Δέκα γενιές Opel Caravan & Sports Tourer χαρακτηρίζουν την κατηγορία
Οι πωλήσεις 24 εκατομμυρίων και πλέον Opel Kadett και Opel Astra σηματοδοτούν έναν εντυπωσιακό αριθμό και παράλληλα ένα αξιοσημείωτο επίτευγμα. Στοιχίζοντας το ένα αυτοκίνητο πίσω από το άλλο, όλα τα συμπαγή μοντέλα Opel που έχουν κατασκευαστεί μέχρι τώρα θα ξεπερνούσαν τη μαγική ένδειξη των 100.000 km και θα δημιουργούσαν μία σειρά αυτοκινήτων που θα μπορούσαν να κυκλώσουν τον ισημερινό δυόμιση φορές. Με λίγα λόγια, θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα συμπαγή αυτοκίνητα της Opel έχουν καταφέρει να κάνουν τη μετακίνηση προσιτή σε νέες κοινωνικές τάξεις και, αφού η ατομική μετακίνηση έγινε μέρος της καθημερινότητάς τους, οι τελευταίες γενιές έκαναν προσιτές τις τεχνολογίες και καινοτομίες από υψηλότερες κατηγορίες όπως εξαιρετικές τεχνολογίες φωτισμού, AFL+ στο Astra J και IntelliLux LED® στο νέο Astra.
Τώρα, η Opel ξεκινά ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του bestseller της – συνεχίζοντας την ιδέα του ‘εκδημοκρατισμού’ καινοτομιών από ανώτερες κατηγορίες και συνδυάζοντάς τις με μία εκφραστική, δυναμική σχεδίαση. Το Astra Sports Tourer βασίζεται σε μία νέα αρχιτεκτονική ελαφρού βάρους, χρησιμοποιεί αποκλειστικά κινητήρες τελευταίας γενιάς και προσφέρει χαρακτηριστικά από ανώτερες κατηγορίες. Η απέριττη σχεδίαση κάνει το Astra Sports Tourer πιο αθλητικό από ποτέ. Με λίγα λόγια, το νέο Astra συνδυάζει απόδοση με κομψότητα και επαναπροσδιορίζει την κατηγορία των συμπαγών μοντέλων με κορυφαίες καινοτομίες. Με τέτοια προσόντα, εύκολα κατέκτησε τον τίτλο του Ευρωπαϊκού “Αυτοκινήτου της Χρονιάς 2016” το Μάρτιο.
Όλα ξεκίνησαν με το Kadett A Caravan το 1963. Η Opel παρουσίασε το πρώτο συμπαγές station wagon και γρήγορα έγινε ηγέτης της αγοράς σε αυτή την κατηγορία. Από τότε και μετά, ένα αυτοκίνητο με την πρακτικότητα ενός van περιλαμβανόταν σε κάθε νέας γενιάς Kadett και Astra generation. Το Astra H (2004-2010) ήταν το τελευταίο συμπαγές station wagon της Opel που έφερε το όνομα Caravan. Εν τω μεταξύ, τα station wagons είχαν μεταμορφωθεί από ακούραστα μοντέλα σε σύγχρονα μέσα lifestyle.
Από το Kadett A στο Astra K – Μία επιτυχημένη ιστορία που διαδραματίζεται σε δέκα γενιές
1963-1965: Opel Kadett A
Ευρύχωρο σαν λεωφορείο: Το πρώτο CarAvan
Το Opel Kadett Caravan έφερε την επανάσταση στην κατηγορία των συμπαγών το 1963. Ένας μεγάλος χώρος φόρτωσης και ευρυχωρία για έξι άτομα χάρη σε μία 3η σειρά καθισμάτων και επιπλέον ένας νέος ζωηρός κινητήρας με μικρά έξοδα συντήρησης αποτέλεσαν συνταγή επιτυχίας για το Kadett A. Η Opel κατασκεύασε σχεδόν 650.000 αυτού του μοντέλο μέχρι το 1965. Οι γραμμές ήταν πρακτικές και μοντέρνες. Η μεσαία γραμμή ήταν αρκετά χαμηλά, τα πανοραμική παράθυρα προσέφεραν καλή ορατότητα και μία διακοσμητική λωρίδα που εκτεινόταν στο πλάι τόνιζε την επιμηκυμένη φόρμα. Τα εμπρός φτερά στένευαν καταλήγοντας στους προβολείς. Ο εσωτερικός χώρος εντυπωσίασε τρομερά τους ιδιοκτήτες συμβατικών, μικρών αυτοκινήτων. Το πορτμπαγκάζ ήταν πραγματικός χώρος αποσκευών και η τάπα καυσίμου ήταν εκτός! “Opel Kadett, εν ολίγοις: O.K.,” έγραφε η ομάδα διαφήμισης της Opel, πετώντας αιχμές και κατά των ανταγωνιστών της στο Wolfsburg. «Ο χώρος αποσκευών δεν μυρίζει ποτέ βενζίνη» έλεγαν κλείνοντας το μάτι. Με το σύγχρονο, υγρόψυκτο εμπρός τοποθετημένο κινητήρα, το Kadett είχε ένα ακόμα σημαντικό σχεδιαστικό πλεονέκτημα έναντι του Beetle. Ο τετρακύλινδρος κινητήρας των 993 cc3 απέδιδε 40 hp.
