H Alfa Romeo Spider Duetto
Duetto είναι το προσωνύμιο του πιο εικονικού Spider στην ιστορία που έμεινε στην παραγωγή για σχεδόν 30 χρόνια. Λίγοι γνωρίζουν ότι η Duetto, η πρώτη έκδοση της περίφημης ανοιχτής Alfa Romeo, βασιζόταν σχεδιαστικά σε ένα πρωτότυπο της PininFarina του 1961 την Giulietta Spider Speciale Aerodinamica, η οποία όμως με τη σειρά της βασιζόταν σε μια προγενέστερη δημιουργία την 3000 CM Superflow IV του 1959 την τελευταία δημιουργία βασισμένη στη μυθική 6C και συγκεκριμμένα την αγωνιστική 3000CM με την οποία είχαν τρέξει θρύλοι όπως ο Juan Manuel Fangio.
Παρουσιάστηκε στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης το 1966. Η Alfa Romeo έδειξε εκεί ένα από τα πιο εμβληματικά αυτοκίνητά της, τη Spider, η οποία αποδείχθηκε αειθαλής και διαχρονική. Με αισθητικές αλλαγές και μηχανολογικές προσαρμογές αλλά πάντα με το ίδιο βασικό σχήμα, που έμεινε στην ιστορία και λόγω της κινηματογραφικής της παρουσίας.
Η Duetto ή Osso di Seppia (κόκκαλο σουπιάς από το σχήμα της ουράς της) φορούσε δύο διπλά καρμπιρατέρ Weber . Οι δυνατές επιδόσεις, το μουσικό μοτέρ και τα δυνατά φρένα (τέσσερις δίσκοι) έκαναν την οδήγηση μαγεία. Μόνο οι σκληρές αναρτήσεις με τον άκαμπτο άξονα πίσω –που η αλήθεια είναι ότι ήταν πολύ καλά στηριγμένος- τάραζαν τα πράγματα όταν ο δρόμος γινόταν ανώμαλος.
Το μοντέλο στην κυριολεξία απογειώθηκε την επόμενη χρονιά. Στην κλασική πια ταινία του 1967 «Ο Πρωτάρης» (The Graduate) με πρωταγωνιστές τους Anne Bancroft και Dustin Hoffman και τα πασίγνωστα τραγούδια των Simon & Garfunkel να δημιουργούν ατμόσφαιρα, που όποτε προβαλλόταν στις ΗΠΑ η Alfa Romeo έβλεπε τις πωλήσεις της Spider να εκτοξεύονται.
Της Spider που ξεκίνησε την μακρόχρονη πορεία της ως Duetto, επωνυμία που προέκυψε έπειτα από διαγωνισμό μεταξύ των tifosi της μάρκας αλλά δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί επίσημα, καθώς υπήρχαν δικαιώματα. Χαρακτηριστικό γνώρισμα της Duetto είναι το στρογγυλεμένο πίσω μέρος της, ενώ άξιο λόγου και αναφοράς είναι πως πρόκειται για το τελευταίο αυτοκίνητο που σχεδίασε ο Battista Pininfarina, ο ιδρυτής του ομώνυμου στούντιο.
Tο δημιούργημα του Battista Pininfarina ξεχώριζε και με το κλασικό για ρόουντστερ στυλ του, ενώ στη πρώτη του έκδοση ήταν διαθέσιμο με κινητήρα 1.570 κυβικών και 109 ίππων. Η παραγωγή της πρώτης και μοναδικής Duetto, περιορίστηκε στα 6.325 αυτοκίνητα. Τα περισσότερα κατασκευάστηκαν το 1967.
Στα τέλη του δεκαετίας του ’60 η Spider έχασε το χαρακτηριστικό στρογγυλό πίσω μέρος της Duetto και απέκτησε ένα πιο συμβατικό για χάρη της πρακτικότητας και μία σειρά διαφορετικών κινητήρων. Η γκάμα στη συνέχεια συμπληρώθηκε με τη διάθεση και του κινητήρα των 1,3 λίτρων απόδοσης 88 ίππων, αλλά και της έκδοσης με τον κινητήρα των 1.750 κ.εκ. απόδοσης 119 ίππων. Το 1969 η Alfa Romeo παρουσίασε μια διαφοροποιημένη εκδοχή της Spider με ανασχεδιασμένο και πιο κοντό πίσω μέρος (“Kammback”). Προς το τέλος της μακρόχρονης πορείας της ήταν διαθέσιμη και με καταλύτη, στην έκδοσή της των 2.000 κυβικών.
Να υπενθυμίσουμε εδώ τη διπλή φετινή νίκη για την Alfa Romeo στα “Motor Klassik Awards”. Οι αναγνώστες του Γερμανικού περιοδικού τοποθέτησαν στην κορυφή των κατηγοριών τους δύο από τα πλέον ιστορικά μοντέλα της μάρκας. Η Alfa Romeo Spider θριάμβευσε κατακτώντας το 24,9% των ψήφων στην κατηγορία “Convertibles”. Αντίστοιχα η Alfa Romeo Giulia GT που παρουσιάστηκε τρία χρόνια νωρίτερα, το 1963, κατέκτησε την πρώτη θέση με το 34,8% των ψήφων στην κατηγορία για το πιο αγαπημένο “people’s sports car”.
Εχθρός των Spider, ανεξαρτήτως χρονολογίας κατασκευής τους, είναι όπως και για κάθε άλλο ιταλικό μοντέλο εκείνης της εποχής η σκουριά… Δυστυχώς…