Tesla: Υπερ-παραγωγή και προβλήματα
Η Tesla είναι αναμφίβολα ένας από τους νικητές των δύο τελευταίων ετών, κατά τη διάρκεια των οποίων ο πλανήτης αντιμετώπιζε την πανδημία του κορωνοϊού. Ενώ οι άνθρωποι έπρεπε να περιμένουν αρκετούς μήνες ή και ακόμη περισσότερο για να αποκτήσουν αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, η Tesla κατάφερε να ξεπεράσει τη δυσκολία στην προμήθεια σημαντικών εξαρτημάτων. Γι’ αυτό, άλλωστε, τα αυτοκίνητά της φιγουράρουν στις λίστες με τα αυτοκίνητα με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη. Ωστόσο, αν θέλει να διατηρήσει την ανάπτυξή της, πρέπει να πληροί αρκετές απαιτήσεις, σύμφωνα με ανάλυση της CapitalPanda.
Η αμερικανική εταιρεία παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla είναι μία από τις λίγες εταιρείες με αγοραία αξία άνω των 780 δις. δολαρίων. Όταν η δεύτερη, στα αυτοκίνητα Toyota είναι στα 250 δις! Και η Volkswagen μόλις στα 91…
Η Tesla έγινε μέρος της «αφρόκρεμας» των εταιρειών με αξία τρισεκατομμυρίων δολαρίων μόλις τον τελευταίο χρόνο. Οι μετοχές της σημείωσαν τη μεγαλύτερη άνοδο το περασμένο φθινόπωρο, καθώς η τιμή αγοράς τους αυξήθηκε 68 τοις εκατό σε σχεδόν 1.230 δολάρια από τις αρχές Σεπτεμβρίου έως τις αρχές Νοεμβρίου. Στη συνέχεια, η Tesla σημείωσε πτώση, αποτέλεσμα της γενικότερης συγκυρίας και όχι μόνο!
Εκτός της κατάταξης του S&P 500 ESG Index βρέθηκε η Tesla, με τον Έλον Μασκ, να…ξεχειλίζει από οργή. Η Tesla «κόπηκε», σύμφωνα με το Reuters, λόγω ζητημάτων που συνδέονται με φυλετικές διακρίσεις, αλλά και ατυχήματα σε οχήματά της με αυτόματο πιλότο. Άλλος παράγοντας που συνέβαλε στην απομάκρυνσή του από τον δείκτη αφορούσε την έλλειψη στοιχείων της Tesla σχετικά με τη στρατηγική χαμηλών εκπομπών άνθρακα δήλωσε σε συνέντευξή της η Margaret Dorn, επικεφαλής των δεικτών ESG της S&P Dow Jones Indices για τη Βόρεια Αμερική. Παρόλο που τα προϊόντα της Tesla, υποτίθεται ότι συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών για την υπερθέρμανση των πλανητών, είπε η Dorn, η έλλειψη γνωστοποιήσεων σε σχέση με άλλες εταιρείες του κλάδου εγείρουν ανησυχίες για τους επενδυτές που θέλουν να κρίνουν την εταιρεία βάσει περιβαλλοντικών, κοινωνικών και κριτηρίων διακυβέρνησης.
Ως ένας έξυπνος και επιτυχημένος επιχειρηματίας ο Μασκ όταν «βαριέται» να μετρά τα δισεκατομμύρια του παίζει «παιχνίδια» με τους πολιτικούς στα social media. Αυτή τη φορά, ο εκτελεστικός διευθυντής της Tesla ανακοίνωσε στους Δημοκρατικούς ότι δεν πρόκειται να τους ψηφίσει στις επόμενες εκλογές, όπως έκανε με την υποψηφιότητα Μπάιντεν και θα προτιμήσει του Ρεπουμπλικάνου. Μόλις το ανακοίνωσε, πριν 15 ημέρες, η μετοχή της Tesla κατρακύλησε κατά 6,8%! Είχε προηγηθεί η είδηση ότι ο Μασκ «παγώνει» προς ώρας το deal της εξαγοράς του Twitter που έφερε σεισμό στην μετοχή της εταιρείας και άλλη μία «βουτιά». Με τούτα και με εκείνα έφτασε να διαπραγματεύεται τώρα στα 760 δολάρια.