1965-1973: Opel Kadett B Caravan
Δύναμη σε Αριθμούς: Το Kadett σημειώνει επιτυχία στις εξαγωγές
Το B ακολουθεί το A, και το 1965 μία νέα σειρά αντικατέστησε το πρώτο μοντέλο. Η νέα έκδοση είχε μήκος πάνω από τέσσερα μέτρα, επομένως ήταν πολύ μεγαλύτερη από την προκάτοχό της. Το caravan με επιφάνεια φόρτωσης μήκους 1.57-m διατίθεται από την έναρξη των πωλήσεων. Όσον αφορά το μοντέρνο σχήμα της – οι σχεδιαστές εμπνεύστηκαν από τους συναδέρφους τους στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Δεν αυξήθηκε μόνο το μήκος του αυτοκινήτου αλλά και η ιπποδύναμη. Οι μηχανικοί της Opel αύξησαν τη διάμετρο του τετρακύλινδρου κατά 3 mm. Η βασική μονάδα 1.078 cc3 παρήγαγε 45 hp. Επίσης υπήρχε ένας κινητήρας 1.1 S υψηλότερης συμπίεσης με 55 hp.
Το Kadett έγινε άμεση επιτυχία, ενώ η παραγωγή του ξεπέρασε τα 2,6 εκατομμύρια μονάδες από το Σεπτέμβριο του 1965 μέχρι τον Ιούλιο του 1973. Και η επιτυχία αυτή δεν περιορίστηκε στη χώρα που γεννήθηκε. Το 1966, το ποσοστό εξαγωγών έφτασε το 50% καθώς οι πελάτες από 120 χώρες από όλο τον κόσμο επέλεγαν το Kadett.
1973-1979: Opel Kadett C
Ισχυρό σαν βράχος: Ποιότητα σε όλα τα αμαξώματος
Η οικογένεια Kadett C είχε πολλά πρόσωπα: ένα μικρό οικογενειακό αυτοκίνητο, ένα σικ station wagon με πρακτική πίσω πόρτα, ή ένα ανταγωνιστικό σπορ coupé (GT/E) σε αγωνιστική απόχρωση. Συνολικά κατασκευάστηκαν 1,7 εκατομμύρια το διάστημα 1973 – 1979. Το πισωκίνητο Kadett C έκανε ντεμπούτο τον Αύγουστο του 1973 με καθαρή αισθητική αμαξώματος και εμπρός άξονα με διπλά ψαλίδια. Ανάμεσα στα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά που ξεχώριζαν ήταν μία επίπεδη μάσκα, ένα καπό με την γνωστή πτυχή της μάρκας, και μία εμπρός ποδιά σε μορφή σπόιλερ. «Το Kadett πέρα από την εξαιρετική οδική συμπεριφορά του, είναι σχεδιασμένο έξυπνα και με σαφήνεια. Έχει μειωμένες απαιτήσεις συντήρησης, επισκευάζεται εύκολα και διακρίνεται για το χαμηλό λειτουργικό κόστος τους» ανέφεραν στα εγκώμιά τους οι συντάκτες του “auto motor und sport” μετά το test drive στην έκδοση 20/73.
