Εκατό χρόνια Citroen
Όλα άρχισαν για τη Γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία πριν 100 χρόνια. Το 10HP (ή Type A) πήρε έγκριση τύπου οχημάτων της Γαλλίας στις 20 Νοεμβρίου 1918. Η παραγωγή του άρχισε στα τέλη Μαΐου του 1919 και το Type A έφθασε στην αγορά στις 7 Ιουλίου.
Ήταν πρώτο όχημα της Citroen και το πρώτο όχημα μαζικής παραγωγής στην Ευρώπη, βασισμένο στις αρχές που αναπτύχθηκαν από τον Henry Ford και θα εφαρμόστηκαν στα εργοστάσια του Detroit για περισσότερο από δέκα χρόνια.
Εξοπλισμένο με τετρακύλινδρο κινητήρα 1.327κ.εκ. με πραγματική ισχύ18 ίππων στις 2.100 σ.α.λ., το Type A είχε τελική ταχύτητα πάνω από 65 χλμ / ώρα. Ήταν ένα καινοτόμο αυτοκίνητο σε περισσότερους από έναν τομείς. Για πρώτη φορά, οι πελάτες ήταν σε θέση να αγοράσουν ένα πλήρες αυτοκίνητο, πλήρως εξοπλισμένα και με ολόκληρο το αμάξωμά του …
Το Type A παρέμεινε στην παραγωγή μέχρι τον Ιούνιο του 1921, και ήταν διαθέσιμο σε δέκα εκδόσεις.
Το TYPE A αντικαταστάθηκε από το Β2, ένα όχημα με πιο ισχυρό κινητήρα και ένα καλύτερο σύστημα ψύξης. Η στιβαρή του κατασκευή το έκανε γρήγορα επιτυχία στην αγορά. Το 1924, ήταν διαθέσιμο σε 12 εκδόσεις, συν άλλα τρία μοντέλα, που ονομάζονταν B10, που διέθεταν νέο αμάξωμα από γνήσιο ατσάλι.
Το Β12 παρουσιάστηκε το 1925 και ήταν διαθέσιμο σε έξι εκδόσεις από ατσάλι και πέντε από “ξύλο και μέταλλο “, αντικατέστησε τα Β2 και Β10, και το επόμενο έτος εξαφανίστηκε τελείως με το λανσάρισμα του B14. Το 1928, κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους της παραγωγής του, το B14 παρουσιάστηκε σε μια εμπορική έκδοση (το B15), καθώς και μια έκδοση σε περιορισμένο αριθμό, και μια έκδοση με μεγαλύτερο μετατρόχιο για τις αποικίες (Β18).
Την ίδια στιγμή, μεταξύ 1922 και 1926, η Citroën παρουσίασε στην αγορά το μικρό 5HP. Η πιο γνωστή έκδοση αυτού του μοντέλου είναι η Trèfle.
Η νέα σειρά της Citroën παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού τον Οκτώβριο του 1928. Αυτή ήταν μια σημαντική ημερομηνία στην ιστορία της μάρκας, δεδομένου ότι η Citroën παρουσίαζε όχι μόνο το νέο C4 (που αντικαθιστούσε το B14), αλλά και ένα νέο ορόσημο πολυτέλειας εξοπλισμένο με έναν εξακύλινδρο κινητήρα. Το C6.
Το αυτοκίνητο αυτό διέθετε όλες τις καινοτομίες των προκατόχων του, συμπεριλαμβανόμενου και του αμαξώματος από γνήσιο ατσάλι. Αυτά τα δύο μοντέλα σημείωσαν μια επιτυχημένη καριέρα μέχρι το 1932. Το 1931, η γκάμα αποτελούνταν, ούτε λίγο ούτε πολύ από 47 διαφορετικές εκδόσεις.
Την 1η Απριλίου του 1932, το C4 και το C6 απέκτησαν ένα κινητήρα με δύο μόνον βάσεις στήριξης: μια επανάσταση στον τομέα της άνεσης στην αυτοκινητοβιομηχανία. Το C4 κέρδισε τεράστια φήμη για την αξιοπιστία του, και μπορούσε να τα δει κανείς να κυκλοφορούν στους δρόμους ακόμα και μέχρι τη δεκαετία του 1950.
