Η τεχνολογία στην υπηρεσία της οδικής ασφάλειας
Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το πρώτο αυτοκινητικό συνέδριο στη χώρα μας. Μια καινοτόμα πρωτοβουλία που έρχεται να καλύψει ένα κενό που υπήρχε στο συνεδριακό επιχειρείν.
To FONDATION VINCI AUTOROUTES – Auto Forum 2017 (#auf17 – http:/www.auto.ethosevents.eu/) με θέμα: «Η τεχνολογία στην υπηρεσία της οδικής ασφάλειας» διεξήχθη στις 2 Νοεμβρίου 2017 στο Divani Apollon Palace & Thalasso , με πλήθος σημαντικών ομιλητών.
Την πολιτεία εκπροσώπησαν ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Θάνος Βούρδας και ο Πρόεδρος της Μόνιμης Επιτροπής για την Οδική Ασφάλεια της Βουλής, κ. Γιώργος Ουρσουζίδης.
Το συνέδριο οργανώθηκε από την Ethos Events σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» και το οικονομικό και επενδυτικό περιοδικό ΧΡΗΜΑ, και υπό την αιγίδα του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων & Δικύκλων, της Hellastron, του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος και του Πανελληνίου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ.
Ο διευθυντής του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων & Δικύκλων, κ. Δημήτρης Πάτσιος τοποθετήθηκε για τα θέματα που αφορούν στο περιβάλλον και σχετίζονται με την ασφάλεια όλων μας.
Η υπεύθυνη προγράμματος του ETSC, κα. Graziella Jost στάθηκε στην απόσπαση προσοχής των οδηγών, στην έλλειψη αστυνόμευσης και στην βούληση να μειωθεί η μ.ω.τ. των οχημάτων στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Autovision, κ. Βασίλης Καραφέρης κατέθεσε ολοκληρωμένη πρόταση για τον εκσυγχρονισμό των διαδικασιών πιστοποίησης του τεχνικού ελέγχου ΚΤΕΟ. Αντίστοιχα ο κ. Πάνος Κούβαλης, Διευθυντής της Anytime μίλησε για τα ηθικά διλήμματα που δημιουργεί η χρήση αυτόνομων οχημάτων.
Ο καθηγητής του ΕΜΠ, κ. Σταμάτης Πολύδωρας αναφέρθηκε στις εφαρμογές της τρισδιάστατης εκτύπωσης στην αυτοκίνηση και κατ’ επέκταση στην οδική ασφάλεια.
Ο Αντιπρόεδρος των Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, κ. Δημήτρης Κατσώχης στάθηκε στο πλαίσιο νόμου για το νέο ΚΟΚ και εξέφρασε την αντίθεση του κλάδου του στην κυοφορούμενη αύξηση των ορίων ταχύτητας.
Ο κ. Σωτήρης Χατζίκος, Πρόεδρος του τομέα Δικύκλων στο ΣΕΑΑ, διεύρυνε την οπτική όλων όσοι επικεντρώνονται στα τετράτροχα αναφερόμενος στα συστήματα ασφαλείας των μοτοσυκλετών αλλά και στα προβλήματα του θεσμικού πλαισίου.
Στο πλαίσιο του FONDATION VINCI AUTOROUTES – Auto Forum 2017 η Vinci Autoroutes που ήταν και ο χορηγός ονόματος του συνεδρίου παρουσίασε το Ευρωβαρόμετρο. Σύμφωνα με την έρευνα αυτή: «Οι Έλληνες οδηγοί συνειδητοποιούν ότι η έλλειψη προσοχής σκοτώνει, αλλά αδυνατούν να εγκαταλείψουν όσα τους αποσπούν την προσοχή στο τιμόνι. Η μοιρολατρία των Ελλήνων, όπως και των Ευρωπαίων, έναντι των θανάτων από τροχαία ατυχήματα καλά κρατεί. Παρότι στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι να μειωθεί κατά το ήμισυ ο αριθμός των νεκρών την περίοδο 2010 έως 2020, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά μόλις 19% τα τελευταία έξι χρόνια1. Το 2017 περισσότεροι από 1 στους 2 Ευρωπαίους (51%) θεωρούν ότι θα είναι δύσκολο να μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων. Οι ελπίδες μείωσης των θανάτων μέσα στα επόμενα έτη είχαν πτωτική πορεία στην Ισπανία (-9 μονάδες) και στην Πολωνία (-8 μονάδες). Αντιθέτως, η εμπιστοσύνη των Ελλήνων αυξήθηκε μεν (+8 μονάδες) το 2017, αλλά παραμένει σε αρκετά χαμηλά επίπεδα (41%). Η εκτεταμένη χρήση συσκευών κατά την οδήγηση έρχεται σε αντίθεση με τη συνειδητοποίηση του κινδύνου της έλλειψης προσοχής. Η έλλειψη προσοχής αναγνωρίζεται, γενικά, από τους Ευρωπαίους ως η βασική αιτία των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων: το 57% (+5 μονάδες) συμμερίζεται αυτή την άποψη. Η αύξηση αυτή παρατηρείται και στην Ελλάδα (65%, +6 μονάδες), όπου η έλλειψη προσοχής προηγείται της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών (54%). Ωστόσο, πολλοί είναι οι Ευρωπαίοι που συνεχίζουν να οδηγούν ενώ χρησιμοποιούν παράλληλα το τηλέφωνό τους, το smartphone τους ή ρυθμίζουν το GPS τους.
