SKODA FABIA: Σημείο αναφοράς στην κατηγορία του
Το τέταρτης γενιάς FABIA συνεχίζει την εξαιρετική ιστορία επιτυχίας της SKODA προσφέροντας όλα όσα χρειάζεστε και λίγα περισσότερα. Είκοσι δύο χρόνια μετά το ντεμπούτο του, το δημοφιλές compact αυτοκίνητο είναι πιο συναισθηματικό και δυναμικό από ποτέ. Το νέο FABIA είναι διαθέσιμo στην Ελλάδα με τιμή εκκίνησης τα 14.990 ευρώ στην ατμοσφαιρική έκδοση (80 PS) και το πακέτο εξοπλισμού Active.
Αυτό είναι το πρώτο FABIA που βασίζεται στην αρθρωτή πλατφόρμα MQB-A0 του Ομίλου Volkswagen. Είναι το πιο ευρύχωρο αυτοκίνητο στην κατηγορία του και διαθέτει επιπλέον βελτιωμένα χαρακτηριστικά άνεσης καθώς και πληθώρα νέων συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης. Οι κλασικές αξίες της μάρκας, όπως η εξαιρετική σχέση ποιότητας / τιμής, η υψηλή λειτουργικότητα και μια σειρά απλών έξυπνων χαρακτηριστικών, καθιστούν αυτό το αυτοκίνητο το τέλειο μοντέλο εισαγωγικής κατηγορίας στη γκάμα SKODA.
Η SKODA έχει πουλήσει περισσότερα από 4,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα στις προηγούμενες τρεις γενιές του FABIA. Οι πιο συνηθισμένοι λόγοι για την αγορά ενός FABIA περιλάμβαναν τη σχέση ποιότητας / τιμής, το χαμηλό κόστος λειτουργίας και τους εντυπωσιακούς χώρους. Το FABIA τελευταίας γενιάς διαθέτει επίσης ιδιαίτερα συναισθηματικό σχεδιασμό, βελτιωμένη δυναμική και πολυάριθμα νέα συστήματα υποβοήθησης οδηγού. Τώρα βασίζεται στην αρθρωτή πλατφόρμα MQB-A0, το FABIA είναι μακρύτερο και, στα 4.108 mm, ξεπερνά για πρώτη φορά το όριο των τεσσάρων μέτρων. Ο χώρος αποσκευών – o οποίος ήταν ήδη o μεγαλύτερος στην κατηγορία – απέκτησε επιπλέον 50 λίτρα σε χωρητικότητα 380 λίτρα.
Το FABIA διαθέτει καλά ισορροπημένες αναλογίες, έντονα σχεδιασμένους προβολείς και πίσω φώτα με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας LED. Στο εσωτερικό, ο πίνακας οργάνων – ψηφιακός στον προαιρετικό εξοπλισμό – και η οθόνη του συστήματος Infotainment τραβούν τα βλέμματα. Η ψυχαγωγία και η συνδεσιμότητα είναι τελευταίας τεχνολογίας.
Τα επίπεδα εξοπλισμού Active, Ambition και Style είναι διαθέσιμα στην αγορά. Θα ακολουθήσει αργότερα η σπορ έκδοση MONTE CARLO. Πέντε βενζινοκινητήρες από την τρέχουσα γενιά EVO του Volkswagen Group αποδίδουν ισχύ από 48 kW (65 PS) έως 110 kW (150 PS). Η κορυφαία αεροδυναμική στην κατηγορία με συντελεστή οπισθέλκουσας (cd) 0,28 και το προαιρετικό ρεζερβουάρ καυσίμου 50 λίτρων επιτρέπουν αυτονομία μεγαλύτερη από 900 χιλιόμετρα στον κύκλο WLTP. Επίσης, πέντε Simply Clever δυνατότητες κάνουν το ντεμπούτο τους με το νέο SKODA FABIA.
- Συναισθηματικός σχεδιασμός και χαμηλότερος συντελεστής οπισθέλκουσας στην κατηγορία
- Το πιο ευρύχωρο αυτοκίνητο στην κατηγορία του και μεγαλύτερη χωρητικότητα χώρου αποσκευών (+ 50 l)
- Αποδοτικοί κινητήρες γενιάς EVO με αυτονομία μεγαλύτερη από 900 km
Εξωτερικά: Ο μεγαλύτερος χώρος αποσκευών και η καλύτερη αεροδυναμική
Αναδεικνύοντας ένα συναισθηματικό σχεδιασμό, νέες αναλογίες και ακόμη περισσότερους χώρους, το SKODA FABIA έκανε το επόμενο βήμα στην εξέλιξή του. Η τέταρτη γενιά ξεπερνά για πρώτη φορά το όριο των τεσσάρων μέτρων, προσφέροντας ένα ακόμη πιο ευρύχωρο εσωτερικό. Ταυτόχρονα, το νέο FABIA συνεχίζει τη νέα φιλοσοφία σχεδίασης της SKODA και φαίνεται ιδιαίτερα δυναμικό με τις σπορ του αναλογίες, τις γλυπτές γραμμές και τους έντονα σχεδιασμένους προβολείς και τα πίσω φώτα με τεχνολογία LED. Εκλεπτυσμένες λεπτομέρειες, όπως αεροδυναμικά βελτιστοποιημένες ζάντες και ενεργά ρυθμιζόμενες περσίδες ψύξης στην κάτω είσοδο αέρα του μπροστινού προφυλακτήρα, επιτρέπουν τον συντελεστή οπισθέλκουσας (cd) 0,28, θέτοντας ένα νέο ρεκόρ στην κατηγορία των compact αυτοκινήτων.
Η συναρπαστική εμφάνιση του FABIA είναι το αποτέλεσμα νέων δυναμικών αναλογιών, της χαρακτηριστικής σχεδίασης των φωτιστικών σωμάτων και των γραμμών του αμαξώματος. Μικρές λεπτομέρειες προσθέτουν πραγματικά στη συνολική εμφάνιση. Αυτές περιλαμβάνουν γραμμές αμαξώματος στις μπροστινές πόρτες που διαμορφώνουν το χαρακτηριστικό τρίγωνο της σημαίας της Τσεχίας.
