Το πόρισμα για τα ελαστικά στο Spa
Σε συνέχεια της πρόσφατης τεχνικής ανάλυσης που έγινε στα ελαστικά που χρησιμοποιήθηκαν στο Σπα, η Pirelli εξήγαγε τα παρακάτω συμπεράσματα:
1. Τα τεστ που έγιναν από την Pirelli στα ελαστικά που χρησιμοποιήθηκαν στο Σπα επιβεβαίωσαν την απουσία δομικών προβλημάτων. Η Pirelli προχώρησε σε λεπτομερή ανάλυση στα υλικά αλλά και στη διαδικασία παραγωγής που χρησιμοποιήθηκε. Οι έλεγχοι έγιναν με δυο διαφορετικές μεθόδους δοκιμών.
Η μικροσκοπική ανάλυση που έγινε σ’ ένα μεγάλο αριθμό ελαστικών μετά τη δεύτερη περίοδο ελεύθερων δοκιμών στο Σπα δεν έδειξε κανένα σημάδι κόπωσης ή θέματα συνοχής. Το ίδιο αποτέλεσμα είχαμε μετά από ανάλυση και στα ελαστικά που χρησιμοποιήθηκαν στον αγώνα, τα οποία μεταφέρθηκαν στο Μιλάνο για ανάλυση. Κάποια από τα ελαστικά που χρησιμοποιήθηκαν στον αγώνα υποβλήθηκαν επιπλέον σε εργαστηριακό τεστ κόπωσης. Πέρασαν όλα τα στάδια επιβεβαιώνοντας ότι δεν υπήρχε κάποιο δομικό θέμα ή πρόβλημα στην επιφάνεια επαφής.
Από την αρχή του 2015 έχουν χρησιμοποιηθεί 13.748 σλικ ελαστικά ακόμη και σε πίστες ιδιαίτερα επιβαρυντικές όπως η Σεπάνγκ, η Βαρκελώνη και το Σίλβερστον. Ποτέ δεν υπήρξαν προβλήματα και αυτό καταδεικνύει την θεμελιώδη αντοχή του προϊόντος.
2. Τα γεγονότα στο Σπα οφείλονται σε εξωτερικούς παράγοντες που συνδυάζονται με την παρατεταμένη χρήση των ελαστικών σε μια από τις πιο απαιτητικές πίστες του πρωταθλήματος. Οι εξωτερικοί παράγοντες δημιούργησαν 63 κοψίματα στο πέλμα των ελαστικών της Formula 1 που χρησιμοποιήθηκαν το Σαββατοκύριακο στο Σπα. Αυτό πιθανόν οφείλονταν στα πολυάριθμα ατυχήματα που συνέβησαν κατά τη διάρκεια των αγώνων υποστήριξης πριν τον αγώνα της Formula 1. Στα προηγούμενα 15 φετινά Grand Prix και δοκιμές (10 αγώνες και 5 περίοδοι δοκιμών εξέλιξης) καταγράψαμε κατά μέσο όρο 1.2 κοψίματα. Όλα αυτά καταδεικνύουν πως υπήρχε ένας αφύσικος αριθμός διατρητικών στοιχείων στην πίστα του Σπα και αυτό αύξησε τον κίνδυνο να πατήσει κάποιος ένα ξένο αντικείμενο. Ακόμη και ένα πολύ μικρό θραύσμα φτιαγμένο από ανθρακόνημα ή άλλο πολύ σκληρό υλικό μπορεί να τρυπήσει και να κόψει τα διάφορα επίπεδα της δομής του ελαστικού. Αυτό μπορεί να οφείλεται στην υψηλή ταχύτητα ενώ όσο περισσότερο χρησιμοποιείς ένα ελαστικό τόσο περισσότερο αυξάνονται οι πιθανότητες μιας αστοχίας ακόμη κι αν δεν διαπεραστεί η δομή του. Η μορφή αυτής της αστοχίας είναι διαφορετική απ’ αυτή που αποτυπώνεται όταν ένα ελαστικό χάνει την πίεσή του. Τέτοιας μορφής αστοχία όπως η πρώτη που περιγράφουμε παρατηρήθηκε στο ελαστικό του Vettel στο Σπα.
Όσον αφορά σ’ αυτό που συνέβη στο Nico Rosberg – στην περίπτωσή του η χρήση των ελαστικών ήταν λιγότερο εκτεταμένη – το ελαστικό άρχισε να μετατοπίζεται και όπως φαίνεται ξεκάθαρα στο οπτικό υλικό η αστοχία του δεν ήταν ακαριαία. Τέσσερις στροφές πριν το συμβάν είναι ορατό ένα στοιχείο της εσωτερικής δομής του ελαστικού που έχει βγει από το πέλμα. Αυτό αποδεικνύει την παρουσία ζημιάς που έχει ως αποτέλεσμα το ξεκίνημα της διάλυσης του ελαστικού. Κατά τη διάρκεια του τριημέρου στο Σπα (ελεύθερες δοκιμές, κατατακτήριες και αγώνας ) κοψίματα από θραύσματα βρέθηκαν σε ελαστικά πολλών οδηγών. Είχαν προκαλέσει προβλήματα στη δομή των ελαστικών αλλά δεν οδήγησαν σε αστοχίες.
3. Στο τέλος των κατατακτήριων δοκιμών το Σάββατο, στο Σπα, η Pirelli αντιδρώντας στο μεγάλο αριθμό σκισιμάτων που καταγράφηκε επισήμανε στη FIA την κατάσταση της πίστας. Ζήτησε να καθαριστεί αλλά και να ενημερωθούν οι ομάδες. Η FIA ενήργησε όπως προβλέπονταν, προχωρώντας σε καθαρισμό της πίστας και ενημέρωση των ομάδων. Σε συνεργασία με τη FIA η Pirelli προτείνει την εκπόνηση μελέτης ώστε να αξιολογηθεί ο καλύτερος τρόπος για τον καθαρισμό του οδοστρώματος.