“Έφυγε” ένας πρωτοπόρος
Ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς, εμπνευστής και δημιουργός του Εnfield 8000, του ηλεκτρικού αυτοκινήτου που κατασκευαζόταν το ’70 στη Σύρο, έφυγε από τη ζωή.
Ο άνθρωπος που επινόησε και υλοποίησε το Εnfield 8000, το μικρό ηλεκτρικό μοντέλο αυτοκινήτου που κατασκευαζόταν στη χώρα μας στην αρχή της δεκαετίας του 1970, άφησε τούτο τον μάταιο κόσμο, εισπράττοντας αδιαφορία, αχαριστία και «διωγμό» από την Ελλάδα.
Ο Κ. Αδρακτάς ήταν απόφοιτος του MIT, δούλεψε για τη NASA και έγινε ο «μπαμπάς» του Εnfield 8000, ενός διθέσιου μικρού αυτοκινήτου, με χώρο αποσκευών πίσω από την πλάτη των επιβατών. Το σχήμα του είχε μια ιδιαίτερη αεροδυναμική. Η αποθήκευση της ηλεκτρικής ενέργειας γινόταν σε οκτώ μπαταρίες μολύβδου, έξι στοιχείων και χωρητικότητας 120 Ah, μοιρασμένες στο εμπρός και το πίσω μέρος του αμαξώματος. Έδιναν κίνηση στον ηλεκτροκινητήρα συνεχούς ρεύματος των μόλις 8,2 PS που μετέφερε την κίνηση στους πίσω τροχούς, ενώ για τα βοηθητικά κυκλώματα φρόντιζε μία επιπλέον μπαταρία 55 Αh. Το αυτοκίνητο εμφανίστηκε δίπλα στον πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη, στην εκδήλωση για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης που έγινε στο Γκάζι, τον περασμένο Ιούνιο.
Ο Κ. Αδρακτάς είχε εμφανιστεί πρόσφατα στην ταινία Ανάμεσα σε δύο νησιά, του καλού συναδέλφου μας Μ. Σταυρόπουλου. Μπορείτε να δείτε παρακάτω το τρέιλερ της ταινίας, ενώ ένα πραγματικό Enfield 8000 μπορείτε να δείτε από κοντά στη μόνιμη έκθεση Made by Hellas του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου -όταν το επιτρέψει η πανδημία.
Όλα ξεκίνησαν στα τέλη της δεκαετίας του ’60 από μια φιλόδοξη προσπάθεια να μπει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης σε παραγωγή. Παρά την βρετανική καταγωγή του, το Enfield 8000 έφερε ελληνική υπογραφή, καθώς ιδιοκτήτης της εταιρείας ήταν τότε ο εφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρής, ενώ την ευθύνη για το project είχε αναλάβει ο Έλληνας μηχανικός, απόφοιτος του ΜΙΤ. Η εξέλιξη του αυτοκινήτου πραγματοποιήθηκε στην Αγγλία, όπου και κατάφερε να διακριθεί σε ένα διαγωνισμό του Συμβουλίου Ηλεκτρικής Ενέργειας απέναντι στις προτάσεις της Ford και της Leyland για την προμήθεια περίπου 60 αυτοκινήτων.
Ο αριθμός ήταν μικρός, αλλά μπορούσε να στηρίξει μια μικρή γραμμή παραγωγής. Πριν ξεκινήσει η κατασκευή του αυτοκινήτου όμως ο Γιάννης Γουλανδρής αποφάσισε να κλείσει το εργοστάσιο στην Αγγλία και να μεταφέρει τη γραμμή παραγωγής στη Σύρο, πολύ κοντά στα ναυπηγεία του Νεωρίου που είχε αποκτήσει λίγα χρόνια νωρίτερα. Το πρώτο Enfield είδε τον ήλιο της Σύρου τον Οκτώβριο του 1973. Το αυτοκίνητο που ήταν δίπλα στον πρωθυπουργό τον περασμένο Ιούνιο ήταν ένα από τα λίγα που βρίσκονται ακόμη σε λειτουργική κατάσταση, από τα περίπου 120 που παρήχθησαν συνολικά.
Πηγή : www.drive.gr