Μεγαλύτερο από κάθε άποψη: ένα πιο ευρύχωρο εσωτερικό
Αυτό είναι το πρώτο SKODA FABIA που βασίζεται στην αρθρωτή πλατφόρμα MQB-A0 του Ομίλου Volkswagen και υπερισχύει των προκατόχων του από κάθε άποψη, αλλά ουσιαστικά χωρίς αλλαγή βάρους. Είναι 111 mm μακρύτερο, τώρα μετρά 4,108 mm, καθιστώντας το επίσης το πρώτο FABIA που ξεπέρασε το όριο των τεσσάρων μέτρων. Στα 2.552 mm, το μεταξόνιο του έχει αποκτήσει επιπλέον 82 mm, ενώ το πλάτος της τέταρτης γενιάς αυξήθηκε κατά 48 mm στα 1.780 mm. Οι μεγαλύτερες εξωτερικές διαστάσεις έχουν ως αποτέλεσμα ακόμη μεγαλύτερο χώρο επιβατών. Η SKODA αύξησε επίσης τη χωρητικότητα αποσκευών του FABIA κατά 50 l (στα 380 l) – το προηγούμενο ήταν ήδη το μεγαλύτερο στην κατηγορία. Με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα, η χωρητικότητα ανεβαίνει στα 1.190 λίτρα. Υπάρχει μια επιλογή από εννέα χρώματα αμαξώματος, συμπεριλαμβανομένων των νέων μεταλλικών βαφών Phoenix Orange και Graphite Grey. Ως μέρος του Color Concept, το μεταλλικό Graphite Grey και το περλέ Magic Black μπορούν επίσης να επιλεγούν ως αντίθεση βαφής για την οροφή, τα καλύμματα των καθρεπτών και τις ζάντες αλουμινίου. Επίσης υπάρχει διαθέσιμη η γρίλια SKODA σε γκρι χρώμα. Η πανοραμική γυάλινη οροφή είναι ένα άλλο προαιρετικό χαρακτηριστικό.
Προβολείς και πίσω φώτα με τεχνολογία LED
Το μπροστινό μέρος του νέου FABIA χαρακτηρίζεται από αιχμηρούς, στενούς προβολείς που εκτείνονται σε μια εντυπωσιακή, εξαγωνική μάσκα. Τα φώτα μεσαίας και μεγάλης σκάλας και τα φώτα ημέρας διαθέτουν στάνταρ τεχνολογία LED, ενώ οι προαιρετικοί προβολείς full LED παρέχουν και προσαρμοζόμενες λειτουργίες φωτισμού. Τα σχεδίασης Crystal line πίσω φώτα διατίθενται επίσης σε έκδοση full LED, προαιρετικά.
Καλύτερη αεροδυναμική στην κατηγορία με συντελεστή οπισθέλκουσας (cd) 0,28
Η αεροδυναμική του FABIA έχει αναπτυχθεί κυρίως χρησιμοποιώντας προσομοιώσεις CFD (Computational Fluid Dynamics). Κατά τη φάση ανάπτυξης περίπου τρεισήμισι ετών, οι μηχανικοί της SKODA υπολόγισαν περισσότερες από 3.000 από αυτές τις προσομοιώσεις. Η SKODA σημείωσε νέο ρεκόρ στην κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων μειώνοντας τον συντελεστή οπισθέλκουσας (cd) σε 0,28 – η προηγούμενη γενιά ήταν 0,32.
Οι περσίδες ψύξης εξοικονομούν έως και 0,2 λίτρα καυσίμου ανά 100 χλμ. με 120 χλμ./ώρα
Η SKODA έχει εγκαταστήσει περσίδες ψύξης στην κάτω είσοδο αέρα του μπροστινού προφυλακτήρα – η πρώτη φορά που αυτή η τεχνολογία χρησιμοποιήθηκε σε αυτήν την κατηγορία οχημάτων. Για τη βελτίωση της αεροδυναμικής οι ρυθμιζόμενες περσίδες κλείνουν αυτόματα όταν υπάρχει μικρή ανάγκη για ψύξη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα εξοικονόμηση καυσίμου έως και 0,2 λίτρα ανά 100 χλμ. Στο ταξίδι, με σταθερή ταχύτητα 120 χλμ./ώρα, το νέο FABIA εκπέμπει έως και πέντε γραμμάρια λιγότερου CO2 για κάθε χιλιόμετρο οδήγησης με περσίδες κλειστές. Για να επιτραπεί υψηλό επίπεδο ψύξης ή για μικρές στάσεις, το σύστημα ανοίγει τις περσίδες ώστε να μπορεί να εισρεύσει η μέγιστη ποσότητα αέρα. Για να μειωθεί περαιτέρω η αντίσταση, μια μεγαλύτερη αεροτομή οροφής και πλευρικά πτερύγια βελτιστοποιούν τη ροή του αέρα στο πίσω μέρος. Μπροστά, ο αέρας οδηγείται μέσω αεραγωγών στον προφυλακτήρα, γνωστός ως Air Curtains, με ιδιαίτερα αεροδυναμικό τρόπο κοντά στο πλάι του αμαξώματος και των τροχών. Δώδεκα πάνελ καλύπτουν τώρα ένα μεγαλύτερο μέρος του κάτω σώματος αντί για τρία, ειδικά σε περιοχές που είναι ζωτικής σημασίας για την αεροδυναμική, όπως ο χώρος του κινητήρα και οι άξονες.
ΤΙΜΟΚΑΤΑΛΟΓΟΣ SKODA FABIA
1.0 MPI 80 PS Active- 14.990 ευρώ
1.0 MPI 80 PS Αmbition- 16.600 ευρώ
1.0 MPI 80 PS Style- 18.150 ευρώ
1.0 TSI 110 PS Ambition – 17.500 ευρώ
1.0 TSI 110 PS Style- 18.990 ευρώ
1.0 TSI 110 PS DSG Style-20.650 ευρώ
Αεροδυναμικά βελτιστοποιημένοι καθρέφτες και τροχοί
Τα καλύμματα των ηλεκτρικά ρυθμιζόμενων και θερμαινόμενων καθρεπτών τα οποία για πρώτη φορά στο FABIA σκουραίνουν αυτόματα στην πλευρά του οδηγού και αναδιπλώνονται ηλεκτρικά ως προαιρετική επιλογή, είναι μικρότερα από ό,τι στον προκάτοχό τους. Αυτό βελτιώνει την αεροδυναμική του αυτοκινήτου, όπως και οι ζάντες αλουμινίου Proxima και Procyon, οι οποίες επίσης κάνουν το ντεμπούτο τους στο FABIA και διαθέτουν ειδικές, αεροδυναμικά βελτιστοποιημένες πλαστικές επενδύσεις. Οι επιλογές των τροχών περιλαμβάνουν χαλύβδινες ζάντες 14 ιντσών καθώς και οκτώ διαφορετικά κράματα που κυμαίνονται από 15 έως 18 ίντσες. Οι προαιρετικές ζάντες αλουμινίου Libra 18 ιντσών σε μαύρο χρώμα είναι η κορυφαία έκδοση.