Το 1932 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού, η Citroen παρουσίασε το 8CV, το 10CV και το 15CV. Τα δύο πρώτα αντικατέστησαν το C4, ενώ το τρίτο, με εξακύλινδρο κινητήρα, ήταν η φυσική αντικατάσταση του C6.
Από το 1931, μετά από συνεχείς καταρρίψεις σε ρεκόρ ταχύτητας στη πίστα του Linas-Montlhéry, και τα τρία αυτοκίνητα απέκτησαν αμέσως το ψευδώνυμο Rosalie, μετά το 8CV Rosalie.
Τον Ιανουάριο του 1934, η Citroën αναβαθμίζει τα οχήματα υιοθετώντας ένα νέο τύπο αμαξώματος που το ονομάζει Nouvel Habillage ή νέο ντύσιμο. Τον επόμενο Μάιο, τα αυτοκίνητα απέκτησαν ράβδο στρέψης και ανεξάρτητους τροχούς μπροστά.
Με το λανσάρισμα του Traction Avant το 1934, τα μοντέλα Rosalie έμειναν πίσω. Συνέχισαν ωστόσο τη σταδιοδρομία τους, φορώντας τους κινητήρες του 7CV και 11CV, μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1938, με τους κωδικούς 7UA και 11UA.
Όταν η πρώτη Traction Avant (το 7CV) έκανε το ντεμπούτο της το Μάιο του 1934, ξεκίνησε μια επανάσταση στον κόσμο του αυτοκινήτου. Ποτέ στο παρελθόν ένα αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής δεν είχε τόσες πολλές καινοτομίες, π.χ : αυτοφερόμενο ατσάλινο αμάξωμα χωρίς σασί, υδραυλικά φρένα και στους τέσσερις τροχούς, ανεξάρτητη ανάρτηση με ράβδο στρέψης, κινητήρα με δύο μόνο βάσεις στήριξης, βαλβίδες επικεφαλής, και αφαιρούμενα χιτώνια στον θάλαμο καύσης.
Αν και η παραγωγή του 7CV σταμάτησε τον Ιούνιο του 1941, το 11CV (που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 1934) συνέχισε να κατασκευάζεται μέχρι τον Ιούλιο του 1957. Και η έκδοση 15CV, εξοπλισμένη με εξακύλινδρο κινητήρα, παραγόταν από τον Ιούνιο του 1938 μέχρι τον Ιούλιο του 1956.
Τον Απρίλιο του 1954, η Citroën κυκλοφόρησε μια ειδική έκδοση που ονομαζόταν 15H με υδροπνευματική ανάρτηση πίσω, του αποτέλεσε προάγγελο του μελλοντικού DS.
Το 2CV χρονολογείται πίσω στις αρχές του 1920 σε μια μελέτη της Michelin με θέμα την ανάπτυξη ενός “αυτοκινήτου του λαού”. Οι μελέτες σχεδιασμού ξεκίνησαν το 1936 αλλά η παρουσίαση και το λανσάρισμα του πρώτου μοντέλου, που είχε προγραμματιστεί για τον Οκτώβριο του 1939, ακυρώθηκαν λόγω της κήρυξης του πολέμου.
Μετά από μια σειρά αλλαγών στο σχεδιασμό, το 2CV τελικά παρουσιάστηκε επίσημα το 1948 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού. Η παραγωγή στο εργοστάσιο του Levallois άρχισε μόλις το επόμενο έτος, αλλά επρόκειτο να συνεχιστεί για 42 χρόνια, και να τερματιστεί οριστικά στις 27 Ιουλίου του 1990 από το εργοστάσιο Mangualde στην Πορτογαλία!
Κατά τη διάρκεια της μακράς σταδιοδρομίας του, το γνωστό σε όλους “Ασχημόπαπο” ενέπνευσε μια ολόκληρη σειρά μοντέλων που είχαν σαν βάση τους το 2CV, όπως το Dyane το Σεπτέμβριο του 1967 και το Méhari, με το πρωτότυπο πλαστικό αμάξωμά του, που παρουσιάστηκε τον Μάιο του 1968.
