Ανατροπές στα πρόστιμα του ΚΟΚ
Ανατροπές στα πρόστιμα για παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) φέρνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, ενώ θα ακολουθήσει νέο νομοθέτημα που θα αφορά τον νέο τρόπο εξέτασης και χορήγησης διπλωμάτων οδήγησης.
Ο Χρήστος Σπίρτζης ανακοίνωσε οριζόντια μείωση κατά 40% σε όλα τα πρόστιμα, εκτός από αυτά που αφορούν την οδήγηση υπό την επήρεια μέθης ή ουσιών, την παραβίαση φωτεινού σηματοδότη ή «STOP» και οδηγούς με αντικοινωνική συμπεριφορά (χρήση κινητού, πέταγμα τσιγάρου, παρκάρισμα σε διάβαση για ΑμεΑ).
Το μειωμένο αυτό πρόστιμο θα είναι η βάση και θα αυξάνεται (ώς και τον τριπλασιασμό του) ανάλογα με τα οικονομικά δεδομένα του παραβάτη οδηγού, όπως προκύπτουν από το Taxis. Πρόστιμα «δύο ταχυτήτων» για τους… έχοντες και κατέχοντες, όπως είπε ο υπουργός, ισχύουν από χρόνια στην Ελβετία, τη Φινλανδία και σε ορισμένες Πολιτείες των ΗΠΑ. «Δεν είναι κομμουνιστές, ούτε κατέχονται από ρατσιστικές διαθέσεις», τόνισε απαντώντας στην κριτική που δέχτηκε μετά την προαναγγελία της πρότασης.
«Τα νέα πρόστιμα δεν έχουν εισπρακτικό χαρακτήρα, αλλά φιλοδοξούν σε αλλαγή συμπεριφοράς», επισήμανε και τόνισε ότι «τα 50 ευρώ είναι πιο δύσκολα για τον άνεργο και τον χαμηλόμισθο», επαναλαμβάνοντας ότι πρέπει να σταματήσει η άποψη «έχω λεφτά, πληρώνω και παρανομώ». Ο Χρήστος Σπίρτζης προανήγγειλε ότι θα αυξηθεί, ύστερα από μελέτη, το ανώτατο όριο ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους από τα 130 στα 150 χλμ.
Οι βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπουν τα εξής:
◼ Κατηγοριοποιούνται οι παραβάσεις του ΚΟΚ σε τρεις ενότητες, ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητάς τους, ενώ προστίθενται δύο νέες κατηγορίες για οδηγούς που εμπλέκονται συχνά σε τροχαία και για όσους εμφανίζουν αντικοινωνική συμπεριφορά. Στις δύο τελευταίες περιπτώσεις προβλέπεται αφαίρεση διπλώματος και σε περίπτωση υποτροπής ο οδηγός θα περνά πάλι από εξετάσεις.
◼ Δημιουργείται ενιαίο ηλεκτρονικό σύστημα στο οποίο καταχωρίζονται οι πινακίδες των ακινητοποιημένων οχημάτων, των κλεμμένων και αυτών που έχουν αφαιρεθεί λόγω παραβάσεων του ΚΟΚ.
◼ Θεσπίζεται ηλεκτρονικό μητρώο με όλα τα στοιχεία των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων για να προστατεύονται οι αγοραστές από περιπτώσεις-μαϊμού.
◼ Συγκροτείται μητρώο για τις εμπορικές μεταφορές, ώστε να αντιμετωπιστεί η παροχή έργου από εταιρείες που έχουν έδρα γειτονικές χώρες με ευνοϊκότερο φορολογικό καθεστώς.
◼ Επεκτείνεται και στα νησιά η απαγόρευση της κυκλοφορίας τετράτροχων μηχανών («γουρούνες») σε ασφαλτοστρωμένους δρόμους, για την αποφυγή ατυχημάτων.
◼ Καθορίζεται στα 75 χρόνια η ισχύς της άδειας οδήγησης και στη συνέχεια προβλέπονται ουσιαστικές εξετάσεις ανά πενταετία για την ανανέωσή της. Ειδικά για τους οδηγούς σχολικών λεωφορείων το όριο είναι τα 55 χρόνια και προβλέπεται ανανέωση για άλλα 10 χρόνια έπειτα από εξετάσεις.
◼ Εισάγονται για πρώτη φορά πινακίδες για τα ποδήλατα.