1979-1984: Opel Kadett D Caravan
Ολοκληρωτική ανανέωση: Ευρυχωρία και άνεση
Η τέταρτη γενιά του μεταπολεμικού Kadett εγκαινίασε μία νέα εποχή στην κατηγορία συμπαγών μοντέλων. Στο 1979 IAA, το πρώτο FWD μοντέλο της Opel έκανε το ντεμπούτο του ως το σύγχρονο Kadett D. Η χωροταξία του ήταν πραγματικά εντυπωσιακή. Το νέο μοντέλου μήκους 4,20 όχι μόνον ήταν ελαφρώς μακρύτερο από τον προκάτοχό του αλλά προσέφερε και αισθητά περισσότερο χώρο από πολλούς ανταγωνιστές του. Αλλά δεν ήταν μόνον η διάταξη του κινητήρα και το πλαίσιο με ημιάκαμπτο πίσω άξονα που έσπαγε την παράδοση: το Kadett εφοδιαζόταν με το νέο κινητήρα 1.3 OHC που απέδιδε 60 ή 75 hp. Εκτός από το ευρύχωρο station wagon με χωρητικότητα έως 1.425 L, η Opel προσέφερε μόνον εκδόσεις fastback. Για οικογένειες υπήρχε ένα πολυτελές Caravan “Voyage Berlina”. Άλλες τεχνικές μετατροπές ήταν ένα πιο σκληρό και χαμηλότερο πλαίσιο, νέοι αποσβεστήρες συστήματος διεύθυνσης και εσωτερικά αεριζόμενοι δίσκοι μπροστά. Συνολικά 2,1 εκατομμύρια Kadett D κατασκευάστηκαν από το 1979 έως το 1984.
1984-1991: Opel Kadett E Caravan
Εξαιρετικά αεροδυναμικό: Αυτοκίνητο της Χρονιάς
Το δεύτερο FWD Kadett, με παραγωγή από το 1984 ως το 1991, αναδείχτηκε “Αυτοκίνητο της Χρονιάς 1984” και ήταν ο απόλυτος νικητής. Με συνολικές πωλήσεις 3.779.289 σε όλη τη διάρκεια της ζωής του, ήταν bestseller της Opel μέχρι τότε και πραγματικός παγκόσμιος πρωταθλητής αεροδυναμικής. Οι μηχανικοί της Opel σίγουρα πέτυχαν jackpot το 1984. Βασισμένο στη μηχανολογία του προκατόχου του, το Kadett E έμελλε να μεσουρανήσει. Με συντελεστή αεροδυναμικής 0,39, το Kadett D ήταν ήδη το καλύτερο στην κατηγορία του, αλλά αυτή η τιμή ωχριούσε απέναντι στο διάδοχό του. Μετά από 1.200 ώρες ρυθμίσεων στην αεροδυναμική σήραγγα, η πεντάθυρη έκδοση πέτυχε Cd 0,32. Οι αγοραστές συμπάθησαν τη νέα ‘φόρμα’ μέσα σε λίγους μήνες, προετοιμάζοντας το δρόμο για μία νέα ιστορία επιτυχίας που χάρισε στο Kadett E 625.000 νέες ταξινομήσεις σε όλη την Ευρώπη το 1987. Μέχρι εκείνη την εποχή, η έκδοση station wagon είχε ήδη σκαρφαλώσει στην κορυφή της κατηγορίας. Το 1987, δύο 54 hp Caravan diesels ξεκίνησαν ένα ταξίδι 30.000-km από την Αλάσκα στο Tierra del Fuego – και τα δύο έφτασαν με ασφάλεια στο τελικό προορισμό τους. Από τον Απρίλιο του 1989 και μετά, όλα τα βενζινοκίνητα Kadett πουλήθηκαν με καταλυτικό μετατροπέα στη Γερμανία.
1991-1997: Opel Astra F Caravan
Αναγέννηση: το Kadett γίνεται Astra
Περίπου 4,13 εκατομμύρια Astra F κατασκευάστηκαν μεταξύ 1991 και 1997, κάνοντάς το bestseller όλων των εποχών για τη Opel. Οι εργασίες εξέλιξης επικεντρώθηκαν στο συνδυασμό σύγχρονης σχεδίασης με περισσότερο εσωτερικό χώρο, αυξημένη άνεση και έμφαση στην περιβαλλοντική προστασία. Ο διάδοχος του Kadett πήρε το όνομά του από Βρετανικό μοντέλο της οικογένειας (η τέταρτη γενιά του Kadett κυκλοφορούσε στη Βρετανία σαν Vauxhall Astra από το 1980). Το Caravan ήταν δημοφιλές από την αρχή. Η Opel λανσάρισε επίσης μία επιθετική στρατηγική στον τομέα της ασφάλειας με το νέο αστέρι της. Όλα τα Astra προσέφεραν ενεργό σύστημα ζωνών ασφαλείας με προεντατήρες στις ζώνες των εμπρός καθισμάτων, ζώνες με ρυθμιζόμενο ύψος και πλαίσια αντιβύθισης καθώς και πλαϊνή προστασία με διπλές ατσάλινες δοκούς προστασίας όλων των θυρών. Για πρώτη φορά, όλοι οι κινητήρες είχαν καταλυτικούς μετατροπείς.