Η DS ( στη φωτογραφία με τον πρόεδρο Ντε Γκολ) δημιούργησε μια επανάσταση στον τομέα της τεχνολογίας και του design. Με το ντεμπούτο της το 1955 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού, ήταν ένα αυτοκίνητο κατευθείαν από την επιστημονική φαντασία. Με τον εξαιρετικά πρωτότυπο σχεδιασμό της, το «avant-garde» εσωτερικό, την υδροπνευματική ανάρτηση και το τιμόνι με πλήρη υδραυλική υποβοήθηση, το αυτοκίνητο αυτό προκάλεσε τεράστιο σάλο. Τις 80.000 έφτασαν οι παραγγελίες μόνο κατά τη διάρκεια της έκθεσης.
Το μπροστινό μέρος επανασχεδιάστηκε το Σεπτέμβριο του 1967. Τότε κάνουν την εμφάνισή τους και οι τέσσερις προβολείς τοποθετημένοι πίσω από γυάλινο κάλυμμα, με τους δύο εσωτερικούς να στρίβουν μαζί με το τιμόνι. Με το λανσάρισμα της ID (παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του 1956), το μοντέλο απέκτησε και έκδοση σεντάν, station wagon καθώς και cabriolet.
Η παραγωγή της DS σταμάτησε στις 24 Απριλίου 1975. Σήμερα, η DS συνεχίζει να συμβολίζει την avant-garde προσέγγιση στο σχεδιασμό των αυτοκινήτων.
Παρουσιάστηκε το 1961. Το Ami 6 ήταν ένα μικρομεσαίο μοντέλο εξοπλισμένο με κινητήρα.3CV. Το Ami 6 ήταν ένα μοντέλο που συνδύαζε με τον καλύτερο τρόπο χαρακτηριστικά από το 2CV και την DS, ενώ ξεχώρισε για τις πρωτότυπες γραμμές του και πίσω παρμπρίζ με την ανάποδη κλίση. Τον Αύγουστο του 1964 στη γκάμα του μοντέλου προστέθηκε και μία έκδοση estate.
Το 1969, το Ami 6 αντικαταστάθηκε από το Ami 8, με την έκδοση σεντάν να διαθέτει πλέον ένα πιο συμβατικό πίσω παράθυρο. Το νέο αυτό μοντέλο αποτέλεσε τη βάση για το εκπληκτικό πρωτότυπο M35 (σε 500 κομμάτια) που διέθετε τον επαναστατικό κινητήρα με αστεροειδή διάταξη εμβόλων (πρόγονος του κινητήρα της GS. Birotor) και υδροπνευματική ανάρτηση τύπου DS.
Τον Ιανουάριο του 1973, το Ami 8 παράγεται σε έκδοση Ami Super, με τον τετρακύλινδρο κινητήρα 1015 cm3 του GS. Το Ami Super έκλεισε την καριέρα του τον Ιούλιο του 1976, και δύο χρόνια αργότερα το Ami 8.
Με την SM, η Citroën προσθέτει στη γκάμα της μια ναυαρχίδα με εξαιρετικό σχεδιασμό. Αυτή η πολυτελής λιμουζίνα, που είναι εξοπλισμένα με κινητήρα V6 Maserati, ενσωμάτωνε όλη την τεχνογνωσία που αποκτήθηκε από την DS, τόσο στην τεχνολογία της μπροστινής κίνησης όσο και στα υδραυλικά συστήματα και την ανάρτηση. Χαρακτηριστικό της ήταν το πεντατάχυτο κιβώτιο, και το σύστημα διεύθυνσης που ονομαζόταν DIRAVI/VariPower (υδραυλικό τιμόνι με υποβοηθούμενη επιστροφή).
