Πενήντα χρόνια Mercedes-Benz W115 / W114
Ακριβώς πριν 50 χρόνια, τον Ιανουάριο του 1968, η Mercedes-Benz παρουσίασε την ανανεωμένη βασική σειρά μοντέλων της που εξελίχθηκε σε μεγάλη εμπορική επιτυχία.
Η σειρά που αποτέλεσε τον πρόγονο της σημερινής «Ε» εκείνη την περίοδο ήταν η μικρότερη Mercedes. Αντικατέστησε την σειρά W110 του 1961 με την χαρακτηριστική απόληξη σε σχήμα «φτερών» του πίσω μέρους και τετρακύλινδρους κινητήρες. Τα νέα μοντέλα του 1968 είναι ανασχεδιασμένα ως προς το αμάξωμα αλλά και τα μηχανικά μέρη. Πιο συγκεκριμένα τo αμάξωμα τώρα είναι χαμηλότερο και η επιφάνεια των παραθύρων μεγαλύτερη. Τα «φτερά» στo πίσω μέρoς καταργoύvται εvώ η μάσκα καθώς και τα κάθετα φωτιστικά σώματα έχουν μικρότερο ύψος. Σχεδιαστικά χαρακτηρίζεται από σύγχρονες γραμμές, καλύτερη εργονομία και υψηλότερη ασφάλεια, εγκαινιάζοντας μία νέα εποχή για την γερμανική εταιρεία. Ειδικά η παθητική ασφάλεια της σειράς W115/114 υπερκάλυπτε τις προδιαγραφές των ΗΠΑ και αυτό επιτεύχθηκε μετά από 26 επιτυχημένες δοκιμές πρόσκρουσης.
Όσον αφορά στα μηχανικά μέρη η ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση είναι επανασχεδιασμένη, εγκαταλείποντας τα επί 35 χρόνια χρησιμοποιούμενα αιωρούμενα ημιαξόνια που αντικαθίστανται από υστερoύvτες βραχίovες με ελικoειδή ελατήρια. Το περιοδικό “auto motor und sport” στο τεύχος 4/1968 ανέφερε ότι οι δοκιμές στην παγωμένη πίστα του Hockenheim επιβεβαίωσαν την εμπειρία από την διαδρομή του Targa Florio, δηλαδή την αυξημένη σταθερότητα σε όλες τις συνθήκες με την νέα ανάρτηση.
Στον τομέα των φρένων για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο της Mercedes-Benz εφαρμόζονται δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς. Με επιπλέον επιβάρυνση τα αυτοκίνητα μπορούσαν να εφοδιασθούν με υδραυλικά υποβοηθούμενο τιμόνι και επίσης υδραυλική ρύθμιση της απόστασης του αμαξώματος από το έδαφος.
Διαθέσιμοι είναι βενζινοκινητήρες αλλά και πετρελαιοκινητήρες, όλοι με επικεφαλής εκκεντροφόρο. Τα μοντέλα με τετρακύλινδρους και πεντακύλινδρους κινητήρες ανήκουν στη σειρά W115, ενώ τα μοντέλα με εξακύλινδρους κινητήρες ανήκουν στη σειρά W114. Με τετρακύλινδρους βενζινοκινητήρες εφοδιάσθηκαν τα μοντέλα 200, 220 και 230.4, ενώ με εξακύλινδρους τα 230.6, 250 και 280. Χρησιμοποιήθηκαν ακόμη τετρακύλινδροι πετρελαιοκινητήρες στα 200D, 220D και 240D, ενώ στο 240D 3.0 / 300D πεντακύλινδρος. Μάλιστα το πεντακύλινδρο πετρελαιοκίνητο επιβατικό ήταν το πρώτο στο είδος του.
Την τετράθυρη έκδοση τριών όγκων ακολούθησε τον Μάρτιο του 1968 μία ειδική έκδοση με μακρύτερο μεταξόνιο κατά 650 χιλιοστά και έξι πλευρικά παράθυρα. Ακολούθησε τον Οκτώβριο του 1968 το δίθυρο κουπέ αμάξωμα με χαμηλότερο ύψος αμαξώματος κατά 45 χιλιοστά. Για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο της Mercedes-Benz εφαρμόσθηκε το 1969 σύστημα πλήρως ηλεκτρονικού ψεκασμού καυσίμου της Bosch στο μοντέλο 250CE.
Σχεδιαστικά ανανεωμένη εμφανίζεται η σειρά το 1973 οπότε το ύψος του αμαξώματος χαμηλώνει λίγο. Ταυτόχρονα χαμηλώνει και φαρδαίνει η μάσκα και τα εμπρός φωτιστικά σώματα. Επίσης αφαιρούνται τα μικρά τριγωνικά παράθυρα στις εμπρός πόρτες και οι εξωτερικοί καθρέπτες μεγαλώνουν. Στο πίσω μέρος τα φωτιστικά σώματα αποκτούν αυλακωτή επιφάνεια για να μη λερώνονται τόσο εύκολα κατά την κίνηση ειδικά τον χειμώνα με βροχή. Εσωτερικά υιοθετούνται οι αυτόματες ζώνες ασφαλείας και νέο τιμόνι με μεγάλη προστατευτική επίστρωση στο κέντρο.
Η μεγάλη εμπορική επιτυχία της οικογένειας μοντέλων W115 / W114 αποδεικνύεται από τον συνολικό αριθμό αυτοκινήτων που διατέθηκαν και ξεπερνούν τα 1,9 εκατομμύρια στο διάστημα από το 1968 έως το 1976. Ακόμη το 2.000.000μυριοστό αυτοκίνητο της Mercedes-Benz από την επαναλειτουργία του εργοστασίου το 1946 ήταν ένα 220 D που κατασκευάσθηκε στις 9/5/68.
Η αξιοπιστία των Mercedes-Benz W115 / W114 είναι εξαιρετική αφού πολλά κυκλοφορούν ακόμη χωρίς προβλήματα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ένα Mercedes-Benz 240D του 1976 το οποίο ανήκε στον ιδιοκτήτη ταξί κ. Γρηγόριο Σαχινίδη και κάλυψε 4,6 εκατομμύρια χιλιόμετρα. Το αυτοκίνητο αυτό δώρησε ο ιδιοκτήτης του στο μουσείο της Mercedes-Benz και αναγνωρίζεται από την εταιρεία ως το μοναδικό Mercedes-Benz μέχρι σήμερα που έχει καλύψει την μεγαλύτερη απόσταση.
Μετά από 8 χρόνια παραγωγής η σειρά W115 / W114 δίνει τη θέση της στην νέα και ακόμη πιο αναβαθμισμένη W123.
Γιώργος Σταμάτης