Παράδοση στο μπλε
Ένα μικρό μπλε φως στο Grandland X plug-in hybrid, μπλε εσωτερικός φωτισμός, μπλε φώτα σε πυροσβεστικά οχήματα – το μπλε φως έχει μακρά παράδοση στην Opel.
Ακόμα και στο παρελθόν, το λαμπερό μπλε γοήτευε και ενέπνεε τους σχεδιαστές της Opel. Στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης του 2003, το εντυπωσιακό πρωτότυπο Insignia ήδη αποκάλυπτε τη σχεδιαστική γλώσσα του μετέπειτα μοντέλου παραγωγής με το ίδιο όνομα. Στο εσωτερικό, είχε χρησιμοποιηθεί η τότε νέα τεχνολογία φώτων LED – με το πιο όμορφο μπλε. Η επόμενη σχεδιαστική μελέτη με μπλε φως – το όχημα παραλίας Opel Vivaro Surf – ήταν ανάμεσα στα εκθέματα της 2015 IAA. Ένα χρόνο αργότερα, ο μπλε φωτισμός στο χώρο αποσκευών του Opel Vivaro Sport έκανε την είσοδό του στη μαζική παραγωγή. Στο κομψό και στιλάτο Opel ADAM, οι επιβάτες μπορούσαν να διαλέξουν μεταξύ δύο διαφορετικών αποχρώσεων του μπλε.
Μεγαλύτερη ασφάλεια με μπλε φώτα και σύγχρονα εμπρός φλας LED
Το κλασικό μπλε φως προέρχεται από τα οχήματα της πυροσβεστικής υπηρεσίας και της αστυνομίας και άλλα αυτοκίνητα έκτακτης ανάγκης του μακρινού παρελθόντος. Ήδη τη δεκαετία του 1930, πυροσβεστικά οχήματα Opel Blitz έφεραν μπλε φώτα – αν και αυτά ήταν σταθερά προσανατολισμένα προς τα εμπρός. Τη δεκαετία του 1950, η κυκλοφορία αυξήθηκε ραγδαία και το σήμα προειδοποίησης βελτιώθηκε σημαντικά από το 1955 με τον ‘περιστρεφόμενο φάρο’. Και ενώ τα αστυνομικά αυτοκίνητα με μπάρες φωτισμού οροφής που αναβόσβηναν έτρεχαν σαν δαιμονισμένα στα Αμερικανικά αστυνομικά θρίλερ της δεκαετίας του 1970, τα συστήματα αυτά έφτασαν στη Γερμανία μόλις τη δεκαετία του 1980. Εδώ το σύστημα με ‘σειρήνες με μπάρα μπλε φώτων που αναβοσβήνουν’ απέκτησε την επίσημη ονομασία “RTK 4-SL”, που σημαίνει ‘Περιμετρικός συνδυασμός αστικής σειρήνας και φωτισμού’. Το τμήμα Opel Special Vehicles (OSV) δεν υπήρχε περίπτωση να μην ακολουθήσει την εξέλιξη των τεχνολογιών φωτισμού μετά το 1990. Οι ειδικοί δημιούργησαν αστυνομικά οχήματα Zafira με ειδικά συστήματα σηματοδότησης, πυροσβεστικά Movano με εμπρός φώτα που αναβοσβήνουν και ιατρικά οχήματα έκτακτης ανάγκης βασισμένα στο Insignia με προειδοποιητικά φώτα LED στην πίσω πόρτα.
Εν τω μεταξύ, η τεχνολογία LED εφαρμόζεται πλέον καθολικά – προσφέρει κορυφαία ενεργειακή απόδοση, μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και μικρότερα μεγέθη συστημάτων φωτισμού. Ασφαλώς το ίδιο ισχύει πρωτίστως για τους προβολείς. Με το σύστημα προσαρμοζόμενου φωτισμού adaptive IntelliLux LED matrix, η Opel έχει εκδημοκρατίσει μία κορυφαία καινοτομία και για πρώτη φορά την εισήγαγε στη compact κατηγορία με το Astra. Αυτό το αντιθαμβωτικό και με λάμψη φωτός ημέρας σύστημα διατίθεται τώρα από το Opel Corsa μέχρι τη ναυαρχίδα της μάρκας Opel Insignia.