Λανσαρισμένη τον Μάρτιο του 1970, η SM κέρδισε ομόφωνα την αναγνώριση για τον πρωτότυπο και πρωτοποριακό σχεδιασμό της. Τα εξαιρετικές δυναμικά της χαρακτηριστικά προσέλκυσαν αμέσως τους φανατικούς γνώστες στη Γαλλία, την Ευρώπη, αλλά και τις ΗΠΑ. Ωστόσο, η SM έκλεισε την καριέρα του τον Ιούλιο του 1975, πέφτοντας θύμα του αυξανόμενου κόστους των καυσίμων και των ορίων ταχύτητας των αυτοκινητοδρόμων
Ακολουθεί η GS. Η Citroen ενσωματώνει στην GS ότι καλύτερο υπήρχε μέχρι εκείνη τη στιγμή σε αυτοκίνητο παραγωγής. Μπροστινή κίνηση , επίπεδος τετρακύλινδρος αερόψυκτος κινητήρας, υδροπνευματική ανάρτηση, αλλά και αμάξωμα που δίκαια χαρακτηρίστηκε τότε, σαν το πιο αεροδυναμικό αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο .
Παρουσιάστηκε τον Ιούλιο του 1970, η GS για να καλύψει το κενό μεταξύ του Ami 8 και της DS. Ένα χρόνο αργότερα απέκτησε και έκδοση estate. Τον Σεπτέμβριο του 1979, η GS έγινε η GSA συνεχίζοντας την επιτυχημένη εμπορική πορεία του μοντέλου μέχρι τον Ιούλιο του 1986.
Το Σεπτέμβριο του 1973 παρουσιάστηκε η GS Birotor με κινητήρα διπλού ρότορα. Για τους ίδιους λόγους με την SM, τον Οκτώβριο του 1975, η GS Birotor είδε την εμπορική της πορεία να φτάνει σε άδοξο τέλος.
Τον Οκτώβριο του 1974, λανσάρεται η CX, ένας άξιος διάδοχος της DS. Με τον πρωτότυπο σχεδιασμό της και το εξαιρετικά πρωτοποριακό εσωτερικό της στυλ, καταλαμβάνει και αυτή μία περίοπτη θέση ανάμεσα στα ιστορικά αυτοκίνητα της Citroën. Όπως ήταν αναμενόμενο πια για μοντέλο της Citroën, η υδροπνευματική ανάρτηση εξασφάλιζε πρωτόγνωρη για την εποχή άνεση και οδική συμπεριφορά.
Τον Σεπτέμβριο του 1975, η CX έγινε το πρώτο όχημα παραγωγής της Citroën που εφοδιαζόταν με κινητήρα ντήζελ. Τον Σεπτέμβριο του 1984, ή CX GTI Turbo με τελική που έφτανε τα 220 χλμ/ώρα, .πήρε τον τίτλο του ταχύτερου αυτοκινήτου δρόμου της Γαλλίας
Μετά από αρκετές αισθητικές επεμβάσεις στο μοντέλο τον Ιούλιο του 1985, η CX έκλεισε την καριέρα της τον Ιούλιο του 1991, ενώ έως τα σήμερα χαρακτηρίζεται σαν ένα αυτοκίνητο-σύμβολο εξαιρετικής ποιότητας.
Σειρά έχει το LN, που ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 1976, και ήταν το αποτέλεσμα της συμφωνίας που υπογράφτηκε από την Peugeot και την Citroen δύο χρόνια νωρίτερα, και σηματοδοτούσε την ίδρυση του ομίλου PSA. Το αμάξωμα του νέου μοντέλου βασιζόταν στο Peugeot 104, ενώ ο 2κύλινδρος αερόψυκτος κινητήρας του προέρχονταν από το Ami 8.
Τον Σεπτέμβριο του 1978, το LN αποκτά πιο ισχυρό κινητήρα (με αύξηση του κυβισμού από 602 σε 652cm3) και την έκδοση να ονομάζεται πλέον LNA. Τέσσερα χρόνια αργότερα, η γκάμα επεκτάθηκε με την έλευση ενός ακόμη μοντέλου με τετρακύλινδρο υδρόψυκτο κινητήρα 1.124 cm3.
Το μικρό αυτό αυτοκινητάκι αγαπήθηκε ιδιαίτερα και οδηγήθηκε από κατοίκους των πόλεων, αλλά και της επαρχίας, ενώ εξαιρετική ήταν η απήχηση που είχε στο ασθενές φύλλο. Η εμπορική του σταδιοδρομία έληξε τον Σεπτέμβριο του 1986.
