Οι νεαροί οδηγοί δεν προσέχουν… (video)
- Νέα έρευνα της Ford αποκαλύπτει πόσο ριψοκίνδυνοι είναι οι νεαροί οδηγοί πίσω από το τιμόνι του αυτοκινήτου της οικογένειας
- Η μεγάλη πλειοψηφία των ερωτηθέντων οδηγεί το αυτοκίνητο της μαμάς και του μπαμπά, πολλοί παραβιάζουν τα όρια ταχύτητας και χρησιμοποιούν smartphones
- Η έλλειψη εργασίας αφενός και το υψηλό κόστος στέγασης αφετέρου αναγκάζουν τους νέους να μένουν μεγαλύτερο διάστημα στο πατρικό τους
- Στρεσαρισμένοι γονείς καλύπτουν τα έξοδα – στο σπίτι και στο δρόμο
Οι νεαροί οδηγοί ριψοκινδυνεύουν στο τιμόνι των αυτοκινήτων των γονιών τους – που ενδέχεται να δανείζονται χωρίς καν να πάρουν την άδεια – τρέχοντας με υπερβολική ταχύτητα, χρησιμοποιώντας κινητά τηλέφωνα και οδηγώντας μεθυσμένοι.
Αυτά είναι τα ευρήματα νέας έρευνας που έγινε για λογαριασμό της Ford, η οποία τονίζει την ανάγκη για ειδική εκπαίδευση οδηγών στην Ευρώπη*, όπου τα τροχαία ατυχήματα είναι η κύρια αιτία θανάτου για νεαρούς οδηγούς**, και όπου οι οικονομικές πιέσεις αναγκάζουν τους νεαρούς ενήλικες να ζουν στο πατρικό τους περισσότερο διάστημα***.
Η συντριπτική πλειοψηφία, το 82%, των ερωτηθέντων οδηγεί το αυτοκίνητο της οικογένειας, το 39% έχει παραβιάσει το όριο ταχύτητας, το 35% οδηγεί χωρίς τη συγκατάθεση των γονιών, ενώ το 27% χρησιμοποιεί smartphones για τηλεφωνήματα, μηνύματα ή selfies. Τέλος, ένα 6% οδηγεί υπό την επήρεια αλκοόλ.
«Η επιστροφή στο πατρικό – ή η συνεχής διαμονή εκεί – μπορεί να οδηγήσει σε προστριβές μεταξύ γονιών και παιδιών που είναι πλέον ενήλικες» δήλωσε ο Jim Graham, manager του προγράμματος εκπαίδευσης Ford Driving Skills for Life. «Οι νεαροί ενήλικες μπορεί να βλέπουν το οικογενειακό αυτοκίνητο σαν εισιτήριο για την ελευθερία, ή βάση για κοινωνικές δραστηριότητες. Αλλά για την ασφάλεια τη δική τους και των υπολοίπων χρηστών του δρόμου – κυρίως εάν οδηγούν ένα πιο γρήγορο αυτοκίνητο από αυτό που είχαν συνηθίσει – είναι απαραίτητο να διασφαλίζεται η υπεύθυνη οδήγηση.»
Στην Ευρώπη, περίπου οι μισοί από τους νέους ηλικίας 18 – 29 ετών ζουν στο σπίτι με τη μαμά και το μπαμπά***. Η υψηλή ανεργία των νέων**** και τα τσουχτερά ενοίκια συμβάλλουν στην κατάσταση αυτή. Οι φοιτητές συχνά επιστρέφουν στο πατρικό μετά τις σπουδές – είναι το λεγόμενο φαινόμενο της “γενιάς μπούμερανγκ”.
Από τους ερωτηθέντες, το 74% έχει δικό του αυτοκίνητο αλλά εξακολουθεί να οδηγεί το οικογενειακό, κυρίως για λόγους οικονομίας, ή για να κάνει φιγούρα στους φίλους του. Για τους γονείς, αυτό μπορεί να επιφέρει σημαντικά κόστη. Σύμφωνα με την έρευνα, η διαμονή ενός νεαρού ενήλικα στο πατρικό, μπορεί να μεταφράζεται σε κόστος πάνω από 4.300 ευρώ το χρόνο – συνυπολογιζομένων των πρόσθετων ασφαλιστικών εισφορών, του καυσίμου και των επισκευών*****.
Η Ford Ευρώπης έχει επενδύσει συνολικά 12 εκατομμύρια ευρώ σε εκπαίδευση μέσω του αναγνωρισμένου προγράμματος Ford Driving Skills for Life από το 2013. Το πρόγραμμα αυτό απευθύνεται κυρίως σε νέους οδηγούς και προσφέρει δωρεάν πρακτικά μαθήματα που καλύπτουν αναγνώριση κινδύνων, χειρισμό οχήματος, διαχείριση ταχύτητας και χώρου. Το πρόγραμμα υπογραμμίζει επίσης τους κινδύνους που κρύβει η διάσπαση της προσοχής από τα social media, όπως η ανταλλαγή μηνυμάτων και η λήψη selfies στο τιμόνι, καθώς και οι κίνδυνοι οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, ή της οδήγησης μετά από κατανάλωση φαρμάκων.
Πέρα από το πρόγραμμα Ford Driving Skills for Life, η Ford προσφέρει στα μοντέλα της το Ford MyKey Η τεχνολογία αυτή επιτρέπει στους γονείς να προγραμματίζουν το δεύτερο κλειδί του αυτοκινήτου – αυτό που συνήθως δίνουν στα παιδιά τους – και με αυτό τον τρόπο να παραμετροποιούν διάφορες λειτουργίες του με σκοπό την ασφαλέστερη οδήγηση. Το MyKey μπορεί να παρεμποδίζει την απενεργοποίηση του ESP, να αποτρέπει τις εισερχόμενες κλήσεις κατά την οδήγηση, να περιορίζει την τελική ταχύτητα του αυτοκινήτου και να απενεργοποιεί τελείως το ηχοσύστημα εάν οι επιβαίνοντες δε φορούν ζώνες ασφαλείας.
* Έρευνα μεταξύ 5.003 νεαρών οδηγών, ηλικίας 17-24, σε Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία και Ηνωμένο Βασίλειο.
** http://www.dacota-project.eu/
**** https://www.imf.org/external/pubs/ft/sdn/2014/sdn1411.pdf