Ενώ στο παρελθόν οι μετοχές της Tesla καθοδηγούνταν περισσότερο από το ενδιαφέρον των οπαδών της ηλεκτροκίνησης, τα τελευταία δύο χρόνια η ικανότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας να παρέχει τα αυτοκίνητά της στην αγορά γίνεται ολοένα και πιο σημαντική. Με άλλα λόγια, η Tesla γίνεται μια τυπική εταιρεία από αυτή την άποψη, της οποίας η επιτυχία στο χρηματιστήριο εξαρτάται όλο και περισσότερο από τα θεμελιώδη στοιχεία παρά από την εκάστοτε διάθεση των επενδυτών.
Ωστόσο, η Tesla μπορεί να διατηρήσει το προβάδισμά της. Θα εξαρτηθεί από το πόσο καλά θα καταφέρει να αναπτύξει περαιτέρω καινοτομίες και από το πώς θα μπορέσει να διεισδύσει σε άλλα τμήματα της αγοράς αυτοκινήτων. Προς το παρόν, μόνο οι ευκατάστατοι πελάτες μπορούν να αγοράσουν τα αυτοκίνητά της και οι επενδυτές περιμένουν με ανυπομονησία τη στιγμή που η Tesla θα κυκλοφορήσει πολύ πιο προσιτά μοντέλα.
Βέβαια, ο ιδρυτής και συνιδιοκτήτης της Tesla, Έλον Μασκ, δήλωσε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία δεν θα παρουσιάσει ένα πιο προσιτό αυτοκίνητο που θα κοστίζει περίπου 25.000 δολάρια φέτος. «Δεν δουλεύουμε αυτήν τη στιγμή σε αυτό το αυτοκίνητο των 25.000 δολαρίων. Κάποια στιγμή θα το κάνουμε. Έχουμε αρκετά με τα οποία ασχολούμαστε αυτή τη στιγμή, πάρα πολλά, ειλικρινά. Επομένως, κάποια στιγμή θα υπάρξει αυτό το πιο προσιτό αυτοκίνητο, αλλά νομίζω ότι είναι κάπως λάθος η ερώτηση σχετικά με το πότε ακριβώς θα βγάλουμε αυτό το μοντέλο. Πραγματικά αυτό που έχει την ύψιστη σημασία είναι το πότε θα είναι αυτόνομο το αυτοκίνητο», εξήγησε ο Μασκ στις αρχές του έτους.
Την ίδια στιγμή, η Tesla σχεδιάζει να αυξήσει τον αριθμό των αυτοκινήτων που παραδίδονται στους πελάτες της κατά 50 τοις εκατό φέτος. Ενώ πέρυσι παρέδωσε πάνω από 936 χιλιάδες αυτοκίνητα, φέτος πρέπει να είναι τουλάχιστον 1,4 εκατομμύρια.
Τεχνικά, αυτός δεν είναι ένας μη ρεαλιστικός στόχος. Στα τέλη Φεβρουαρίου, η Tesla άνοιξε το πρώτο της Ευρωπαϊκό Gigafactory, το οποίο χτίστηκε στην πόλη Grünheide κοντά στη γερμανική πρωτεύουσα του Βερολίνου. Το εργοστάσιο έχει τη δυνατότητα να παράγει έως και 500.000 αυτοκίνητα ετησίως και το Model Y θα πρέπει να παράγεται εκεί. Αν λοιπόν το γερμανικό Gigafactory καταφέρει να εκμεταλλευτεί την παραγωγική του ικανότητα φέτος, η Tesla θα πετύχει τον στόχο που έχει τεθεί.
Η υψηλή παραγωγικότητα του συγκεκριμένου γερμανικού εργοστασίου όμως μάλλον δεν θα είναι αρκετή. Η Tesla αντιμετωπίζει προβλήματα στην Κίνα, όπου αναγκάστηκε να κλείσει ένα εργοστάσιο στη Σαγκάη για λίγο. Αυτό προέκυψε ως αποτέλεσμα της αναζωπύρωσης της πανδημίας του κορονοϊού και τα σχετικά σκληρά lockdown που διέταξαν οι κινεζικές αρχές στη Σαγκάη. Τις τελευταίες μόλις μέρες ξεκίνησε ξανά η παραγωγή εκεί. Το δεύτερο εξάμηνο του έτους θα αποδειχτεί στην πράξη εάν ο φιλόδοξος στόχος της Tesla είναι τελικά εφικτός για το 2022.