Ανθεκτικό στη στρέψη αμάξωμα λόγω της χρήσης προηγμένου χάλυβα υψηλής αντοχής
Το νέο SKODA FABIA διαθέτει εξαιρετικά υψηλό επίπεδο στρεπτικής ακαμψίας, το οποίο αυξάνει την ασφάλεια, βελτιώνει τον χειρισμό και εξασφαλίζει εξαιρετική αντοχή. Για να επιτευχθούν αυτά τα αποτελέσματα διατηρώντας το βάρος σχεδόν ίδιο με τον προκάτοχό του, η SKODA σχεδίασε το αμάξωμα με βάση την πλατφόρμα MQB A0 σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα πρότυπα, χρησιμοποιώντας σημαντικά πιο θερμής μορφής και υψηλής αντοχής ατσάλινα εξαρτήματα από ό,τι στο προηγούμενο μοντέλο. Χρησιμοποιούνται κυρίως στους πυλώνες Α και Β, την οροφή και τη σήραγγα μετάδοσης.
Το ποσοστό των τριών σκληρότερων τύπων χάλυβα-προηγμένοι χάλυβες υψηλής αντοχής, χάλυβες εξαιρετικά υψηλής αντοχής και χάλυβες σκληρυμένοι με πρέσα-αυξήθηκε από 15% σε 40%. Συνολικά, σχεδόν το 80% του αμαξώματος του νέου SKODA FABIA αποτελείται από ατσάλινα εξαρτήματα υψηλής αντοχής.
- Σε μήκος μόλις 4,11 μ., το νέο FABIA είναι 11 εκατοστά μακρύτερο από τον προκάτοχό του
- Ο μεγαλύτερος χώρος αποσκευών εντός της κατηγορίας στα 380 l (+50 l σε σύγκριση με τον προκάτοχό του)
- Καλύτερος συντελεστής οπισθέλκουσας (cd = 0,28)
- Οι ενεργές περσίδες ψύξης εξοικονομούν έως και 0,2 λίτρα καυσίμου ανά 100 χλμ. με 120 χλμ./ώρα
Εσωτερικό: Διαισθητικός έλεγχος και φρέσκια εμφάνιση
Το εσωτερικό του νέου SKODA FABIA είναι πιο ευρύχωρο και διαθέτει επιπλέον χαρακτηριστικά άνεσης, επιτυγχάνοντας μια τέλεια ισορροπία μεταξύ συναισθηματικής σχεδίασης και εργονομίας. Σύμφωνα με την τρέχουσα έννοια του εσωτερικού σχεδιασμού της SKODA, η εμφάνισή του χαρακτηρίζεται από φρέσκα χρώματα και την ανεξάρτητη οθόνη του συστήματος Infotainment με διαστάσεις έως 9,2 ίντσες. Οι μεγάλοι κυκλικοί αεραγωγοί και η σήμανση FABIA στις πλευρές του περιβλήματος του πίνακα οργάνων προσθέτουν περαιτέρω οπτικές πινελιές. Άλλες επιλογές που κάνουν το ντεμπούτο τους στο FABIA περιλαμβάνουν θερμαινόμενο παρμπρίζ και τιμόνι (χαρακτηριστικά που απαντώνται σε οχήματα υψηλότερης κατηγορίας).
Για τo τέταρτης γενιάς FABIA, το οποίο λανσάρεται στα επίπεδα εξοπλισμού Active, Ambition και Style, οι σχεδιαστές της SKODA πρόσθεσαν νέες οπτικές πινελιές στην τρέχουσα έννοια εσωτερικού σχεδιασμού της μάρκας. Εκτός από τον συμμετρικό πίνακα οργάνων και τη γραμμή κάτω από τη μεγάλη οθόνη του συστήματος Infotainment που αντικατοπτρίζει τα περιγράμματα της μάσκας SKODA, ξεχωρίζουν επίσης οι μεγάλοι κυκλικοί αεραγωγοί δεξιά και αριστερά. Από το επίπεδο Ambition και πάνω, αυτά διαθέτουν χρωμιωμένη επένδυση, όπως και οι ανασχηματισμένες λαβές της πόρτας και το μπροστινό τμήμα του ταμπλό είναι επενδυμένο με ύφασμα με ραφές αντίθεσης. Ένα ολοκαίνουργιο χαρακτηριστικό είναι η σήμανση FABIA και στις δύο πλευρές του περιβλήματος του πίνακα οργάνων.
