Ράλλυ Δ.Ε.Θ. : Άλμα στο παρελθόν
Υπήρξε χωμάτινος, ασφάλτινος, μικτός, διήμερος, μονοήμερος, με πολλά ή με λίγα συνολικά χιλιόμετρα, διεξαγόταν μέρα αλλά και νύχτα, με χώρο ανασυγκρότησης αλλά και χωρίς, υπήρχε όμως πάντα το τελευταίο Σαββατοκύριακο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης και ήταν ένα σημαντικό γεγονός. Ο λόγος για το ράλι Δ.Ε.Θ.
Είναι Σεπτέμβριος του 1966 και στη Θεσσαλονίκη από τη Νότια Πύλη της Δ.Ε.Θ. ακούγονται κινητήρες αυτοκινήτων και κόσμος συγκεντρωμένος να χειροκροτεί ενθουσιασμένος το θέαμα. Ποιο θέαμα; Πρόκειται για την εκκίνηση του πρώτου ράλι Δ.Ε.Θ., ένα κοσμοπολίτικο για την εποχή αλλά και για την πόλη γεγονός. Από εκείνη την ημέραθα είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την έκθεση και τη Θεσσαλονίκη.
Τα τρία πρώτα Δ.Ε.Θ. έχουν κάτι κοινό, είναι τα μόνα που διοργανώθηκαν από την Ε.Λ.Π.Α. και τα μόνα που κέρδισε ο «Βόρειος» Γεωργιάδης Σταύρος οδηγώντας ένα Mini Cooper. Σημείο σταθμός για το ράλι Δ.Ε.Θ. το 1968, όταν λόγω μιας σημαντικής ασάφειας σε μία από τις ειδικές διαδρομές δημιουργήθηκε αντιδικία με αποτέλεσμα πολλοί οδηγοί, μεταξύ των οποίων και ο «Βόρειος», να έρθουν σε ολική ρήξη με τον διοργανωτή, έτσι το 1969 δε διοργανώθηκε Δ.Ε.Θ. Η κόντρα μεταξύ βόρειων και νότιων, πλουσίων και φτωχών αγωνιζομένων προϋπήρχε του γεγονότος, έγινε όμως πιο έντονη στη συνέχεια. Την ίδια χρονιά ο Γεωργιάδης μαζί με Πετρίδη, Μόραλη, Σκανδάλη, Γέσιο, τους αδερφούς Ζαφρανά και άλλους επιφανείς Θεσσαλονικείς, ιδρύουν τον Α.Ο.Θ. (Αθλητικός Όμιλος Θεσσαλονίκης) με πρώτο «σπίτι» ένα διαμέρισμα στην γωνία Τσιμισκή και Καρόλου Ντηλ. Ο Α.Ο.Θ. οργανώνει το 1ο Θερμαϊκού και το 1ο autocross και είναι πια έτοιμος το 1970 και τα καταφέρνει να «πάρει» το Δ.Ε.Θ. και να το διατηρήσει μέχρι και σήμερα. Στη φωτογραφία επάνω, το NSU TT 1200, φτιαγμένο στη Γερμανία με τις αγωνιστικές προδιαγραφές της εποχής, με το οποίο πήραν μέρος το ’73 στο ΔEΘ οι B. Tσομπανόπουλος και Φ. Mιχαηλίδης.
Αν ανατρέξει κάποιος στην ιστορία του Ράλλυ Δ.Ε.Θ. που γράφει στις 12-13 Σεπτεμβρίου 2020 το 53ο της κεφάλαιο, θα συμφωνήσει ότι ο αγώνας της Έκθεσης χωρίζεται σε δύο μεγάλους τόμους. Στη χωμάτινη ή μικτή του έκδοση από τη γέννηση του έως και τα 30α του γενέθλια και την ασφάλτινη από το 1997 έως και σήμερα.
