτοκινητόδρομους (Κόρινθος-Πάτρα, Αντίρριο-Γιάννενα και Ξυνιάδα-Τρίκαλα) πριν από το Πάσχα θα έχουμε τη λεγόμενη «λειτουργική» παράδοση, αφού θα δοθεί στην κυκλοφορία τουλάχιστον το 90% της διαδρομής.
Στην Ολυμπία οδό έχουν ήδη δοθεί στην κυκλοφορία τα πρώτα κομμάτια της διαδρομής των 120 χλμ. που χωρίζουν την Κόρινθο από την Πάτρα.
Στα εργοτάξια ώς το καλοκαίρι δούλευαν συνολικά 3.000 άτομα, που έχουν μειωθεί από τον Ιανουάριο, ενώ στη λειτουργία θα απασχοληθούν περίπου 500.
Ιόνια οδός
Στην Ιόνια οδό, τον νέο αυτοκινητόδρομο των 196 χλμ. από το Αντίρριο ώς τα Γιάννενα, δουλεύουν σήμερα 1.460 άτομα που πλησιάζουν τις 3.000 μαζί με τα συνεργεία των εργολάβων.
Οι αρμόδιοι μας ενημέρωσαν ότι καταβάλλονται προσπάθειες να παραδοθούν πριν από το Πάσχα και οι σήραγγες της Κλόκοβας, κοντά στο Αντίρριο, που κατασκευάστηκαν μέσα σε 15 μήνες.
Στους σταθμούς διοδίων και τη συντήρηση του οδικού δικτύου θα δουλέψουν περίπου 450 άτομα. Οι ίδιοι εργολάβοι κατασκευάζουν το τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα, του «κουρεμένου» Ε-65 στη δυτική Θεσσαλία, όπου δουλεύουν 220 άτομα.
Θα είναι πιο τυχεροί, αφού στο μεγαλύτερο μέρος τους θα στελεχώσουν τα νέα συνεργεία που θα κατασκευάσουν τα 32 χλμ. τα οποία θα ενώσουν τον αυτοκινητόδρομο με τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, με διακλάδωση κοντά στη Λαμία.
Για το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου έχουν υποβληθεί οι νέες μελέτες. Πρόκειται για το κομμάτι των 72 χλμ. από τα Τρίκαλα ώς το Κηπουρειό Γρεβενών, που υπολογίζεται ότι θα κοστίσει 580 εκατ. ευρώ, κονδύλια που δεν έχουν εξασφαλιστεί.
Το στοίχημα της απασχόλησης με τη δρομολόγηση νέων έργων συνδέεται άμεσα με το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης.
Η κρατική εταιρεία «Αττικό Μετρό» αισιοδοξεί ότι πριν από το Πάσχα θα δημοπρατηθεί το πρώτο τμήμα της τέταρτης γραμμής του μετρό.
Θα καλύπτει τη διαδρομή από το Αλσος Βεΐκου στο Γαλάτσι ώς τα Ιλίσια, με προϋπολογισμό 1,4 δισ. ευρώ, από τα οποία το 80% θα καλυφθεί με δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και το υπόλοιπο από το ΕΣΠΑ.
Στις χρηματοδοτήσεις της περιόδου 2016-2020 έχουν ενταχθεί έργα συνολικού ύψους 5,2 δισ. ευρώ, που αφορούν κυρίως το σιδηροδρομικό δίκτυο (Ψαθόπυργος-Πάτρα, προϋπολογισμού 214 εκατ.) και τις επεκτάσεις του μετρό Θεσσαλονίκης προς Ευκαρπία, Κορδελιό και αεροδρόμιο, με δίκτυο 15 χλμ. και 13 σταθμούς, προϋπολογισμού 1,34 δισ. ευρώ.
Επειτα από μια περίοδο αναμονής, όλα δείχνουν ότι ξεμπλοκάρει το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου και ότι θα προχωρήσει ο διαγωνισμός με μία προσφορά, παρά τις πιέσεις των Γάλλων που για άγνωστους λόγους έχασαν την… πτήση.
Ο προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 900 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 200 εκατ. θα εξασφαλίσει το Δημόσιο και τα υπόλοιπα οι επενδυτές.
Στην Κρήτη προβλέπεται επίσης η ολοκλήρωση του βόρειου άξονα, του περίφημου ΒΟΑΚ, με προϋπολογισμό 1,1 δισ. ευρώ.
Η κατασκευή του ξεκίνησε πριν το 1980, αλλά προχώρησε με ρυθμούς χελώνας, αφού από τα 142 χλμ. της διαδρομής από τα Χανιά ώς το Ηράκλειο έχουν κατασκευαστεί μόλις 41! Προς το παρόν δεν έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση.
Στη δυτική Πελοπόννησο έχει προχωρήσει η δημοπράτηση των μισών από τα οκτώ τμήματα του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, με προϋπολογισμό 450 εκατ. ευρώ.
Οι μεγάλες εκπτώσεις που έχουν δοθεί στους πρώτους διαγωνισμούς δεν φαίνεται να προβληματίζουν τους αρμόδιους του υπουργείου Υποδομών, που διαβεβαιώνουν ότι ώς τον Μάιο θα έχει υποβληθεί ο φάκελος για να ενταχθεί η χρηματοδότηση των έργων στο ΕΣΠΑ. Πόροι αναζητούνται επίσης για την κατασκευή των 18 χλμ. που θα ενώσουν την Ιόνια οδό με την Κακαβιά.
Στην Αττική σίγουρο θεωρείται το έργο της παραλιακής ζώνης στο Δέλτα Φαλήρου, με προϋπολογισμό 150 εκατ. ευρώ. Δημοπρατήθηκε από την περιφέρεια και η σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί ώς τον Απρίλιο.
Το υπουργείο Υποδομών έχει βάλει πάλι στο τραπέζι το θέμα της επέκτασης της δυτικής περιφερειακής Υμηττού ώς τη λεωφόρο Βουλιαγμένης, με υπόγεια αστική σήραγγα 3 χλμ. και προϋπολογισμό 450 εκατ. ευρώ και την επέκταση της Αττικής οδού ώς το Λαύριο, σε συνδυασμό με τον προαστιακό.
Φαίνεται πάντως ότι… βουλιάζει η υποθαλάσσια ζεύξη Πέραμα-Σαλαμίνα.
http://www.efsyn.gr/arthro/stin-kykloforia-oi-neoi-aytokinitodromoi