Τα χαρακτηριστικά άνεσης όπως απαντώνται στα οχήματα υψηλότερης κατηγορίας κάνουν το ντεμπούτο τους στο FABIA
Το FABIA μπορεί τώρα να εξοπλιστεί με ορισμένα χαρακτηριστικά άνεσης που προορίζονταν προηγουμένως για οχήματα υψηλότερης κατηγορίας. Αυτά περιλαμβάνουν θερμαινόμενο παρμπρίζ για ανεμπόδιστη θέα και αυξημένη ασφάλεια το χειμώνα και θερμαινόμενο δερμάτινο τιμόνι σχεδιασμένο με το τελευταίο στυλ της SKODA με δύο ακτίνες. Ένα σπορ τιμόνι τριών ακτινών είναι ένα ακόμη έξτρα, με προαιρετικά paddles αλλαγής ταχυτήτων για το DSG. Αυτό είναι το πρώτο FABIA που εξοπλίζεται με Climatronic 2 ζωνών, συμπεριλαμβανομένων πρόσθετων αεραγωγών στο πίσω μέρος του Jumbo Box για να διατηρείται η ιδανική θερμοκρασία για τους επιβάτες. Όταν είναι εξοπλισμένο με αυτό το προαιρετικό σύστημα
κλιματισμού, η κεντρική κονσόλα διαθέτει δύο περιστροφικά κουμπιά για να ρυθμίζεται η θερμοκρασία ξεχωριστά και για τις δύο πλευρές του οχήματος
Νέα χρώματα και φωτισμός εσωτερικού περιβάλλοντος LED
Ραφές σε αντίθεση με χαλκό και γκρι, καθώς και διακοσμητικά χαρακτηριστικά, φέρνουν νέες χρωματικές πινελιές στο εσωτερικό του FABIA. Ο νέος φωτισμός εσωτερικού περιβάλλοντος LED (στάνταρ στην Style) επιτρέπει στον οδηγό να φωτίζει το ταμπλό σε λευκό ή κόκκινο χρώμα. Η κεντρική κονσόλα και οι χειρολαβές της μπροστινής πόρτας μπορούν επίσης να φωτιστούν. Επιπλέον, ο φωτισμός εσωτερικού περιβάλλοντος περιλαμβάνει φώτα ανάγνωσης LED μπροστά και πίσω. Τα καθίσματα, τα οποία για πρώτη φορά διαθέτουν ρυθμιζόμενη οσφυϊκή υποστήριξη, έχουν γκρι υφασμάτινη ταπετσαρία στο επίπεδο Active και έχουν επιπλέον γκρι ραφές στο FABIA Ambition. Στο επίπεδο εξοπλισμού Style η επένδυση των καθισμάτων είναι σε διχρωμία γκρι και μαύρο.
Άφθονος χώρος για επιβάτες και χώροι αποθήκευσης άνω των 100 λίτρων
Με μεταξόνιο 82 mm μεγαλύτερο από τον προκάτοχό του, το νέο FABIA προσφέρει ακόμη περισσότερο χώρο στους επιβάτες του, ειδικά στο πίσω μέρος. Στα 2.552 mm, ξεπερνά ακόμη και το μεταξόνιο της πρώτης γενιάς SKODA OCTAVIA που κυκλοφόρησε το 1996. Υπάρχουν 16 επιλογές αποθήκευσης στο νέο SKODA FABIA, με συνολική χωρητικότητα που φτάνει τα 108 λίτρα, συμπεριλαμβανομένου ενός πτυσσόμενου κεντρικού υποβραχιόνιου με δύο ποτηροθήκες στα πίσω καθίσματα.
- Concept εσωτερικής σχεδίασης SKODA με μεγάλη κεντρική οθόνη, φρέσκα χρώματα και ακόμη περισσότερο χώρο
- Αναγραφή FABIA στις πλευρές του περιβλήματος του πίνακα οργάνων και κυκλικοί αεραγωγοί
- Προαιρετικά χαρακτηριστικά άνεσης (από οχήματα υψηλότερης κατηγορίας), συμπεριλαμβανομένου θερμαινόμενου παρμπρίζ και τιμονιού
Κινητήρες: Μεγάλη γκάμα εξόδων ισχύος και χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου
Υπάρχει μια επιλογή από πέντε προηγμένους και αποδοτικούς κινητήρες βενζίνης γενιάς EVO για το 5ης γενιάς FABIA. Η SKODA όχι μόνο αύξησε τον αριθμό των διαφόρων διαθέσιμων κινητήρων, αλλά και το εύρος ισχύος – 48 kW (65 PS) σε 110 kW (150 PS). Για πρώτη φορά, το FABIA μπορεί να εξοπλιστεί με μεγαλύτερο ρεζερβουάρ καυσίμου 50 λίτρων, επιτρέποντας στους τέσσερις από τους πέντε κινητήρες να διανύσουν περισσότερα από 900 χιλιόμετρα στον κύκλο WLTP. Ένα σπορ σασί 15 mm χαμηλότερο με πιο σκληρή ανάρτηση είναι μια άλλη επιλογή όπως και το πακέτο Rough-Road που προσφέρει 15 mm περισσότερη απόσταση από το έδαφος.
Όλοι οι κινητήρες που προσφέρονται για το νέο FABIA προέρχονται από τη γενιά EVO. Είναι ακόμη πιο οικονομικές από τις προηγούμενες μονάδες και πληρούν τις προδιαγραφές εκπομπών Euro 6d.
Στην Ελλάδα έχουμε την έκδοση με 1.0 με 80 PS και εκείνη με 110 PS. Για τον 1.0 TSI που παράγει 81 kW (110 PS), υπάρχει δυνατότητα επιλογής μεταξύ χειροκίνητου κιβωτίου 6 σχέσεων και DSG 7 σχέσεων. Όταν εφοδιάζεται με το ρεζερβουάρ των 50 λίτρων-μια νέα επιλογή για τη γκάμα-αντί για το τυποποιημένο ρεζερβουάρ καυσίμου των 40 λίτρων, τέσσερις από τους πέντε κινητήρες μπορούν να επιτύχουν μέγιστη απόσταση άνω των 900 χιλιομέτρων. Αργότερα θα έχουμε και την έκδοση SKODA FABIA MONTE CARLO και με τον τετρακύλινδρο 1.5 TSI. Συνδυάζεται στάνταρ με ένα επτατάχυτο DSG κιβώτιο, χαρίζοντας στη FABIA MONTE CARLO επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε μόλις 8,0 δευτερόλεπτα, με τελική ταχύτητα 225 χλμ./ώρα.
