Ασφάλεια πάνω από όλα
Την τελευταία δεκαετία οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν σημειώσει τεράστια πρόοδο στην βελτίωση της ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας των οχημάτων. Από τη μια η ευρεία χρήση ραντάρ και αισθητήρων επιτρέπουν την αποφυγή του ατυχήματος. Tο όχημα «διαβάζει» την πιθανή επικείμενη σύγκρουση και προετοιμάζεται για να μειώσει τις συνέπειές της ενεργοποιώντας τους προεντατήρες των ζωνών ασφαλείας και τα φρένα. Από την άλλη η μελέτη και βελτιστοποίηση της ροής ενέργειας γύρω από το ζωτικό χώρο επιβίωσης των επιβαινόντων έχει σημειώσει θεαματικά βήματα προόδου χάρη και στη συναρμογή ανομοιόμορφων κραμάτων μετάλλου και σύγχρονων τεχνικών κατεργασίας και συγκόλλησης.
Έχετε αναρωτηθεί πόσοι από τους νεκρούς και τους τραυματίες των τροχαίων δυστυχημάτων/ατυχημάτων θα είχαν επιβιώσει ή θα είχαν βγει αλώβητοι αν φορούσαν ζώνη, κράνος ή βρίσκονταν μέσα σ’ ένα σύγχρονο ασφαλές αυτοκίνητο; Ο ανεξάρτητος φορέας ANCAP της Νέας Ζηλανδίας που αξιολογεί την παθητική ασφάλεια των οχημάτων, πραγματοποίησε ένα crash test (στη φωτογραφία) ανάμεσα σε μια Toyota Corolla του 1998 και σε μια Toyota Corolla του 2015. Οι επιβαίνοντες στο σύγχρονο αυτοκίνητο μένουν αλώβητοι ενώ αυτοί του παλιού, σκοτώνονται. Η Toyota Corolla είναι διαχρονικά ένα από τα πιο εμπορικά μοντέλα στη χώρα μας.
Αντικείμενο του 2nd Auto Forum, όπου μάθαμε πολλά και ενδιαφέροντα, ήταν οι τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα της παθητικής ασφάλειας στο χώρο της αυτοκίνησης και η ανάγκη να κατανοήσουν οι καταναλωτές τις δυνατότητες που παρέχει η νέα τεχνολογία ώστε να βγει κάποιος αλώβητος ή ελαφρά τραυματισμένος μετά από μια βίαιη σύγκρουση απόρροια τροχαίου συμβάντος.
Κάθε μέρα σε όλο τον πλανήτη χάνονται 3500 χιλιάδες άνθρωποι λόγω τροχαίων δυστυχημάτων.
Στη χώρα μας τα τροχαία είναι η πρώτη αιτία θανάτου για πολλές ηλικιακές ομάδες. Κάθε χρόνο οι νεκροί ξεπερνούν τους 700 ενώ τετραπλάσιοι αντιμετωπίζουν μόνιμη αναπηρία. Η μείωση βέβαια είναι μεγάλη τα τελευταία χρόνια, όπως τόνισε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Ουρσουζίδης, όμως πολλά μπορούν και πρέπει ακόμη να γίνουν. Στο μέλλον 12 στους 100 Έλληνες θα εμπλακούν σε σοβαρό τροχαίο στη ζωή τους. Δεν είναι όμως μόνο τα θύματα αλλά και οι θύτες (ακούσιοι) που δύσκολα ξεπερνούν το ψυχολογικό τραύμα που προκαλεί η εμπλοκή σε μια τέτοια κατάσταση. Αν χτυπήσεις έναν άνθρωπο, δεν το ξεπερνάς εύκολα πόσο μάλλον αν το χτύπημα είναι μοιραίο.
Οι νέες τεχνολογίες σήμερα μειώνουν ταχύτατα το βαθμό επικινδυνότητας που ενέχει μια σύγκρουση. Είτε εμπλέκονται οχήματα, τετράτροχα, δίτροχα, είτε πεζοί, είτε ζώα. Το εμπρός καπό σύγχρονων αυτοκινήτων ανασηκώνεται 8cm όταν ανιχνεύσουν τα ραντάρ (σ.σ: ναι διαχωρίζουν σχήματα) επικείμενη σύγκρουση με πεζό ή αναβάτη, ώστε να μη χτυπήσει το κεφάλι του στο μπλοκ του κινητήρα .
