Opel Ascona 1.8i: Το πρώτο καταλυτικό
- Προάγγελος: μετά το Ascona, ολόκληρη η γκάμα μοντέλων Opel εφοδιάστηκε με καταλυτικούς μετατροπείς
- Περίπλοκη λειτουργία: το Ascona τροποποίησε σημαντικά τον τριοδικό καταλύτη
- Προσοχή στη λεπτομέρεια: ακόμα και το στόμιο πλήρωσης του ρεζερβουάρ καυσίμου επανασχεδιάστηκε για αμόλυβδη βενζίνη
- Σημαντική δέσμευση: η Opel επένδυσε 1.0 δις γερμανικά μάρκα στην εξέλιξη του καταλυτικού μετατροπέα
Πριν από 35 χρόνια, ξεκίνησε στην Opel η εποχή του καταλυτικού μετατροπέα. Το 1985, το Opel Ascona 1.8i ήταν το πρώτο Γερμανικό αυτοκίνητο με καταλυτικό μετατροπέα που αναπτύχθηκε ειδικά για την Ευρωπαϊκή αγορά, αντί απλά να τροποποιηθεί για εξαγωγή από την Αμερική.
Η αστυνομία του κρατιδίου Ρηνανίας – Παλατινάτου παρέλαβε το πρώτο Ascona 1.8i που κατασκευάστηκε με τριοδικό καταλύτη στις 7 Δεκεμβρίου, 1984. Την επόμενη χρονιά, η Opel εισήγαγε καταλύτες σε όλη τη γκάμα μοντέλων της – από το Corsa, το Kadett και το Ascona, μέχρι το Rekord, το Monza και το Senator. Η Opel ήταν η πρώτη Ευρωπαϊκή μάρκα που προσέφερε στάνταρ τριοδικούς καταλύτες.
Οι καταλύτες δεν είναι όλοι ίδιοι
Οι μηχανικοί της Opel γνώριζαν πολύ καλά ότι οι Ευρωπαϊκές συνθήκες κυκλοφορίας απαιτούσαν κατάλληλη τεχνολογία και ποιότητα. Γι’ αυτό ανέπτυξαν έναν καταλυτικό μετατροπέα ειδικά για Ευρωπαϊκές οδηγικές συνθήκες– μία τακτική που ακολουθούσαν επίσης για το αμάξωμα, την ανάρτηση, τους κινητήρες και τα φρένα. Για την Opel, ήταν κάτι περισσότερο από μία απλή εγκατάσταση καταλυτικού μετατροπέα στο σύστημα εξαγωγής. Η μείωση των εκπομπών ρύπων μέσω του καταλύτη αντιπροσώπευε μία περίπλοκη λειτουργία στα “εσωτερικά όργανα” του αυτοκινήτου.
Συγκριτικά με ένα συμβατικό αυτοκίνητο, η σχεδίαση ενός οχήματος με καταλύτη απαιτούσε πολυάριθμες μετατροπές. Για παράδειγμα, ο καταλύτης εκπέμπει πολλή θερμότητα όταν φτάσει στη θερμοκρασία λειτουργίας του (600 βαθμοί Κελσίου). Κατά συνέπεια, εξαρτήματα ευαίσθητα στη θερμότητα και η καμπίνα επιβατών χρειάζονταν προστασία από θερμικές ασπίδες.
Για να μπορεί ο καταλύτης να λειτουργεί με βέλτιστη απόδοση, χρειαζόταν ένα ηλεκτρονικό σύστημα προστασίας μίγματος, πολλαπλούς ελέγχους και κατ’ επέκταση περαιτέρω τροποποιήσεις. Ακόμα και το στόμιο πλήρωσης του ρεζερβουάρ καυσίμου απαιτούσε επανασχεδίαση για να αποτρέψει τον τυχαίο ανεφοδιασμό με βενζίνη με μόλυβδο αντί αμόλυβδης.
Ένα δις γερμανικά μάρκα σε αυτοκίνητα φιλικά προς το περιβάλλον
Η Opel δέσμευσε πάνω από ένα δις γερμανικά μάρκα (DM) και εκατοντάδες μηχανικούς στην ανάπτυξη καταλυτών και αυτοκινήτων φιλικών προς το περιβάλλον. Η εταιρεία επένδυσε DM 100 εκατομμύρια γερμανικά μάρκα μόνο σε νέους σταθμούς και εξοπλισμό δοκιμών αντοχής και οδήγησης με υψηλές ταχύτητες.
Οι νέες εγκαταστάσεις περιλάμβαναν επίσης ένα πύργο δοκιμών με 13 ορόφους. Σε αυτό το μονωμένο κτίριο, πάνω από 130 αυτοκίνητα μπορούσαν να προετοιμάζονται ταυτόχρονα για δοκιμές εκπομπών ρύπων. Σύμφωνα με τις προδιαγραφές, πριν από το τεστ εκπομπών ρύπων, κάθε αυτοκίνητο έπρεπε να αποθηκεύεται για τουλάχιστον 12 ώρες σε θερμοκρασία 20 – 25 βαθμών Κελσίου.
Εκτός από οχήματα με τριοδικό καταλυτικό μετατροπέα εργοστασιακά τοποθετημένο, η Opel προσέφερε επίσης στους πελάτες ένα κιτ για εκ των υστέρων τοποθέτηση. Ωστόσο, ο κατασκευαστής δεν αρκούνταν μόνο στις τεχνολογικές καινοτομίες. Η Opel ακολούθησε νέους δρόμους και στον τομέα Δημοσίων Σχέσεων. Η εταιρεία προσέφερε στον κόσμο την ευκαιρία να ενημερωθεί ενεργά για τους καταλύτες και την εκ των υστέρων τοποθέτηση. Επί αρκετές ώρες κάθε ημέρα, οδηγοί και ενδιαφερόμενοι μπορούσαν μέσω ανοιχτής τηλεφωνικής γραμμής να επικοινωνούν και να παίρνουν απαντήσεις στα ερωτήματά τους, απευθείας από τους ειδικούς της εταιρείας.
Σήμερα, 35 χρόνια μετά το λανσάρισμα του τριοδικού καταλύτη στο Ascona 1.8i, η Opel συνεχίζει την υπεύθυνη στάση της απέναντι στο περιβάλλον. Μετά το plug-in υβριδικό Opel Grandland X και το ηλεκτρικό όχημα μπαταρίας Opel Corsa-e, η μάρκα πρόσφατα αποκάλυψε τα νέα Mokka-e, Vivaro-e και Zafira-e Life, όλα αμιγώς ηλεκτρικά, με μηδενικές εκπομπές ρύπων.