Οι κινητήρες MPI που αναπτύχθηκαν από την SKODA AUTO είναι πιο ισχυροί ενώ απαιτούν λιγότερο καύσιμο
Η SKODA AUTO είναι υπεύθυνη για την ανάπτυξη όλων των κινητήρων MPI που χρησιμοποιούνται από τις μάρκες του Ομίλου Volkswagen. Οι τρικύλινδροι κινητήρες MPI του FABIA με κυβισμό ενός λίτρου προέρχονται από τη γενιά EVO και είναι 4 kW ισχυρότεροι από τις προηγούμενες μονάδες ενώ επιτυγχάνουν μειωμένη κατανάλωση καυσίμου και χαμηλότερες εκπομπές ρύπων. Αυτές οι βελτιώσεις έγιναν δυνατές με ένα βελτιστοποιημένο συγκρότημα στροφαλοφόρου – περιλαμβάνονται έμβολα και δακτύλιοι εμβόλου – το οποίο μειώνει τις απώλειες τριβής. Το κύκλωμα νερού γύρω από την κυλινδροκεφαλή και το μπλοκ κινητήρα έχει επανασχεδιαστεί για να επιτευχθεί μεγαλύτερη απόδοση ψύξης για τους κυλίνδρους, τους θαλάμους καύσης και την ενσωματωμένη πολλαπλή εξαγωγής. Οι κινητήρες MPI που τοποθετούνται στο νέο FABIA λειτουργούν σύμφωνα με τον κύκλο καύσης Atkinson, στον οποίο οι βαλβίδες εισαγωγής κλείνουν μόνο κατά τη διάρκεια της διαδρομής συμπίεσης του εμβόλου. Αυτό οδηγεί λίγο από το μείγμα καυσίμου πίσω στην πολλαπλή εισαγωγής, η οποία μειώνει τον πραγματικό λόγο συμπίεσης διατηρώντας παράλληλα υψηλό λόγο διαστολής 12:1. Ως αποτέλεσμα, ο κινητήρας καταναλώνει λιγότερο καύσιμο και ως εκ τούτου είναι πιο αποδοτικός.
Καινοτόμος επίστρωση πλάσματος σε κινητήρες 1.0 TSI
Οι δύο κινητήρες 1.0 TSI άμεσου ψεκασμού που διατίθενται για το νέο FABIA διαθέτουν επενδύσεις κυλίνδρων με επένδυση πλάσματος. Το καινοτόμο, λεπτό, επικαλυμμένο με σκόνη στρώμα έχει διαστάσεις μόλις 150 μm (0,15 mm) και αντικαθιστά τις επενδύσεις κυλίνδρων από χυτοσίδηρο, μειώνοντας την εσωτερική τριβή στους τρεις κυλίνδρους. Αυτό μειώνει την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων. Μέσω της καλύτερης κατανομής και διάχυσης της θερμότητας στο θάλαμο καύσης, μειώνει επίσης το θερμικό φορτίο στον κινητήρα. Οι κινητήρες λειτουργούν στον κύκλο Miller με χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και με υψηλή πίεση ψεκασμού 350 bar. Στον κύκλο Miller, οι βαλβίδες εισαγωγής παραμένουν ανοιχτές για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα κατά τη διάρκεια της διαδρομής συμπίεσης, γεγονός που μειώνει την απώλεια άντλησης και βελτιώνει τη θερμική απόδοση. Ο υπερσυμπιεστής διαθέτει μεταβλητή γεωμετρία στροβίλου, η οποία παράγει περισσότερη ροπή σε μεγαλύτερο εύρος στροφών κινητήρα και χαμηλότερες εκπομπές ρύπων.
Κινητήρες και κιβώτια ταχυτήτων που αναπτύχθηκαν και παράχθηκαν από την SKODA AUTO στην Τσεχική Δημοκρατία
Οι περισσότεροι κινητήρες και όλα τα κιβώτια ταχυτήτων για το νέο SKODA FABIA παράγονται στην Τσεχία. Οι κινητήρες MPI και ο 1.0 TSI κατασκευάζονται στο κεντρικό εργοστάσιο της SKODA στο Mladá Boleslav, όπως και τα χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων. Το 7τάχυτο DSG προέρχεται από το εργοστάσιο της SKODA στο Vrchlabí. Οι κινητήρες TSI διαθέτουν φίλτρο σωματιδίων βενζίνης.
Σπορ σασί και πακέτο Rough-Road προαιρετικά
Εκτός από το στάνταρ σασί, υπάρχουν άλλες δύο παραλλαγές για το νέο FABIA. Το σπορ σασί έρχεται με πιο σταθερά ελατήρια και έχει χαμηλώσει κατά 15 mm για πιο δυναμικά χαρακτηριστικά οδήγησης. Το πακέτο Rough-Road διαθέτει επίσης τα δικά του ειδικά ελατήρια και διαφορετική ανάρτηση, καθώς και επιπλέον προστατευτικά για το κάτω μέρος του σώματος. Συνολικά, η απόσταση αυτής της έκδοσης από το έδαφος έχει αυξηθεί κατά 15 mm.
Διαθέσιμοι κινητήρες για το νέο SKODA FABIA με μια ματιά
Engine | Cylinders | Max. power output | Max. torque [Nm] | Transmission | Max. speed [km/h] | Acceleration 0–100 km/h [s] | Combined consumption WLTP [litres/100 km] | CO2 emissions WLTP [g/km] | ||||||||
[kW] | [PS] | |||||||||||||||
1.0 MPI EVO | 3 | 59 | 80 | 93 | 5-speed M | 179 | 15.5 | 5.0 | 114–124 | |||||||
1.0 TSI EVO | 3 | 81 | 110 | 200 | 6-speed M | 7-speed DSG | 205 | 205 | 9.7 | 9.6 | 4.9 | 5.4 | 113 – 127 | 124 – 136 | ||
128–142* | ||||||||||||||||
Βασικά σημεία:
- Η χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και το προαιρετικό ρεζερβουάρ 50 λίτρων επιτρέπουν αυτονομία μεγαλύτερη από 900 χιλιόμετρα
- Πέντε βενζινοκινητήρες MPI και TSI παρέχουν ισχύ από 48 kW (65 PS) έως 110 kW (150 PS)
- Οι επιλογές περιλαμβάνουν χαμηλωμένο σπορ σασί και πακέτο Rough-Road με μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος
Ασφάλεια: Έως εννέα αερόσακοι και νέα συστήματα υποβοήθησης
Με έως και εννέα αερόσακους, το νέο SKODA FABIA είναι ένα από τα ασφαλέστερα οχήματα στην κατηγορία του. Το νέο FABIA βασίζεται στην αρθρωτή πλατφόρμα MQB–A0, η οποία κατέστησε δυνατή την περαιτέρω βελτίωση των χαρακτηριστικών ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας και την υιοθέτηση συστημάτων υποβοήθησης από μεγαλύτερες κατηγορίες. Travel Assist, Park Assist, Lane Assist, Traffic Sign Recognition, Side Assist, Front Assist με αναγνώριση πεζών και ποδηλατών και Maneuver Assist είναι όλα διαθέσιμα για πρώτη φορά στο FABIA. Επιπλέον, η τελευταία γενιά μπορεί πλέον να εξοπλιστεί με έως και εννέα αερόσακους.