Συστήματα παθητικής ασφάλειας, όπως τα ειδικά διαμορφωμένα πλαίσια που κατευθύνουν τη ροή ενέργειας περιμετρικά της καμπίνας επιβατών, συστήματα άμεσης/αυτόματης επικοινωνίας με τoν Ευρωπαϊκό Αριθμό Έκτακτης Ανάγκης 112 σε περίπτωση σύγκρουσης, ελεγχόμενες ζώνες παραμόρφωσης και άλλα συμβάλλουν στην εξασφάλιση ζωτικού χρόνου και χώρου επιβίωσης για τους επιβάτες ενός αυτοκινήτου. Τα δομικά στοιχεία του αμαξώματος πλέον κατασκευάζονται αφού ληφθούν υπόψη τα φορτία και οι καταπονήσεις που ενδέχεται να ασκηθούν σε περίπτωση σύγκρουσης. Η γεωμετρία του πλαισίου, οι διαστάσεις των ράβδων η ευρεία χρήση ειδικών κραμάτων ενισχυμένου και υπερενισχυμένου χάλυβα συντελούν στην προστασία του υπέρτατου αγαθού: Της ανθρώπινης ζωής. Οι ζώνες ασφαλείας τριών σημείων εκτός από προεντατήρα φέρουν πλέον και περιοριστή δύναμης. Οι αερόσακοι γονάτου και παραθύρων είναι στάνταρ σε πολλά οχήματα ενώ υπάρχουν πλευρικοί αερόσακοι ακόμη και για τους πίσω επιβάτες.
Φαντάζει λογικό στις μέρες μας να δίνεται κίνητρο στους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων να επενδύσουν σ’ ένα σύγχρονο ασφαλές αυτοκίνητο. Δυνητικά οι συνέπειες ενός τροχαίου και κατά συνέπεια το οικονομικό κόστος ειδικά όσον αφορά σε σοβαρά τραυματίες θα είναι κατά πολύ μειωμένο εφόσον εμπλέκονται σύγχρονα αυτοκίνητα. Συνολικά την τελευταία εξαετία (2012 – 2017), θρηνήσαμε στη χώρα μας 4.999 νεκρούς, είχαμε 6.453 βαριά τραυματίες/ανάπηρους και 80.060 ελαφρά τραυματίες.
● Με βάση τα παραπάνω πραγματικά στοιχεία η πατρίδα μας συνεχίζει να δαπανά κατά μέσο όρο, τουλάχιστον περί τα 3 δις ευρώ ανά έτος, δηλαδή περί τα 18 δις την τελευταία εξαετία.
● Τα τελευταία 18 έτη, από το 2.000 μέχρι το 2017, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. είχαμε σε 267.404 τροχαία συμβάντα με 23.934 νεκρούς, 34.108 βαριά τραυματίες/ανάπηρους και 303.113 ελαφρά τραυματίες.
● Η χώρα μας δαπάνησε πάνω από 87.000.000.000 €, τα τελευταία 18 χρόνια (2000 – 2017) σε κόστος τροχαίων.
Σήμερα που η χώρα μας πλησιάζει στο τέλος της μεγάλης περιπέτειάς της οικονομικής κρίσης ο στόλος των κυκλοφορούντων οχημάτων είναι επικίνδυνα γερασμένος. Αυτό καταγράφεται καθημερινά στα ΚΤΕΟ όπου διαδραματίζονται σκηνές απείρου κάλλους με οχήματα ακατάλληλα να κυκλοφορούν ασφαλώς. Ο ΣΕΑΑ σε συνεργασία με την κυβέρνηση θα πρέπει να βρουν μια φόρμουλα ώστε να ενθαρρύνονται όσοι ενδιαφέρονται να επενδύσουν στην αγορά ενός νέου ασφαλούς αυτοκινήτου. Εδώ έχει ιδιαίτερη σημασία η μείωση ή και η εξάλειψη της φορολογίας σε όλα εκείνα τα συστήματα/αναλώσιμα υλικά που αφορούν στην ενεργητική και παθητική ασφάλεια των οχημάτων. Δεν είναι απαραίτητο το κράτος να χάσει έσοδα, αντίθετα θα εξοικονομήσει πολλά χρήματα από τις απώλειες ζωών, τις ανήκεστες βλάβες καθώς το συνολικό ετήσιο κόστος των τροχαίων στη χώρα μας αγγίζει τα 3 δις. Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να μειωθεί αυτό το ποσό είναι η επένδυση στην ενεργητική και παθητική ασφάλεια των αυτοκινήτων.