‘Βλέπετε και σας βλέπουν’: Καινοτομίες φωτισμού Opel στα 121 χρόνια της στην παραγωγή αυτοκινήτων
Η τεχνολογία φωτισμού ανέκαθεν διαδραμάτισε έναν πολύ ξεχωριστό ρόλο στην ιστορία της μάρκας από το Rüsselsheim. Όλα ξεκίνησαν με το πρώτο αυτοκίνητο το 1899 – το οποίο εξακολουθούσε να χρησιμοποιεί το ρομαντικό φως των κεριών. Επειδή στο ξεκίνημά τους τα φώτα των αυτοκινήτων δεν ήταν τόσο έντονα. Οι πρώτοι φανοί τοποθετήθηκαν στο εμπρός τμήμα του αυτοκινήτου. Πρωταρχικός σκοπός δεν ήταν ο φωτισμός του δρόμου, αλλά το να γίνεται αντιληπτό το αυτοκίνητο από τους υπόλοιπους οδηγούς ή πεζούς. Στο τέλος του 19ου αιώνα, το Opel Patentmotorwagen “System Lutzmann” προχώρησε ένα ακόμη βήμα. Η γύρω περιοχή φωτιζόταν με κοινά κεριά, χωρίς να πρέπει οι οδηγοί να τα κουβαλάνε μαζί τους. Το κερί εδραζόταν σε έναν άξονα πάνω από τον οποίο ήταν τοποθετημένος ο ‘προβολέας’ ως ένα κρυστάλλινο δοχείο με καθρέπτη. Ένα ελατήριο πίεζε συνεχώς το κερί προς τα πάνω όσο ήταν αναμμένο για να φωτίζει σε ένα σταθερό ύψος μέσα από το κρύσταλλο. Μία απλή λύση χαμηλού κόστους αλλά εξαιρετικά αποτελεσματική – με λίγα λόγια, τυπική Opel.
Opel Kapitän – Ένα αυτοκίνητο που ανήκει στον κόσμο
Η Opel υπήρξε επίσης πρωτοπόρος και στο σχεδιασμό των προβολέων. Άλλωστε το Kapitän ήταν ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα που είπαν αντίο στα στρογγυλά φώτα: οι προβολείς του μεγάλου Opel δεν ήταν μόνο πλήρως ενσωματωμένοι στα φτερά, αλλά είχαν και εξαγωνικό σχήμα. Ένα αυτοκίνητο για όλους, ένα “αυτοκίνητο που ανήκει στον κόσμο”, σύμφωνα με ένα διαφημιστικό έντυπο του 1938. Με άλλα λόγια, το Opel Kapitän «θα παραμείνει ένα σύγχρονο αυτοκίνητο για τα επόμενα χρόνια χάρη στις μοντέρνες γραμμές και την προοδευτική του σχεδίαση».
Τη δεκαετία του 1960, το σχήμα των προβολέων εξακολούθησε να γίνεται πιο γωνιώδες. Η Opel ηγήθηκε αυτής της τάσης με το Kapitän A (1964), το οποίο μαζί με τα αδελφάκια του Admiral και Diplomat έδωσαν έμφαση στο ενιαίο, φαρδύ εμπρός τμήμα με ορθογώνιους προβολείς. Επόμενο ήταν τα επιτυχημένα μοντέλα Kapitän να γίνουν πραγματικές ναυαρχίδες: προηγμένα, άνετα και ισχυρά αυτοκίνητα προσιτά σε όλους.
Το Opel GT παρέλαβε τη σκυτάλη το 1968, εντυπωσιάζοντας όχι μόνο με τη νέα του σχεδίαση στο σχήμα της φιάλης της Coca Cola – το θρυλικό σπορ αυτοκίνητο για όλους ήταν επίσης το πρώτο Γερμανικό μοντέλο με κρυφούς, αναδυόμενους προβολείς. Ποιος μπορούσε να αντισταθεί σε αυτά τα “νυσταγμένα μάτια”, όπως αποκαλούνταν τρυφερά. Τα φώτα αναδύονταν μέσω του διακόπτη στην κεντρική κονσόλα. Φώτα αλογόνου στη μάσκα κάτω από τον προφυλακτήρα εκτελούσαν και χρέη φώτων στάθμευσης.
Περισσότερο φως, καλύτερη ορατότητα με προβολείς xenon
Το Opel Omega B ήταν το πρώτο μοντέλο που προσέφερε από το 1998 στο βασικό του εξοπλισμό προβολείς με λαμπτήρες εκκένωσης αερίου Xenon. Η ονομασία τους προέρχεται από το φυσικό αέριο που υπάρχει στις λυχνίες. Συγκριτικά με τους προβολείς αλογόνου που χρησιμοποιούνταν εκείνη την εποχή, η τριπλάσια ένταση φωτισμού όχι μόνο προσέφερε μεγαλύτερη εμβέλεια, αλλά και καλύτερο φωτισμό του δρόμου. Παράλληλα ήταν πολύ πιο αποδοτικοί: η κατανάλωση ενέργειας ήταν μειωμένη κατά ένα τρίτο, η θερμική ακτινοβολία κατά 40% και η διάρκεια ζωής τους μεγαλύτερη.