H SKODA AUTO εκμεταλλεύτηκε πλήρως τις δυνατότητες που έχει να προσφέρει η πλατφόρμα MQB-A0 του Ομίλου Volkswagen. Επέτρεψε τη χρήση προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης από οχήματα υψηλότερης κατηγορίας στο FABIA. Συνολικά, επτά συστήματα που αυξάνουν την ασφάλεια και την άνεση κάνουν το ντεμπούτο τους στη γκάμα.
Travel Assist
Το προαιρετικό Travel Assist είναι μια νέα προσθήκη στη γκάμα και ενσωματώνει διάφορα συστήματα που παρέχουν αυτόματη υποστήριξη με διαμήκη και πλευρική καθοδήγηση. Αυτή η δυνατότητα μπορεί να ενεργοποιηθεί με το πάτημα ενός κουμπιού. Χρησιμοποιώντας το Hands-on Detection, το Travel Assist ελέγχει ανά τακτά χρονικά διαστήματα εάν ο οδηγός αγγίζει το τιμόνι με συνέπεια. Εκτός από το Adaptive Cruise Control (ACC), το Travel Assist περιλαμβάνει επίσης Lane Assist και Traffic Sign Recognition – και τα δύο κάνουν το ντεμπούτο τους στο FABIA. Τα Side Assist, Front Assist με αναγνώριση πεζών και ποδηλατών, Park Assist και Maneuver Assist είναι επίσης νέα στη γκάμα.
Τώρα με έως και εννέα αερόσακους
Οι αερόσακοι οδηγού και συνοδηγού, αερόσακοι κουρτίνας και εμπρός πλευρικοί αερόσακοι τοποθετούνται στάνταρ στο νέο FABIA. Ένας αερόσακος γονάτων για τον οδηγό και οι πλευρικοί αερόσακοι στο πίσω μέρος είναι προαιρετικοί. Αυτό αυξάνει τον αριθμό των αερόσακων που προστατεύουν τους επιβάτες του αυτοκινήτου σε περίπτωση ατυχήματος σε εννέα. Για την ασφάλεια των παιδικών καθισμάτων, τα άγκιστρα ISOFIX και τα σημεία πρόσδεσης στην κορυφή στα εξωτερικά πίσω καθίσματα διατίθενται στάνταρ και είναι προαιρετικά στο κάθισμα του συνοδηγού. Αυτό σημαίνει ότι το FABIA μπορεί να φιλοξενήσει με ασφάλεια και άνεση καθίσματα για τρία παιδιά.
Βασικά σημεία:
- Με έως και εννέα αερόσακους, το νέο FABIA είναι ένα από τα ασφαλέστερα compact αυτοκίνητα στην αγορά
- Επτά συστήματα υποβοήθησης κάνουν το ντεμπούτο τους στο FABIA
- Άγκιστρα ISOFIX και σημεία πρόσδεσης για βέλτιστη εγκατάσταση παιδικών καθισμάτων
Συνδεσιμότητα: Τα συστήματα ψυχαγωγίας τελευταίας γενιάς είναι πάντα online
Ένας προαιρετικός ψηφιακός πίνακας οργάνων κάνει το ντεμπούτο του στη γκάμα και τα συστήματα infotainment είναι πάντα online: όσον αφορά τη συνδεσιμότητα, το νέο SKODA FABIA είναι τελευταίας τεχνολογίας. Με μια ενσωματωμένη eSIM, το FABIA είναι πάντα online και επιτρέπει την πρόσβαση σε διαδικτυακό ραδιόφωνο, εκτεταμένες διαδικτυακές υπηρεσίες SKODA Connect και τις πιο πρόσφατες εφαρμογές ψυχαγωγίας. Η μεγαλύτερη οθόνη αφής έχει διαστάσεις 9,2 ίντσες και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων 10,25 ιντσών προσφέρει πέντε διαφορετικές επιλογές εμφάνισης. Το Amundsen, το κορυφαίο σύστημα, μπορεί να λειτουργήσει με αναγνώριση χειρονομιών (Gesture Control) και μέσω του ψηφιακού φωνητικού βοηθού Laura.
Το FABIA τελευταίας γενιάς μπορεί τώρα να παραγγελθεί με ψηφιακό πίνακα οργάνων-αυτό είναι μια πρωτιά. Ο οδηγός μπορεί να διαμορφώσει την ψηφιακή οθόνη 10,25 ιντσών που ταιριάζει στις ανάγκες του, επιλέγοντας έως και πέντε βασικές διατάξεις. Αυτές περιλαμβάνουν την κλασική διάταξη, η οποία βασίζεται στο στυλ των αναλογικών στρογγυλών οργάνων, καθώς και τη μοντέρνα, μειωμένη και εκτεταμένη διάταξη, και – ως μέρος του προαιρετικού πακέτου Dynamics – τη διάταξη Sport, στην οποία το στροφόμετρο βρίσκεται στο επίκεντρο. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων – ή «Εικονικό πιλοτήριο» – μπορεί να εμφανίζει τον χάρτη, συμπεριλαμβανομένων κοντινών συνδέσεων, λογότυπων ραδιοφωνικών σταθμών, εξωφύλλων μουσικών άλμπουμ και φωτογραφιών προφίλ, μεταξύ άλλων. Ως στάνταρ, το FABIA διαθέτει αναλογικό πίνακα οργάνων και οθόνη πληροφοριών 3,5 ιντσών.
