Κίνητρα για ηλεκτροκίνηση
Ένα «ολιστικό σχέδιο» για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, Κ. Μητσοτάκης, σε εκδήλωση εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος
Το σχέδιο, που περιλαμβάνεται στην «πράσινη συμφωνία» που θα υπογράψουν 19 φορείς και δύο υπουργεία, προβλέπει συμμετοχή του κράτους, της τοπικής αυτοδιοίκησης, της αγοράς και της κοινωνίας των πολιτών.
Για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης προβλέπονται τα εξής: Επιδότηση με 100 εκατομμύρια ευρώ και για 18 μήνες την αγορά αυτοκινήτων νέου τύπου. Υπολογίζεται ότι έτσι θα καλυφθεί το 25% του κόστους για περίπου 14.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το όφελος ανά μονάδα, αν συνδυαστεί με το οικολογικό μπόνους και τις σχετικές φοροαπαλλαγές, μπορεί να φτάσει τα 10.000 ευρώ. Κάτι που θα κάνει τη ηλεκτροκίνηση θεωρητικά πιο προσιτή.
Ας δούμε όμως πιο αναλυτικά και με νούμερα τα μέτρα:
-Το πρόγραμμα θα επιδοτεί κατά 15% και μέχρι του ανώτατου ποσού των 5.500 ευρώ για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά και ελαφρών φορτηγών. Επίσης θα επιδοτεί κατά 25% την αγορά ηλεκτροκίνητων ταξί. Η επιδότηση και στις δύο περιπτώσεις υπολογίζεται επί της λιανικής τιμής του αυτοκινήτου. Δηλαδή αποκτάς ηλεκτροκίνητο των π.χ. 30.000 με έκπτωση 4.500 ευρώ.
Στα ταξί, το ποσοστό επιδότησης του 25% αφορά τόσο σε αμιγώς ηλεκτρικά όσο και σε plug-in υβριδικά με όριο τις 8.000 και 5.500 ευρώ αντίστοιχα.
Κίνητρα υπάρχουν και στα δίκυκλα:
-Για τα ηλεκτρικά σκούτερ και μοτοσικλέτες, η επιδότηση είναι της τάξης του 20% επί της λιανικής τιμής.
-Για τα ηλεκτρικά ποδήλατα, η επιδότηση φτάνει το 40% (!).
Αντίστοιχα για τις εταιρείες, θα ισχύει η έκπτωση μέχρι 5.500 για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, 4.000 για plug-in hybrid, 800 ευρώ για e-σκούτερ, και bonus 1000 ευρώ για απόσυρση παλαιού οχήματος. Το bonus ισχύει και για ιδιώτες, ενώ στα ταξί ανεβαίνει στα 2.500 ευρώ.
Προβλέπεται όμως και επιδότηση 500 ευρώ για την αγορά και εγκατάσταση οικιακού φορτιστή. Κερασάκι στην τούρτα κάτι λογικό: Όλα τα ηλεκτρικά οχήματα θα κυκλοφορούν ελεύθερα παντού και για δύο χρόνια δεν θα πληρώνουν τέλη στάθμευσης, ενώ οι δαπάνες φόρτισης θα εκπίπτουν από τη φορολογία. Τέλος, από τα εταιρικά έσοδα θα εκπίπτει το 50% (και το 70% στα νησιά) του κόστους αγοράς ή μίσθωσης ενός τέτοιου αυτοκινήτου. Οι απαλλαγές θα ισχύουν και για εγκατάσταση σταθμών φόρτισης από εταιρείες.
Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό: “Ο εθνικός μας στόχος είναι ένα στα τρία νέα οχήματα στην Ελλάδα το 2030 να είναι ηλεκτρικά. Μακάρι η τεχνολογία, αλλά και η επιθυμία των καταναλωτών να κινηθεί στην ίδια κατεύθυνση και να μας βοηθήσει να αναθεωρήσουμε αυτούς τους στόχους σε πιο φιλόδοξη κατεύθυνση.”