Έτσι, στην Ελλάδα, κατά την οδήγηση:
o Το 35% ρυθμίζει το σύστημα πλοήγησης (39% στην Ευρώπη),
o Το 49% τηλεφωνεί χρησιμοποιώντας το Bluetooth (43% στην Ευρώπη),
o Το 26% γράφει ή/και διαβάζει SMS ή e-mail (24% στην Ευρώπη),
o Το 54% τηλεφωνεί κρατώντας το κινητό του ενόσω οδηγεί, ποσοστό ρεκόρ (32% στην Ευρώπη),
o Το 49% τηλεφωνεί με ακουστικά, ποσοστό επίσης ρεκόρ (31% στην Ευρώπη).
Ο κίνδυνος και η έλλειψη σεβασμού προέρχονται πάντα από τους άλλους: ο εφησυχασμός των Ευρωπαίων υπερισχύει της αυτοκριτική.
Το 80% των Ευρωπαίων (84% στην Ελλάδα) παραδέχεται ότι έχει φοβηθεί εξαιτίας της επιθετικής συμπεριφοράς ενός άλλου οδηγού, φόβος που είναι αισθητός σε μεγάλο βαθμό στη Γαλλία και τη Σλοβακία (86%), αλλά λιγότερο αισθητός στις Κάτω Χώρες (65%).
Οι Ευρωπαίοι, όπως και οι Έλληνες, εμφανίζονται πολύ επικριτικοί απέναντι στους συμπατριώτες τους. Το 83% (έως 94% στην Ελλάδα) χρησιμοποιεί τουλάχιστον ένα αρνητικό επίθετο για να χαρακτηρίσει τους άλλους ως οδηγούς: «ανεύθυνοι» για το 45% των Ευρωπαίων (60% των Ελλήνων), «αγχωμένοι» για το 36% των Ευρωπαίων (32% στην Ελλάδα), «επιθετικοί» για το 33% (35% των Ελλήνων) ακόμη και «επικίνδυνοι» για το 26% των Ευρωπαίων (35% στην Ελλάδα). Μόνο το 4% των ελλήνων οδηγών θεωρεί τους άλλους οδηγούς «ήρεμους», ποσοστό ρεκόρ στην Ευρώπη (το 11% των Ευρωπαίων συμμερίζεται την ίδια άποψη).
Αντιθέτως, είναι πιο ανεκτικοί όταν αξιολογούν τη δική τους οδήγηση (το 97% των Ευρωπαίων και των Ελλήνων δίνουν στον εαυτό τους τουλάχιστον έναν θετικό χαρακτηρισμό). Οι Ευρωπαίοι θεωρούν τον εαυτό τους πάνω από όλα προσεκτικό (74% και έως 80% στην Ελλάδα), ήρεμο (54% και 49% στην Ελλάδα) ή ακόμη και ευγενικό (27% έναντι 19% στην Ελλάδα). Ξεκάθαρα, πολύ λιγότεροι αμφισβητούν τον εαυτό τους (μόνο το 14% των Ευρωπαίων και το 13% των Ελλήνων χρησιμοποιούν αρνητικό επίθετο για να περιγράψουν τη συμπεριφορά τους). Το 10% των Ευρωπαίων παραδέχονται, ωστόσο, ότι είναι αγχωμένοι στην οδήγηση (9% στην Ελλάδα) ακόμη και επιθετικοί (3% και 4% στην Ελλάδα). Μόνο το 1% θεωρεί τον εαυτό του ανεύθυνο ή επικίνδυνο στο τιμόνι.
Το 54% των Ευρωπαίων και το 73% των Ελλήνων, ποσοστό ρεκόρ, παραδέχονται ότι βρίζουν άλλους οδηγούς. Το 58% των Ελλήνων (και το 46% των Ευρωπαίων) παραδέχονται ότι κορνάρουν χωρίς ιδιαίτερο λόγο κάποιον οδηγό που τους εκνεύρισε, το 38% ότι προσπερνάει από τα δεξιά σε αυτοκινητόδρομο (31% στην Ευρώπη) ή ακόμη το 45% ότι κολλάει επίτηδες στο όχημα του οδηγού που τους εκνεύρισε (31% στην Ευρώπη). Τέλος, το 21% των Ελλήνων (έναντι 15% των Ευρωπαίων) αναφέρουν ότι έχουν βγει από το όχημά τους για να διαπληκτιστούν με κάποιον άλλο οδηγό, μια πρακτική που είναι πιο διαδεδομένη στην Πολωνία (26%) και στην Ιταλία (25%).
Η παρουσίαση που ξεχώρισε στο Ευρωβαρόμετρο ήταν του κορυφαίου Έλληνα σχεδιαστή, κ. Σωτήρη Κωβού (φωτογραφία), ο οποίος έδωσε το πλαίσιο προδιαγραφών ασφαλείας που λαμβάνουν υπόψη τους οι συνάδελφοί του όταν καλούνται να δημιουργήσουν ένα σύγχρονο αυτοκίνητο.
Ο Γενικός Διευθυντής Επιβατικών Οχημάτων της Mercedes Benz Ελλάς, κ. Νίκος Πρέζας εξήγησε το μέλλον της αυτοκίνησης όπως το οραματίζεται η πρωτοπόρος σε θέματα ασφαλείας γερμανική εταιρεία: Connected, Autonomous, Sharing, Electric.
Από το συνέδριο βγήκαν πολύ χρήσιμα συμπεράσματα που τις επόμενες μέρες θα κατατεθούν επίσημα στην επιτροπή της Βουλής για την Οδική Ασφάλεια.
Υπεύθυνος του προγράμματος του συνεδρίου ήταν ο καλός συνάδελφος, μηχανολόγος/μηχανικός ΕΜΠ, Τάκης Πουρναράκης.