Επιλογή τριών συστημάτων infotainment
Το λανσάρισμα του νέου SKODA FABIA παρουσιάζει επίσης την εισαγωγή στη γκάμα συστημάτων ψυχαγωγίας τρίτης γενιάς. Υπάρχουν τρία συστήματα επιλογής: το σύστημα Infotainment Swing με έγχρωμη οθόνη 6,5 ιντσών και δυνατότητα ανοιχτής ακρόασης Bluetooth, το σύστημα Infotainment Bolero με οθόνη 8 ιντσών και το κορυφαίο σύστημα Amundsen. Το τελευταίο διαθέτει προσαρμόσιμη οθόνη 9,2 ιντσών και λειτουργία πλοήγησης που υποστηρίζεται από διαδικτυακά δεδομένα και μπορεί να ενημερωθεί από απόσταση. Η λειτουργία αναγνώρισης χειρονομιών (Gesture Control) είναι στάνταρ, ενώ ο φωνητικός έλεγχος μέσω ψηφιακού φωνητικού βοηθού Laura στο διαδίκτυο – ο οποίος λειτουργεί σε 15 γλώσσες – είναι προαιρετικός.
Ασύρματη ενσωμάτωση smartphone και διαδικτυακές υπηρεσίες SKODA Connect
Ένα smartphone μπορεί να συνδεθεί χωρίς την ανάγκη καλωδίου μέσω Wireless SmartLink και Android Auto ή Apple CarPlay, ενώ το προαιρετικό Phone Box επιτρέπει επαγωγική φόρτιση. Για πρώτη φορά, υπάρχουν έως και πέντε υποδοχές USB-C για τη φόρτιση περαιτέρω κινητών συσκευών-μία από τις οποίες βρίσκεται στον καθρέφτη για να φορτίσει μια κάμερα, για παράδειγμα.
Το Amundsen, το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας με κορυφαία εμβέλεια, παρέχει πρόσβαση σε πολλές διαδικτυακές υπηρεσίες SKODA Connect. Εκτός από το eCall, το οποίο καλεί αυτόματα για βοήθεια έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση ατυχήματος, επίσης περιλαμβάνονται η υπηρεσία πρόληψης και ενημέρωσης Proactive Service και η απομακρυσμένη πρόσβαση στο όχημα μέσω της εφαρμογής MySKODA και της διαδικτυακής πύλης SKODA Connect. Ο πελάτης μπορεί να δημιουργήσει έναν λογαριασμό SKODA Connect ή να μεταφέρει έναν υπάρχοντα λογαριασμό στο FABIA απευθείας στην οθόνη του αυτοκινήτου. Είναι εξίσου εύκολο το download εφαρμογών ψυχαγωγίας που προσφέρουν αναφορές και ειδήσεις καιρού, παρέχουν πρόσβαση σε ένα προσωπικό ημερολόγιο Google ή προειδοποιούν για κίνδυνο.
- Οθόνες αφής διαστάσεων έως 9,2 ίντσες, έλεγχος με κινήσεις χεριού και φωνητικός ψηφιακός βοηθός
- Προαιρετικός ψηφιακός πίνακας οργάνων διαθέσιμος για πρώτη φορά στο SKODA FABIA
- Πάντα σε σύνδεση με πρόσβαση σε ένα ευρύ φάσμα διαδικτυακών υπηρεσιών SKODA Connect
- Ασύρματη ενσωμάτωση smartphone
Απλά έξυπνο: πέντε νέες δυνατότητες στο FABIA
Για πολλά χρόνια, η SKODA διευκόλυνε τους πελάτες να χρησιμοποιούν τα οχήματά τους σε καθημερινή βάση, προσφέροντας νέες και εξελιγμένες λύσεις Simply Clever. Η Τσεχική αυτοκινητοβιομηχανία συνεχίζει αυτή την παράδοση προσθέτοντας πέντε ολοκαίνουργια χαρακτηριστικά στη γκάμα και άλλα οκτώ κάνουν το ντεμπούτο τους στο FABIA στην τέταρτη γενιά αυτού του δημοφιλούς compact αυτοκινήτου. Ανάλογα με τις προδιαγραφές, το νέο SKODA FABIA προσφέρει έως και 43 πρακτικές δυνατότητες που κάνουν την καθημερινότητα λίγο πιο εύκολη – περισσότερες από ποτέ. Εκτός από τα κλασικά SKODA-όπως η ξύστρα πάγου στο πτερύγιο πλήρωσης καυσίμου, ο μετρητής βάθους πέλματος ελαστικών και η ομπρέλα στην πόρτα του οδηγού-η γκάμα περιλαμβάνει τώρα ολοκαίνουργιες έξυπνες λεπτομέρειες που κάνουν το εσωτερικό και το πορτμπαγκάζ πιο καθαρό με πολύ λίγη προσπάθεια.
Με το νέο SKODA Fabia κάνουν το ντεμπούτο τους πέντε έξυπνες λύσεις. Για παράδειγμα, ένα νέο κλιπ για μια πιστωτική κάρτα ή ένα εισιτήριο στάθμευσης αυτοκινήτου και μια ελαστική ταινία ως θήκη για στυλό διατηρούν τα πράγματα τακτοποιημένα στο χώρο αποθήκευσης στην κεντρική κονσόλα. Μια αφαιρούμενη θήκη για κύπελλα μεταξύ των μπροστινών καθισμάτων προσφέρει στον οδηγό και τον συνοδηγό μεγαλύτερη ευελιξία ως επιλογή. Το κουτί στη σήραγγα μετάδοσης είναι μια άλλη επιλογή, παρέχοντας στους πίσω επιβάτες μια έξυπνη λύση αποθήκευσης για μικρά αντικείμενα. Το κουτί πρέπει απλώς να τοποθετηθεί μεταξύ της κεντρικής κονσόλας και των πίσω καθισμάτων και στη συνέχεια κλειδώνει στη θέση του. Ένα ευέλικτο διαμέρισμα αποθήκευσης για τον χώρο αποσκευών είναι ένα άλλο χαρακτηριστικό. Αυτό εξοικονομεί χώρο τοποθετημένο στο πλευρικό τοίχωμα και μπορεί να τραβηχτεί προς τα έξω για να ασφαλίσει τα αντικείμενα εάν απαιτείται.
Το πέμπτο χαρακτηριστικό της πρεμιέρας είναι το αλεξήλιο, διαθέσιμο ως αξεσουάρ για την προαιρετική πανοραμική οροφή. Όταν δεν χρησιμοποιείται, διπλώνει στο ένα τρίτο του μεγέθους του και μπορεί να αποθηκευτεί κάτω από το κάλυμμα του χώρου αποσκευών.