Το 1978 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού κάνει την πρώτη του εμφάνιση το Visa. Ένα μοντέλο βασισμένο στο τετράθυρο Peugeot 104, που διατίθεται στην αγορά με μια επιλογή από δύο κινητήρες: έναν δικύλινδρο αερόψυκτο 652 cm3 τοποθετημένο κατά μήκος, ή έναν τετρακύλινδρο υδρόψυκτο 1.124 cm3 τοποθετημένο σε εγκάρσια θέση.
Το Visa σε συνδυασμό με τις πρωτότυπες σχεδιαστικές του γραμμές και την ‘τυπικά Citroën’ εσωτερική του διαρρύθμιση, έδινε μεγάλη έμφαση στην εργονομία και στην άνεση του οδηγού. Με την πάροδο των ετών η σειρά εμπλουτίστηκε με διάφορα στυλ αμαξώματος, από ανοιχτό (open-top), μέχρι και αγωνιστική έκδοση (Visa chrono) το Visa παρέμεινε για όλη την εμπορική του ζωή ένα μοντέλο οικονομικό και ταυτόχρονα σπορτίβ.
Το Μάρτιο του 1981 το αυτοκίνητο πέρασε από restyling, και έγινε ακόμα πιο ελκυστικό. Τρία χρόνια αργότερα, τη θέση του κάτω από το καπό πήρε και ο κινητήρας ντίζελ των 1.769cm3. Η εμπορική καριέρα του Visa κράτησε μια ολόκληρη 10ετία όπου τον Ιούλιο του 1988, έπαψε οριστικά πια να συμπεριλαμβάνεται στη γκάμα της Citroën.
Για τη Citroen, η δεκαετία του 1980 με τα 2CV και CX, θα μπορούσε εν μέρει να χαρακτηριστεί σαν μια ιστορική δεκαετία, αλλά και μια δεκαετία ανανέωσης και δυναμισμού, όπως φαίνεται και από τα νέα μοντέλα που προανήγγειλαν μια νέα εποχή ευημερίας για τη μάρκα.
Τον Οκτώβριο του 1982, για παράδειγμα, άρχισε η υλοποίηση της BX, ενός αυτοκινήτου σχεδιασμένου δια χειρός Bertone, του διάσημου Ιταλού σχεδιαστή. Τέσσερα χρόνια αργότερα, το 1986, έκανε το ντεμπούτο του το μικρό AX, σε τρίθυρες και πεντάθυρες εκδόσεις.
Το τέλος της δεκαετίας, σημαδεύτηκε από την XM, ένα νέο μοντέλο κύρους που ξεκίνησε τον Μάιο του 1989. Ανάλογα με την έκδοση, ήταν εξοπλισμένο με υδροπνευματική ανάρτηση Hydractive, και έναν κινητήρα V6, αποτελώντας ένα εξαιρετικό πάντρεμα καινοτομίας και παράδοσης.
Στη δεκαετία του 1990, η Citroën κάνει το μεγάλο βήμα περνώντας πλέον στον 21ο αιώνα. Με το 2CV να αποσύρεται πλέον οριστικά από την παραγωγή στις 27 Ιουλίου 1990, η Citroën προχώρησε σε ανανέωση και επέκταση της γκάμας της, παρουσιάζοντας διαδοχικά νέα μοντέλα που το καθένα ξεχώρισε για την κομψότητα και την ζωντάνια του.
Το πρώτο αυτοκίνητο της δεκαετίας ήταν το ZX που παρουσιάστηκε το Μάρτιο του 1991. Δύο χρόνια αργότερα τη σκυτάλη πήρε το κομψό Xantia και, στη συνέχεια, το 1994, ήταν η σειρά του MPV Evasion/Synergie.
Το 1996 σηματοδοτείται από την άφιξη των Berlingo Multispace και Saxo, ενώ η Xsara έκανε το ντεμπούτο της το 1997. Η Xsara δεν διακρίθηκε μόνο εμπορικά αλλά και αγωνιστικά έχοντας στο ενεργητικό της μια σειρά από νίκες και θριαμβευτικές εμφανίσεις στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι. Ξεχωριστή θέση στην σειρά της Xsara κατέχει και η έκδοση Xsara Picasso, ένα καινοτόμο μικρομεσαίο MPV, που παρουσιάστηκε το 1999.