Ταυτόχρονα οι ασφαλιστικές εταιρείες μπορούν να ενθαρρύνουν όσους θέλουν να επενδύσουν σε νέο ασφαλές όχημα προσφέροντας μειωμένα ασφαλιστικά συμβόλαια στους κατόχους σύγχρονων αυτοκινήτων που είναι εξοπλισμένα με όλα τα συστήματα ενεργητικής /παθητικής ασφάλειας. Μια τέτοια ενέργεια έχει βάση καθότι τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας μειώνουν τις πιθανότητες εμπλοκής σε ατύχημα ενώ και οι συνέπειες σύγκρουσης ενός σύγχρονου αυτοκίνητου, είναι μειωμένες.
Στα σύγχρονα αυτοκίνητα ανήκουν όμως και υβριδικά, ηλεκτρικά μοντέλα. Εδώ χρειάζεται διαφορετική αντιμετώπιση από τους διασώστες σε πιθανή περίπτωση που απαιτείται απεγκλωβισμός. Οι πυροσβέστες και οι τραυματιοφορείς πρέπει να έχουν ανάλογη εκπαίδευση και οι επιβαίνοντες την κατάλληλη γνώση.
Ταυτόχρονα είναι εξαιρετικά σημαντικό να γίνει μια ενημέρωση σε φορείς και κράτος ώστε ν’ αλλάξει το φορολογικό πλαίσιο που αφορά στην απόκτηση όλων των τεχνολογιών ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας: Π.χ. να μειωθούν οι φόροι στα κράνη, στα ελαστικά, στους δίσκους και τα τακάκια φρένων, στα αμορτισέρ, στον εξοπλισμό παθητικής ασφάλειας των αυτοκινήτων.
Η Ολυμπία Οδός
Στην Ολυμπία Οδό, χορηγό του Auto Forum μέλημά είναι η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και η διαρκής βελτίωση της εξυπηρέτησης των οδηγών.
Ένας δρόμος που κατασκευάζεται ενόσω λειτουργεί είναι μια καθημερινή άσκηση ετοιμότητας και απαιτεί πολύ καλό συντονισμό όλων των εμπλεκομένων: των μηχανικών που εργάζονται με τα συνεργεία τους στην κατασκευή, των συγκοινωνιολόγων της εταιρείας Λειτουργίας με το προσωπικό των περιπόλων και των Κέντρων Διαχείρισης Κυκλοφορίας, αλλά και φορέων όπως η Τροχαία Αυτοκινητοδρόμων και ο Ανεξάρτητος Μηχανικός.
Όλοι αυτοί πρέπει να συνυπάρξουν αποτελεσματικά σε μια στενή λωρίδα γης. Από την ημέρα Έναρξης Παραχώρησης, τον Αύγουστο του 2008, μέχρι και σήμερα οι προσπάθειες για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας έχουν αποφέρει σημαντικά αποτελέσματα. Συγκρίνοντας τα στοιχεία ατυχημάτων του πρώτου έτους της Παραχώρησης (2008) με το 2015, ο συνολικός αριθμός θανατηφόρων ατυχημάτων και των θυμάτων παρουσιάζει μείωση της τάξης του 80% στο σύνολο του άξονα Ελευσίνας – Κορίνθου – Πατρών.
Ειδικά στο τμήμα Κόρινθος- Πάτρα, όπου πραγματοποιείται μία μεγάλη προσπάθεια στον τομέα της οδικής ασφάλειας υπό ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες, ο συνολικός αριθμός των θανατηφόρων ατυχημάτων και ο αριθμός των θυμάτων μειώθηκαν κατά 78% περίπου.
Ένας αυτοκινητόδρομος ευρωπαϊκών προδιαγραφών, σαν αυτό που είναι η Ολυμπία Οδός, είναι από μόνος του μια απάντηση στο μείζον ζήτημα της οδικής ασφάλειας. Όμως, η ανάγκη ελαχιστοποίησης της πιθανότητας ανθρώπινου σφάλματος παραμένει ζητούμενο, γιατί στόχος όλων μας είναι τα μηδενικά ατυχήματα.