Κοινό σημείο αναφοράς και για τις δύο περιόδους του αγώνα, η ειδική διαδρομή του Χολομώντα που πάντα συνάρπαζε πληρώματα και θεατές και σπάνια έλειπε από το πρόγραμμα του αγώνα. Είτε από την Αρναία έως το Παλαιόκαστρο, είτε ανάποδα, είτε στις νέες του εκδόσεις από την Παλαιόχωρα ή τον Τσουκαλά μέχρι Παλαιόκαστρο ή Αρναία, είτε πιο κοντή με αφετηρία η τερματισμό τον Ταξιάρχη, ήταν η ειδική που έκρινε σε μεγάλο ποσοστό τον αγώνα. Χαραγμένη μέσα στο πυκνό δάσος πλατύφυλλων του όρους Χολομώντας, έχει ότι αναζητά κάθε αγωνιζόμενος για την οδηγική του ευχαρίστηση. Από όπου και να εκκινεί, η κατηφόρα πριν τον τερματισμό ξεχωρίζει τους άνδρες από τα παιδιά και κάνει τη διαφορά. Ώρες ολόκληρες μπορούν να συζητούν οι οδηγοί για αυτή την ειδική, για την παρατεταμένη πριν το «Σόγραμπρο», για τις φουρκέτες με τα ξύλα, για το πατημένο κατέβασμα προς το Παλαιόκαστρο, για τη στροφή στο εκκλησάκι και το μάτι τους να γυαλίζει…
Τη χωμάτινη περίοδο δύο οδηγοί ξεχώρισαν κερδίζοντας το Δ.Ε.Θ. ο καθένας στην περίοδο της κυριαρχίας του, ο Γιώργος Μοσχούς με 7 νίκες και ο «Jigger» με 5. Ο βασιλιάς της Ασφάλτου Λεωνίδας Κύρκος είναι ο μοναδικός που έχει κερδίσει τόσο χωμάτινο όσο και αρκετά ασφάλτινα Δ.Ε.Θ. ενώ στη σύγχρονη περίοδο, ο Σωκράτης Τσολακίδης (φωτογραφία κάτω) είναι ο οδηγός που έχει ξεχωρίσει με 5 επιτυχίες.
Από τους συνοδηγούς, ο Κώστας Στεφανής είναι ο πολυνίκης του αγώνα, ενώ πολλές είναι οι νίκες και του Γιώργου Πολυζώη με Λεωνίδα και Λάμπρο Κύρκο.
Το όνειρο των «Βορείων» που πάντα έλαμπαν με την παρουσία τους «εντός» έδρας, με αιχμή του δόρατος ανά περιόδους τους Γάκη Καλεμτζάκη, Κώστα Χαμπή, Γιάννη Ψηφίδη, Βασίλη Τσομπανόπουλο, Τάκη Μανωλόπουλο αλλά και του μακροβιότερου προέδρου του Ομίλου, του Αντώνη Παρταλιού, ήταν ο αγώνας να ενταχθεί σε κάποιον διεθνή θεσμό. Κι ενώ εν μέρει τα κατάφεραν, κάνοντας τον αγώνα διεθνή, ποτέ αυτός δεν απέκτησε το στάτους κάποιου συντελεστή στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα.
Ο Πρόεδρος του Α.Ο.Θ. Σωκράτης Τσολακίδης και τα μέλη του Δ.Σ. οραματίζονται ακριβώς το ίδιο και προσπαθούν με όλες τους τις δυνάμεις ώστε το Ράλλυ Δ.Ε.Θ. να ξαναμπεί σε Ευρωπαϊκή τροχιά. Μπορεί τα μεγαλεπήβολα σχέδια του Ομίλου για ένα πραγματικά διεθνές 53ο Ράλλυ Δ.Ε.Θ. να ανακόπηκαν από τον covid-19, όμως η όρεξη των ανθρώπων του παραμένει και ενισχύεται ώστε το 54ο Ράλλυ Δ.Ε.Θ. να είναι μέλος του Βαλκανικού Τροπαίου της FIA και σιγά σιγά να ανεβαίνει τα σκαλοπάτια προς το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ.
Ο Αυτοκινητιστικός Όμιλος Θεσσαλονίκης εύχεται καλό αγώνα στα πληρώματα από όλη την Ελλάδα που τον τίμησαν με την παρουσία του και υπόσχεται να προσπαθεί σκληρά για την βελτίωση των Αγώνων Αυτοκινήτου στην πατρίδα μας.