Υποδοχή USB-C στον καθρέφτη και τσέπη αποθήκευσης πολλαπλών χρήσεων
Ορισμένες λύσεις Simply Clever, όπως φαίνονται σε άλλα μοντέλα SKODA, είναι πλέον διαθέσιμες στο FABIA. Αυτά περιλαμβάνουν μια υποδοχή USB-C στον καθρέφτη, η οποία διατίθεται προαιρετικά για το επίπεδο εξοπλισμού Style. Αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την τροφοδοσία μιας κάμερας, για παράδειγμα, χωρίς ένα καλώδιο που κρέμεται να εμποδίζει την προβολή του οδηγού.
Επίσης νέο στη δημοφιλή γκάμα compact αυτοκινήτων, εκτός από την αναδιπλούμενη πλάτη του καθίσματος του συνοδηγού, είναι η τσέπη αποθήκευσης πολλαπλών λειτουργιών που τοποθετείται κάτω από το κάλυμμα του πορτμπαγκάζ. Αυτό μετατρέπει έναν κατά τα άλλα αχρησιμοποίητο σημείο σε έναν τέλειο χώρο αποθήκευσης για παλτό ή μπουφάν και μπορεί να φιλοξενήσει αντικείμενα βάρους έως 3,5 κιλών. Οι τσέπες αποθήκευσης smartphone που είναι εύκολα προσβάσιμες στις πλάτες των μπροστινών καθισμάτων (όπως βρίσκονται στα OCTAVIA και ENYAQ iV) κάνουν επίσης το ντεμπούτο τους στο FABIA.
Τα νέα Simply Clever χαρακτηριστικά διαθέσιμα για το FABIA με μια ματιά:
Αναδιπλούμενη πλάτη του καθίσματος του συνοδηγού
Δύο τσέπες αποθήκευσης smartphone στις πλάτες των μπροστινών καθισμάτων
Τσέπη αποθήκευσης πολλαπλών λειτουργιών
Υποδοχή USB-C στον καθρέφτη
Πτυσσόμενο εύκαμπτο διαμέρισμα αποθήκευσης στο χώρο αποσκευών *
Φως ανάγνωσης στο πίσω μέρος με χειρισμό από εμπρός
Αφαιρούμενη βάση Easy Open cup
Phone Box με επαγωγική φόρτιση
Θήκη για κάρτες και στυλό στο χώρο αποθήκευσης μπροστά από τον επιλογέα*
Θήκη για κάρτες και κέρματα στο πορτάκι του ντουλαπιού συνοδηγού
Χώρος αποθήκευσης στη σήραγγα μπροστά από τα πίσω καθίσματα με θήκη για κύπελλα *
Αφαιρούμενο αλεξήλιο για την πανοραμική οροφή
Προστατευτικό περβάζι με δυνατότητα φόρτωσης
*κάνουν το ντεμπούτο τους στο SKODA
Βασικά σημεία:
- Οι νέες λύσεις Simply Clever διατηρούν το εσωτερικό και τον χώρο αποσκευών σε τάξη
- Μια επιλογή από 43 ιδέες – τυπικές για SKODA – στο νέο FABIA-περισσότερες από ποτέ
Ιστορία επιτυχίας: Οι παραδόσεις του FABIA ξεπερνούν τα 4,5 εκατομμύρια
Είκοσι δύο χρόνια μετά την κυκλοφορία του FABIA στην αγορά, η SKODA συνεχίζει να βασίζεται στην επιτυχία αυτού του δημοφιλούς αυτοκινήτου με την τέταρτη γενιά του. Μετά την OCTAVIA, το FABIA είναι το δεύτερο πιο παραγόμενο μοντέλο SKODA και ένας σημαντικός ακρογωνιαίος λίθος για τον Τσέχο κατασκευαστή αυτοκινήτων. Περισσότερες από 4,5 εκατομμύρια μονάδες της παραλλαγής hatchback και του FABIA COMBI έχουν παραδοθεί μέχρι σήμερα.
Από την κυκλοφορία του το 1999, το SKODA FABIA ήταν ένα από τα αυτοκίνητα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην κατηγορία του. Ένα πολύ ελκυστικό μοντέλο από την αρχή, που διέθετε γενναιόδωρο χώρο παρά τις συμπαγείς εξωτερικές διαστάσεις, προσφέροντας τα υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας, λειτουργικότητας και αποδοτικότητας και αντιπροσωπεύει εξαιρετική σχέση ποιότητας / τιμής. Αυτή η επιτυχημένη φόρμουλα έκανε το αρχικό μοντέλο SKODA μια ελκυστική επιλογή για ένα ευρύ φάσμα πελατών για περισσότερο από δύο δεκαετίες.
Σε περίπου οκτώ χρόνια, παραδόθηκαν έως και 1,79 εκατομμύρια FABIA πρώτης γενιάς, τα οποία ήταν επίσης διαθέσιμα ως wagon από το 2000. Η δεύτερη γενιά παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 2007 και είχε συνολικά 1.704.000 αγοραστές. Η τρίτη γενιά, που παρουσιάστηκε το 2014, συνέχισε αυτή τη δυναμική και, το 2019, ήταν το 2ο πιο καλοπουλημένο SKODA μοντέλο μετά την OCTAVIA.
Οι συνολικές παραδόσεις του FABIA ξεπερνούν τα 4,5 εκατομμύρια οχήματα μέχρι σήμερα – αριθμός που ξεπερνάται μόνο στη γκάμα της SKODA από την OCTAVIA. Η μεγαλύτερη ενιαία αγορά για το FABIA είναι η Γερμανία, με 18.070 παραδόσεις το 2020, μπροστά από την Τσεχία (17.750), την Πολωνία (12.556) και το Ηνωμένο Βασίλειο (9.771).
Βασικά σημεία:
- Το FABIA είναι το δεύτερο πιο παραγόμενο μοντέλο SKODA μετά την OCTAVIA
- Για 22 χρόνια, η σειρά αποτελεί σημαντικό ακρογωνιαίο λίθο της γκάμας μοντέλων SKODA
- Η Γερμανία, η Τσεχική Δημοκρατία, η Πολωνία και το Ηνωμένο Βασίλειο είναι οι μεγαλύτερες αγορές για το μοντέλο