1998-2004: Opel Astra G Caravan
Πλήρως γαλβανισμένο: Είσοδος στη νέα χιλιετία
Την άνοιξη του 1998, το Astra προσφέρονταν εξ αρχής σε μορφή τρίθυρου και πεντάθυρου hatchback και station wagon. Προηγμένη, ανεξάρτητη σχεδίαση, δυναμική τεχνολογία πλαισίου και κινητήρα και σχεδόν διπλάσια αντοχή στην κάμψη και στη στρέψη έναντι του προκατόχου του ήταν μερικά από τα χαρακτηριστικά της εντελώς νέας, δεύτερης γενιάς του Opel Astra. Το πλήρως γαλβανισμένο αμάξωμα έπαιξε ζωτικό ρόλο στην υψηλή αξία μεταπώλησής του. Η ενεργητική ασφάλεια αναβαθμίστηκε χάρη στην αύξηση της απόδοσης φωτισμού κατά 30% με τους διαφανείς προβολείς αλογόνου H7 και ένα πλήρως ανασχεδιασμένο πλαίσιο Dynamic Safety (DSA). Αυτό συνδύασε άνεση με ευέλικτη και ασφαλή συμπεριφορά, ακόμα και υπό πλήρες φορτίο. Το μεταξόνιο ήταν περίπου έντεκα εκατοστά μακρύτερο, αυξάνοντας τη ευρυχωρία εσωτερικού, κυρίως λόγω περισσότερου χώρου για τα γόνατα των πίσω επιβατών. Το ταχύτερο συμπαγές station wagon όλων των εποχών – το Astra OPC Caravan – κυκλοφόρησε στο δρόμο το 2002. Το ‘σεμνό’ οικογενειακό wagon προκάλεσε αίσθηση επιταχύνοντας στην Autobahn με 240 km/h.
2004-2010: Opel Astra H Caravan
Προσαρμοζόμενοι προβολείς και ανάρτηση: Μία βραβευμένη φιλοσοφία
Με δώδεκα κινητήρες από 90 – 240 hp (OPC) και επτά εκδόσεις αμαξώματος, η γκάμα μοντέλων του Astra H που πούλησε πάνω από 2,7 εκατομμύρια οχήματα ήταν εξαιρετική. Όταν λανσαρίστηκε το Μάρτιο του 2004, η τρίτη γενιά Opel Astra διέθετε προηγμένη σχεδίαση, κορυφαία δυναμική συμπεριφορά και άφθονες τεχνικές καινοτομίες, ενώ κέρδισε αμέσως πολυάριθμες διακρίσεις σε συγκριτικές δοκιμές εντύπων του ειδικού τύπου. Τα τεχνολογικά ατού του Astra περιλάμβαναν προσαρμοζόμενο σύστημα πλαισίου IDSPlus με ηλεκτρονικό, συνεχή έλεγχο απόσβεσης – Continuous Damping Control (CDC), μέχρι πρότινος στοιχείο της πολυτελούς κατηγορίας και αποκλειστικών σπορ οχημάτων, καθώς και σύστημα προβολέων Adaptive Forward Lighting (AFL) με δυναμικό φωτισμό στροφών. Το Astra προσέφερε επίσης υψηλά επίπεδα ασφάλειας. Ο οργανισμός προστασίας καταναλωτών Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) απένειμε στο Astra πέντε αστέρια για την προστασία των ενηλίκων επιβατών. Με μεταξόνιο μήκους 2,70 m, το Caravan προσέφερε στους επιβάτες άφθονους χώρους.
