Δρομολογείται το τέλος των θερμικών
Οι Βρυξέλλες προτείνουν τη μείωση στο μηδέν των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από νέα οχήματα στην Ε.Ε. από το 2035, το οποίο ουσιαστικά θα οδηγήσει στην διακοπή των πωλήσεων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων από αυτή την χρονολογία, προς όφελος των 100% ηλεκτρικών κινητήρων.
Η Επιτροπή εκτιμά πως το μέτρο θα συμβάλει στην επίτευξη των κλιματικών στόχων αλλά «θα ωφελήσει επίσης τους πολίτες με τη μείωση του ενεργειακού κόστους και τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία αποτελεί το εκτελεστικό όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πρότεινε και επίσημα σήμερα τη μείωση (σε σχέση με τα επίπεδα του 2021) κατά 55% των εκπομπών CO2 από τα νέα αυτοκίνητα έως το 2030, κάτι που υπερβαίνει κατά πολύ τον τρέχοντα στόχο του 37,5%.
Η Επιτροπή πρότεινε ταυτόχρονα τη μείωση κατά 100% των εκπομπών CO2 έως το 2035, γεγονός που καθιστά πρακτικά αδύνατη την πώληση νέων οχημάτων που κινούνται με κινητήρες που καταναλώνουν ορυκτά καύσιμα στις 27 χώρες μέλη της Ε.Ε.
Τα μέτρα ακολουθούν μια βασική αρχή: να καταστήσουν πιο ακριβές τις ρυπογόνες επιλογές και πιο ελκυστικές τις πράσινες για 25 εκατομμύρια επιχειρήσεις και σχεδόν μισό δισεκατομμύριο άτομα.
Όμως, η αυτοκινητοβιομηχανία ανησυχεί για έλλειψη σημείων φόρτισης και για έναν βιομηχανικό μετασχηματισμό που θα μπορούσε να προκαλέσει αιμορραγία στις θέσεις εργασίας.
Προκειμένου να ενισχυθούν οι πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων, οι Βρυξέλλες πρότειναν επίσης ένα νομοθετικό πακέτο που θα απαιτήσει από τις χώρες της Ε.Ε. να εγκαταστήσουν δημόσια σημεία φόρτισης σε μεγάλους δρόμους τουλάχιστον ανά 60 χιλιόμετρα έως το 2025.
Η αύξηση της δημοτικότητας των ηλεκτρικών αναμένεται να δημιουργήσει 3,5 εκατομμύρια δημόσιους σταθμούς φόρτισης για αυτοκίνητα και φορτηγά μέχρι το 2030, με αυτόν τον αριθμό να αυξάνεται στα 16,3 εκατομμύρια έως το 2050.
«Να πείσουμε για να μην έχουμε μαζική αντίσταση»
«Η Ευρώπη ήταν η πρώτη ήπειρος που δήλωσε ότι θα είναι ουδέτερη από το κλίμα το 2050 και τώρα είμαστε οι πρώτοι που θέσαμε έναν συγκεκριμένο οδικό χάρτη στο τραπέζι», δήλωσε η Πρόεδρος Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Η Επιτροπή πρέπει να πείσει ότι το σχέδιο της, το οποίο θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια αύξηση των λογαριασμών καυσίμων και θέρμανσης για τα νοικοκυριά, είναι «δίκαιο και αλληλέγγυο» αλλιώς «η αντίσταση θα είναι «μαζική», προειδοποίησε ο αντιπρόεδρος Φρανς Τίμερμανς.
Ωστόσο, οι επικρίσεις συνεχίζονται και τα φτωχότερα κράτη – μέλη είναι επιφυλακτικά για πολιτικές που θα αυξήσουν το κόστος για τον καταναλωτή, ενώ οι περιοχές που εξαρτώνται από μονάδες παραγωγής ενέργειας και ορυχεία με καύση άνθρακα θέλουν εγγυήσεις για περισσότερη στήριξη.
Έως και δύο χρόνια μπορεί να διαρκέσουν οι εγκρίσεις
Σημειώνεται πως τα μέτρα θα πρέπει να εγκριθούν από τα κράτη – μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σε μια διαδικασία, που μπορεί να διαρκέσει δύο χρόνια.