2010 – 2015: Opel Astra J Sports Tourer
Το όμορφο γίνεται και πρακτικό: Το πρώτο Sports Tourer
Γλυπτική τέχνη σε συνδυασμό με Γερμανική ακρίβεια – το δυναμικό station wagon λανσάρεται ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία του πεντάθυρου μοντέλου της οικογένειας και για πρώτη φορά φέρει το όνομα Sports Tourer. Το Opel Astra J όχι μόνον ενσωματώνει τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία της μάρκας, αλλά διατηρεί και το ευφυές σύστημα Flex-Fold, τον ωφέλιμο χώρο αποσκευών μέχρι 1550 L, και υποστηρίζει τους οδηγούς με μία σειρά τεχνολογιών που είχαν ήδη συμβάλλει σημαντικά στην επιτυχία του μεσαίου Opel Insignia. Η εμπρός κάμερα αναγνωρίζει οδικά σήματα και ενημερώνει το οδηγό για όρια ταχύτητας ή απαγορευτικά προσπέρασης. Επίσης, προειδοποιεί τους οδηγούς εάν κινδυνεύουν να βγουν εκτός της λωρίδας τους. Με το σύστημα προβολέων AFL+, το Astra μπορεί να βλέπει μετά τις στροφές και, αν χρειαστεί, χαμηλώνει αυτόματα το φωτισμό ή αλλάζει σε μεγάλη σκάλα. Με νέο πλαίσιο, αναβαθμισμένο με την προσαρμοζόμενη τεχνολογία FlexRide, το Astra Sports Tourer μπορεί να αξιοποιήσει πλήρως τα δυναμικά του ταλέντα. Οι οδηγοί του Astra επωφελούνται επίσης από μία νέα γενιά εμπρός καθισμάτων που έχουν εξελιχθεί σύμφωνα με τα τελευταία ευρήματα στο τομέα της εργονομίας και της ασφάλειας και είναι πιστοποιημένα με τη σφραγίδα ποιότητας του ανεξάρτητου οργανισμού γιατρών και ειδικών της πλάτης AGR (Καμπάνια για πιο Υγιή Πλάτη).
Από το 2016: Opel Astra K Sports Tourer
Γνήσια απόδοση: Ικανό και αποδοτικό
Μέχρι 190 kg ελαφρύτερο, σημαντικά πιο ευρύχωρο εσωτερικά παρά τις σχεδόν ίδιες διαστάσεις, και πιο αποδοτικό χάρη στην αποκλειστική χρήση κινητήρων νέας γενιάς – το νέο Opel Astra Sports Tourer αντιπροσωπεύει ένα τεράστιο άλμα εξέλιξης και έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης (IAA) το Σεπτέμβριο του 2015. Το station wagon διατίθεται στα καταστήματα των Διανομέων της Opel σε όλη την Ευρώπη από την Απρίλιο του 2016. Πάνω από μισό αιώνα αφότου λανσαρίστηκε σε Kadett, ένας χιλιάρης κινητήρας επιστρέφει κάτω από το καπό ενός συμπαγούς μοντέλου της Opel. Ωστόσο, τώρα είναι μία τρικύλινδρη μονάδα με σχεδόν διπλάσια δύναμη που αποδίδει 77 kW/105 hp χάρη σε τεχνολογίες Direct Injection και Turbo. Αυτός ο κινητήρας κάνει επίσης το νέο Astra το καθαρότερο και οικονομικότερο βενζινοκίνητο συμπαγές μοντέλο της αγοράς (κατανάλωση μικτού κύκλου 4,5-4,3 l/100 km, εκπομπές CO2 στο μικτό κύκλο: 103-100 g/km).
Το νέο Sports Tourer ξεχωρίζει και με την βραβευμένη τεχνολογία φωτισμού του. Είναι το πρώτο αυτοκίνητο που λανσάρει το προσαρμοζόμενο σύστημα full LED matrix technology IntelliLux LED® στην κατηγορία των συμπαγών – που μέχρι πρότινος αποτελούσε προνόμιο των πολυτελών και premium μοντέλων από υψηλότερες κατηγορίες. Συστήματα υποστήριξης οδηγού νέας γενιάς περιλαμβάνουν Σύστημα Αναγνώρισης Οδικής Σήμανσης (Traffic Sign Assistant), Σύστημα Διατήρησης Λωρίδας Κυκλοφορίας (Lane Keep Assist) με Προειδοποίηση Αλλαγής Λωρίδας Οχήματος (Lane Departure Warning) μαζί με την Ένδειξη Απόστασης Προπορευόμενου Οχήματος (Following Distance Indication) και Σύστημα Αναγνώρισης Επικείμενης Σύγκρουσης (Forward Collision Alert) με Φρενάρισμα Επικείμενης Σύγκρουσης (Collision Imminent Braking). Επιπλέον, το νέο Astra K προσφέρει μία αίσθηση ευεξίας στους επιβάτες με νέα, εργονομικά εμπρός καθίσματα, πιστοποιημένα από τον οργανισμό AGR. Τα νέα εμπρός καθίσματα μπορούν να αναβαθμιστούν με μία λειτουργία εξαερισμού και μασάζ. Πειστικά επιχειρήματα που βοήθησαν την τελευταία γενιά Astra να κερδίσει τον τίτλο του Αυτοκινήτου της Χρονιάς 2016 το Μάρτιο.